seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (přírodnina) do předmětu IFCk01 Praktikum k poznávání přírody UČO: jméno: akademický rok 2017/2018 --------------------------------------------------------------------------------------------------- -------- 1) Název a fotografie pomůcky: 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: 3) Definice pojmu vhodná pro děti: 4) Zdůvodnění výběru pomůcky: 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: 5a) Pozorování a pojmenování pomůcky (aktivita závazná) 1) Děti by měly mít dostatek příležitosti seznámit se s pozorovaným objektem. Pokud je to bezpečné, mohou jej osahávat, manipulovat s ním a případně i ochutnávat (pochopitelně tam, kde je to možné). 2) Následně klademe dětem otázky. Vhodné je, pokud má v tuto chvíli pozorovaný objekt v rukou učitel. Pozor, na začátku pozorování je nutno klást takové otázky, jejichž odpovědi mohou být dětmi vypozorovány. Není vždy nezbytně nutné klást otázky otevřené, u mladších dětí je vhodné dávat možnost výběru odpovědí, přirovnání ke známým objektům apod. Teprve poté můžeme přidávat další otázky na vyvození souvislostí. Až po vyvozovacím rozhovoru sdělujeme dětem zajímavosti o objektu. Je potřeba si uvědomit, že cílem pozorování u předškolních dětí je popis pozorovaného objektu – tedy nácvik této dovednosti. Pamětní zvládnutí souvisejících informací je až jakousi přidanou hodnotou, kterou nemusí zvládnout všechny děti. 3) Je vhodné, pokud je pozorování zakončeno ideálně společným souhrnem základních informací o pozorovaném objektu. Je vhodné, pokud jsou děti do tohoto procesu zapojeny. Vynecháváme zajímavosti a detaily, soustředíme se na podstatu. 5b) Rozvoj jazykových dovedností (aktivita volitelná) Např. pohádka, básnička, říkanka související s pozorovaným objektem. Nezapomeňte uvézt celý text a zdroj, odkud bylo čerpán. 5c) Rozvoj matematických dovedností (aktivita volitelná) Např. třídění či počítání objektů, řazení dle velikosti apod. Optimální je, pokud děti pracují s reálnými objekty. Pokud je použit pracovní list, tak by měl následovat až za bezprostřední zkušeností. Nezapomeňte na fotodokumentaci činnosti či pracovních listů. 5d) Rozvoj výtvarných dovedností (aktivita volitelná) Např. výtvarné ztvárnění pozorovaného objektu rozmanitými výtvarnými technikami, případně jejich zapojení jako součásti výtvarného díla dětí. Může se jednat o práci jednotlivců, případně o práci skupinovou. Nezapomeňte na ukázku výsledného díla. 5e) Rozvoj pracovních dovedností (aktivita volitelná) Např. tvoření výrobků z přírodnin. Nezapomeňte na ukázku výsledného díla, pokud je to možné. 5f) Rozvoj hudebních dovedností (aktivita volitelná) Např. písničky, doprovod písniček či říkanek pomocí hudebních nástrojů, … nezapomeňte na text písní včetně notového záznamu jako příloha k aktivitě. 5g) Rozvoj pohybových dovedností (aktivita volitelná) Např. hry využívající přírodniny, předměty či vycházející z typického pohybu těchto objektů. Může být také zařazen sběr či vyhledávání přírodnin apod. (Z volitelných činností si zvolte minimálně další 4 z šesti možností. Pokud zařadíte 2 činnosti ze stejné oblasti, druhá činnost se vám nenačítá požadovaným 4 činnostem.) 6) Použitá literatura a informační zdroje: