DÍTĚ JAKO SUBJEKT VZDĚLÁVÁNÍ Zora Syslová OBJEKT VZDĚLÁVÁNÍ individuální svoboda dítěte podřízena fungování celého kolektivu; namísto hry záměrně organizované činností; pevně stanovený režim dne s pevně rozplánovanými tzv. zaměstnáními vnější regulace dětského chování s důrazem na poslušnost a přizpůsobení objekt manipulace učitelek s cílem „dítě něco naučit“ SUBJEKT VZDĚLÁVÁNÍ ??? EMOCE Psychologie rozlišuje: Základní motivy (hlad, žízeň…) Emoce (vztek, radost..) Které aktivují a zaměřují naše chování SLOŽKY EMOCÍ Emoce = komplexní stav vznikající v reakci na určité afektivně zabarvené zážitky. Složky: Subjektivní prožitek emoce Vnitřní tělesná reakce, zvláště ty, na nichž se podílí autonomní nervový systém (zvýšení hlasu, třesení se…) Kognitivní hodnocení nebo přesvědčení, že se odehrává pozitivní nebo negativní událost Reakce na emoci (negativní emoce = svět je nepříznivé místo) Tendence jednání (vzorce chování, které lidé využívají při konkrétní emoci, např. vztek vede k agresi). POROZUMĚNÍ EMOCÍM Děti se sociálním a emočním dovednostem učí -v rodině -v komunitě (v MŠ) Děti potřebují: hranice pravidla důslednost prostředí s reálnými nároky UVĚDOMĚNÍ SI… https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRd5n5e4o2Os8zIk1IJPK6D7v3AGV0c3aD4Tl4PnA5arUz em693 https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS9GimfK7f4RvhhqZAt90QaED5j-iqAebvQaoqaHl0iRjP JM7HmnQ http://www.babyweb.cz/sites/bwcz/files/styles/article_full/public/article/dite_smutek_deprese_istoc k_000008816411medium.jpg http://img.blesk.cz/img/1/gallery/2361400_batole-vztek-plac-kluk.jpg https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQR-wlglubp7LqzgPDKtkCRekjHloUu1yafjhzo5btEoyT aLKGH http://cs.medixa.org/media/image/2-vyvoj-reci-u-batole.jpg EMOČNÍ INTELIGENCE TEMPERAMENT DÍTĚTE. Od čeho závisí, jak vyhrocenou situaci zvládneme? JE POTŘEBNÉ SE NAUČIT (GROSS, 2008): Porozumění sobě samému, pozitivní vnímání sebe sama, být si vědom silných a slabých stránek a zodpovědnosti, kterou mám vůči druhým. Pochopit a umět ovládnout své pocity: umět se uklidnit, když jsem znepokojený a rozzlobený; umět se povzbudit, když jsem smutný. UMĚNÍ O SVÝCH POCITECH MLUVIT POKUD SAMI NEOVLÁDÁME SITUACI, ZKUSME OVLÁDNOUT NAŠI REAKCI. Empatie a schopnost vidět svět z pohledu ostatních, pochopit a těšit se z rozdílů mezi lidmi, věnovat pozornost a naslouchat druhým. ALE! Nebreč! Nekřič! Uklidni se! Neřvi tady! Nefňukej! Nemáš proč křičet/být naštvaný/plakat! Kluci přece nepláčou! Ššš…ššš..ššš… Nic se nestalo! OVLÁDÁNÍ EMOCÍ Závisí na: Vyspělosti neurologického inhibičního systému Osobní charakteristice, na povaze a stádiu vývoji dítěte Raném vlivu prostředí, například rodičovské socializaci Podpoře emočního vývoje v MŠ (Webster-Strattonová, 2008) JAK POMOCI DĚTEM, NAUČIT SE OVLÁDAT SVÉ EMOCE? Porozumění pocitům (pojmenování). Porozumění situacím, kdy tyto emoce vznikají. Co je vyvolává a jak se dají zvládnout. Procvičování. J CVIKY PRO POMOC K DOBRÉ NÁLADĚ Hlavu vzhůru Vypnout hruď Dýchání s našpulenými rty Zívání Mávání pažemi Natahování a protahování Široký stoj rozkročný Pohupování boky Dupání Broukání Úsměv Široký sed rozkročný PREVENCE Řád v prostoru Řád v čase Řád ve vztazích emoční bezpečí JAK POSTUPOVAT V KRIZI? Oční kontakt Dotek Pojmenování toho, co vidím Vyslechnutí Verbální podpora a ujištění DOPŘEJME DĚTEM ČAS A POCHOPENÍ POTŘEBY DÍTĚTE Maslow pyramida-potreb.gif MATĚJČEK, LANGMEIER MATĚJČEK, LANGMEIER 1.Potřeba určitého množství, kvality a proměnlivosti podnětů. 2.Potřeba určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech. 3.Potřeba prvotních citových a sociálních vztahů. 4.Potřeba identity, společenského uplatnění a společenské hodnoty. 5.Potřeba otevřené budoucnosti neboli životní perspektivy. DĚKUJI ZA POZORNOST.