10. PROSTŘEDÍ A JEHO VLIV NA ROZVOJ DÍTĚTE ¢Historie: ¢J. Á. Komenský Velká didaktika (1657) ¢= návrhy na vytváření optimálního vzdělávacího prostředí (škola, třída) ¢- příjemné, světlé, čisté, ozdobené (obrazy, mapy…) TYPOLOGIE EDUKAČNÍHO PROSTŘEDÍ ¢ Vennův diagram Vennův diagram VNĚJŠÍ VNITŘNÍ fyzikální psychosociální Edukační prostředí statické klima proměnlivé atmosféra DRUHY PROSTŘEDÍ - TYPICKÉ SUBJEKTY -Rodinné -Školní -Skupinové -Mediální -Profesní -Zdravotnické -Sportovní -Intimní ¢ PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ 1.Věcné podmínky 2.Životospráva 3.Psychosociální podmínky 4.Organizace 5.Řízení mateřské školy 6.Personální a pedagogické zajištění 7.Spoluúčast rodičů 8.Děti s SVP a děti nadané 9.Děti dvouleté PSYCHOSOCIÁLNÍ KLIMA -Pocity dětí, učitelů… ¢= nelze popsat na základě pozorování, ale na základě výpovědí ¢= speciální dotazníky ¢ ¢SOUTĚŽIVOST x SOUDRŽNOST ¢„Klima třídy, které učitel navodí, může mít zásadní vliv na motivaci žáků a jejich postoj k učení. Proto jsou učitelovy dovednosti uplatňované při vytváření kladného klimatu třídy velmi důležité.“ ¢ ¢Kyriacou, 1996, s. 79 RVP PV ¢Děti i dospělí se cítí v prostředí mateřské školy dobře, spokojeně, jistě a bezpečně. ¢Nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na nové prostředí i situaci. ¢Pedagogové respektují potřeby dětí (obecně lidské, vývojové a individuální), reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování (jednají nenásilně, přirozeně a citlivě, navozují situace pohody, klidu, relaxace apod.). Děti nejsou neúměrně zatěžovány, či neurotizovány spěchem a chvatem. RVP PV ¢Všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich není zvýhodňováno ani znevýhodňováno. Jakékoliv projevy nerovností, podceňování a zesměšňování dětí jsou nepřípustné. ¢Volnost a osobní svoboda dětí je dobře vyvážená s nezbytnou mírou omezení, vyplývajících z nutnosti dodržovat v mateřské škole potřebný řád a učit děti pravidlům soužití. ¢Dětem se dostává jasných a srozumitelných pokynů. Třída je pro děti kamarádským společenstvím, v němž jsou zpravidla rády. RVP PV ¢Pedagogický styl, resp. způsob, jakým jsou děti vedeny, je podporující, sympatizující, projevuje se přímou, vstřícnou, empatickou a naslouchající komunikací pedagoga s dětmi. Je vyloučeno manipulování s dítětem, zbytečné organizování dětí z obavy o časové prostoje, podporování nezdravé soutěživosti dětí. Jakákoli komunikace s dítětem, kterou dítě pociťuje jako násilí, je nepřípustná. ¢Je uplatňován pedagogický styl s nabídkou, který počítá s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte. Vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě předškolního dítěte a potřebám jeho života (je dítěti tematicky blízká, jemu pochopitelná, přiměřeně náročná, dítěti užitečná a prakticky využitelná.) ¢Pedagog se vyhýbá negativním slovním komentářům a podporuje děti v samostatných pokusech, je uznalý, dostatečně oceňuje a vyhodnocuje konkrétní projevy a výkony dítěte a přiměřeně na ně reaguje pozitivním oceněním, vyvaruje se paušálních pochval stejně jako odsudků. ¢ ¢ RVP PV ¢Ve vztazích mezi dospělými i mezi dětmi se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost, solidarita, vzájemná pomoc a podpora. Dospělí se chovají důvěryhodně a spolehlivě (autenticky). ¢Pedagog se programově věnuje neformálním vztahům dětí ve třídě a nenásilně je ovlivňuje prosociálním směrem (prevence šikany a jiných sociálně patologických jevů u dětí). ¢ ¢ LITERATURA: ¢ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3 ¢ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463- X ¢GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5 ¢HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2008. ¢JEŘÁBKOVÁ, B., Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, ISBN 80-210-0830-X ¢LACINOVÁ, I., HAVLOVÁ, J., ŠPRACHTOVÁ, L., ŠROMOTOVÁ, M. Co dělají mateřské školy v Norsku pro zdravý vývoj dětí. Kroměříž : Spirála, 1999. ISBN 80-901873-3-1 ¢ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Podmínky jako základ rozvoje kompetencí u dětí. In SYSLOVÁ, Z. (ed) Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. 1. aktualizace [CD ROM]. Praha : Verlag Dashöfer, 2007. ISSN 1802-4130 ¢PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 ¢Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. ¢