Mgr. Jan Krása, Ph.D., Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU. 2016 Kdy a jak vzniká agrese? Jaké faktory zvyšují pravděpodobnost agresivního chování? = chování příslušníků jedné skupiny k příslušníkům druhé skupiny Zvláště se jedná o meziskupinové konflikty a předsudky. Příklady ze současných médií? Haploskupiny a národy: R1B: Celtic, Germanic, Alpine R1a : Slavs, Kurgan I1a: Nordic-Viking I1c: Germanic / Central- Nordic I1b: South Slavic J : Mediterranian (Ancient Greeks and Romans) G : Caucasian E3b : Balkanic Q: Hunnic N : Uralic- Siberian Častější než otevřené meziskupinové konflikty (KKK, skinheads) jsou různé formy předsudků, tj. zastávání nelichotivých postojů ke členům urč. soc. skupiny či kategorie (rasismus, sexismus, proti soc. třídě, hodnotám a postojům, věku, postižení, náboženství, sexualitě, národnosti, zaměstnání, vzdělání apod.). Kde se předsudek bere? Rozšířenou představou je, že předsudek je především osobnostní problém. Adorno, Frenkel-Brunswick, Levinson & Sanford (1950) vycházeli z psychoanalytické perspektivy: příliš autoritativní rodiče příliš frustrují děti… agresivita proti rodičům je přesměrována na slabší či neschopnější (menšiny).Výsledkem je přílišná uctivost k autoritám a otevřené nepřátelství k menšinám – tzv. autoritářská osobnost. Tzn. u osob s autoritářskými postoji bychom měli najít přísnější výchovu v dětství. Adorno a kol. vyvinuli osobnostní dotazník: F-škálu (fašismus). Dospělí s vysokým skóre měli odlišné dětství a dogmatičtější postoje. Dále se potvrdil vztah:  Předsudky k etnickým skupinám (Sinha & Hassan, 1975)  Etnocentrismus v Holandsku (Meloen, Hagendoorn, Raaijmakers &Visser, 1988)  Proti ment. postiženým a nemocným AIDS (Hanson & Blohm, 1974)  Sex. agrese mužů vůči ženám (Walker, Rowe & Quinsey, 1993) Proti této teorii lze namítnout: 1. Se změnou soc. skupiny (např. pracovní sk.) se často mění i postoje, resp. předsudky= ovlivňují nás normy soc. skupiny (studenti v liberálních kolejích; Siegel, 1957). 2. Předpojatost vůči černochům v JAR nesouvisela tolik s autoritářstvím (nízké F-skóre), větší vliv měly spol. normy. 3.Teorie nevysvětluje celkovou uniformnost (jednotnost) většiny předsudků. (srov. nacismus v Německu aj.) 4. Předsudky vznikají jako reakce na určitou situaci – velmi rychle na to, aby se šířily společností jen cestou výchovy. (srov. dnešek, kdy se urč. část obyvatel radikalizuje) Hovland & Sears (1940) upozornili na to, že 5000 lynčů v USA (mezi lety 1882 a 1930) souvisela s ekonomicko-zemědělskými ukazateli: s ekon. recesí a ve špatných letech počet lynčů rostl. Jak to spolu souvisí? Hovland & Sears (1940) vyšli z teorie frustraceagrese (Dollard & kol., 1939). Agresoři namířili svoji A proti slabším a dostupnějším cílům. Miller & Bugelski (1948) experiment: muži v táboře se těšili na výlet do města, ten byl zrušen. Měřili před a po postoje k národ. menšinám. Po frustraci byly postoje mnohem méně příznivé. Proti: nestejné výsledky ve výzkumech a fakt, že absolutní míra F má často menší vliv než pociťovaná relativní F. Navíc tato teorie tvrdí, že meziskupinové chování je motivováno emocemi a nikoli cíli. Problémem předešlých teorií je, že nijak nerozlišují mezi chováním ve skupině a mimo ni.V obou situacích člověk podléhá týmž vlivům: výchově a frustraci. Jakkoli podmínky výchovy musejí být rozdílné, projevy osob ve skupinách jsou velmi uniformní (srov. oslavu vítězství národního týmu). To vedloTajfela (1978) k tvrzení, že je nutné rozlišovat mezi interpersonálním a meziskupinovým chováním. Interpersonální chování znamená jednat jako jedinec s urč. osobnostními rysy a sklony. Meziskupinové chování znamená jednat jako člen skupiny (jako náboženský terorista). V 1. případě jsou individuální rozdíly a konstelace důležitější než různé soc. kategorie, k nimž čl. přísluší. V 2. případě platí opak: kdo čl. je, je méně důležité než to, ke které náboženské sektě agresor a oběti patří (srov. šíité a sunnité). Tajfel tvrdil, že soc. chování se bude nacházet kdekoli na kontinuu definovaným dvěma extrémy: interpersonální a meziskupinové chování. Kde se bude nacházet záleží na několika faktorech. 1. Lehkost s jakou lze identifikovat různé soc. kategorie, resp. soc. skupiny: muži x ženy, barva pleti, vlasů, jiná charakteristika, chudí x bohatí atd.Tam, kde je snadné odlišovat kategorie, bude chování tíhnout k meziskupinovému pólu. 2. Míra do jaké je chování ve skupině uniformní (dle skupinové koheze). Jsou skupiny, které umožňují individuálnější chování, a skupiny uniformnější. Aj. Užitečnější může být podívat se na meziskupinovou interakci z hlediska cílů skupin: Jsou cíle obou skupin slučitelné či neslučitelné? Usiluje jedna sk. o něco na úkor druhé?Či jsou jejich cíle shodné? Příklady neslučitelných a slučitelných cílů? Nejznámějším zastáncem tohoto přístupu je Sherif (1966). Výběr 12letých chlapců vyloučil předchozí deprivaci či autoritářskou výchovu. 3 letní pobyty (22-24 zkoumaných osob) Rozděleni do dvou skupin (jednou o sobě vůbec dopředu nevěděli). Spontánně zazněly návrhy k poměření sil. Navození meziskupinového konfliktu: soutěž skupin o pohár a výhru. To vedlo k posunu od vzájemné nezávislosti ke stavu negativní závislosti. Ihned se změnilo i chování: nenechali si ujít příležitost k posmívání i k fyz. potyčkám. Při hodnocení výkonu nadržovali členům vztažné skupiny. Navození kooperace: porouchal se zásobovací vůz a obě skupiny se musely spojit, aby jej odtáhly do tábora. Po několika podobných spojujících aktivitách přestali být k druhé skupině tak agresivní a méně protěžovali vlastní skupinu. Chování se měnilo dle změn meziskupinových vztahů. Změny byly příliš rychlé a rozšířené, než aby je bylo možno přisuzovat osobnostním dispozicím.