SPOLUPRÁCE MŠ A RODINY MGR. ET MGR. LUCIE GRŮZOVÁ VYMEZENÍ SPOLUÚČASTI RODIČŮ V RVP PV A ŠVP •Jak je v ŠVP vymezena spoluúčast rodičů? •Definujte rozdíl mezi spoluprácí a spoluúčastí. •Jak je ve vaší MŠ realizována spolupráce s rodiči (konkrétní činnosti, akce…)? POŽADAVKY RVP PV •Ve vztazích mezi pedagogy a rodiči panuje oboustranná důvěra a otevřenost, vstřícnost, porozumění, respekt a ochota spolupracovat. Spolupráce funguje na základě partnerství. •Pedagogové sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, resp. rodin, snaží se jim porozumět a vyhovět. •Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů, dle svého zájmu zde vstupovat do her svých dětí. Jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje. Projeví-li zájem, mohou se spolupodílet při plánování programu mateřské školy, při řešení vzniklých problémů apod. •Pedagogové pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání. •Pedagogové chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Jednají s rodiči ohleduplně, taktně, s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi. Nezasahují do života a soukromí rodiny, varují se přílišné horlivosti a poskytování nevyžádaných rad. •Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě; nabízí rodičům poradenský servis i nejrůznější osvětové aktivity v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí. POVINNOSTI PEDAGOGA •Ve vztahu k rodičům má předškolní pedagog: •usilovat o vytváření partnerských vztahů mezi školou a rodiči •odpovídat za to, že rodiče mají přístup za svým dítětem do třídy a možnost účastnit se jeho činností •umožňovat rodičům účastnit se na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení •vést s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení KOMPETENCE UČITELKY JAKO PŘEDPOKLAD SPOLUPRÁCE… •Potřebné dovednosti učitelky MŠ: •dovednost navazovat kontakt s rodiči dětí, •dovednost vhodně sdělit výsledky svých zjištění jednotlivým rodičům nebo celé skupině rodičů, •dovednost iniciovat a řídit diskuse s rodiči, •dovednost sdělovat požadavky a instrukce k jejich splnění tak, aby vytvořily podmínky pro jejich přijetí rodiči, •dovednost přesvědčit rodiče o tom, že učiteli záleží na příznivém edukačním vývoji každého dítěte. •Empatie •Naslouchání •Profesní argumentace •Respekt bez předsudků PŘEHLED VYBRANÝCH (NEJČASTĚJI UVÁDĚNÝCH) DOPORUČENÍ A RAD UČITELŮM PRO JEJICH EFEKTIVNÍ SPOLUPRÁCI S RODIČI: •Je důležité, aby rodiče od prvních setkání s Vámi cítili, že jsou ve škole vítáni a že dostanou užitečné informace. •Chovejte se k rodičům svých dětí jako k sobě rovným. Vědí o svém dítěti více než Vy a znají ho déle než Vy. Neostýchejte se zeptat rodičů jakou pomoc (ve vztahu ke školní prosperitě svého dítěte) by od Vás potřebovali. •Neočekávejte, že všichni rodiče budou mít ke škole kladný vztah. •Setkání učitele s rodiči by měla být časově přiměřená (většinou spíše krátká) a jejich závěr by měl vyznít pozitivně. •Rodiče za Vámi přišli kvůli svému dítěti. Neporovnávejte před nimi děti a nemluvte s nimi o jiných dětech. •Na rozhovor s rodiči se dobře připravte. Myslete na to, že jste po celou dobu setkání s rodiči stále v zaměstnání a vystupujte profesionálně. •Na přivítanou rodičům podejte ruku, usmějte se a očima navažte kontakt. •Vyvarujte se obsáhlých rozmluv o sobě, o svém osobním životě a o svých problémech. •Nemluvte jen o nepříjemných věcech. Začněte něčím pozitivním a také něčím nadějným skončete. Pamatujte si zásadu, že dřív než řeknete něco negativního, je třeba mluvit o věcech pozitivních. •Neslibujte rodičům pod nátlakem něco, čeho byste mohli později litovat. •Pokud se budou rodiče ptát na skutečnosti, které Vám nejsou v dané chvíli známy, sdělte jim, že poskytnete požadovanou odpověď později, až budete mít k dispozici potřebné údaje. •Nepoučujte rodiče. Rodičům i Vám záleží na tomtéž – aby se dítě dobře vyvíjelo. •Uvažte, ve kterých závažných případech může být užitečná (nebo nezbytná) stručná písemná dokumentace k tomu, co se stalo, koho se to týká a jak bude záležitost řešena. Kopii zápisu by měli mít k dispozici také rodiče a vedení školy. • •Zveřejněte hodiny, ve kterých Vám mohou rodiče volat do školy (případně domů). •Pokud jsou rodiče rozvedeni, zeptejte se jich, jak chtějí dostávat zprávy. •Vždy když s rodiči hovoříte, nezapomeňte jim říct, co jejich dítě umí a jaké má přednosti. •Nezapomínejte také, že jste vzdělaní specialisté v oboru a umíte pracovat s dětmi. Předkládejte rodičům konkrétní návrhy, ale vždy připouštějte jiná možná řešení. • PŘÍKLADY • •Otevřenost školy (vstupování do tříd, příchody…) •Konzultační hodiny (podklady pro diskusi) •Společné plánování (pedagogické rady, schůzky, nástěnky..) •Spoluúčast při vlastním hodnocení školy (dotazníky, ankety…) •Vzdělávací akce (účast pedagogů a rodičů, jen rodičů) • • •Informace – nástěnky, časopis, web, bulletiny … •Akce pro rodiče (posezení, oslavy, tvořivá odpoledne) •Společné prožití volných chvil (výlety, ŠVP) = spolupořádá MŠ i rodiče •Akce pořádané rodiči (bazar, představení pro děti, sportovní odpoledne) •Sponzoring