Medvěda vábily k řece nepřehledné a nepřeberné porosty malinových keřů - malina, pochoutka nad všechny jiné! Posadil se do zákoutí, kde se to ze všech stran pestřilo strbouly plodů, a uveleben na bobku, česal a žvýkal. Pak mohl zajíst ostružinami, nabízelo se jich tam dosti, velkých a šťavnatých, v bohatých třapcích. Avšak nejen maliny a černice ho táhly nad řeku. Měl spadeno ještě na něco jiného. V okraji hustého křoví stál silný buk, starý děda, který se před dvěma třemi staletími chlubíval mohutnou rozložitou korunou, nesenou silnými kořeny a štíhlým kmenem. Zub času ohlodal korunu, ohryzal horní polovinu kmene a nechal jen pokroucené kořání a na něm spodek širokánského pně, zbytek zašlé slávy. Věru zbytek a chatrný, neboť peň byl veskrze kotlavý. Ale buk ani v tomto stavu sešlosti nepřestal sloužit světu. Nabídl své prostranné nitro národu včel a ten si v něm vybudoval sídliště. Pravopis, zvuková stránka slova 1. Vysvětlete interpunkci v následujících větách. - Posadil se do zákoutí, kde se to ze všech stran pestřilo strbouly plodů, a uveleben na bobku, česal a žvýkal. - V okraji hustého křoví stál silný buk, starý děda, který se před dvěma třemi staletími chlubíval mohutnou rozložitou korunou, nesenou silnými kořeny a štíhlým kmenem. 2. Přepište foneticky následující věty. Vyznačte i přízvuky, popřípadě rázy. Medvěda vábily k řece nepřehledné a nepřeberné porosty malinových keřů. Nabídl své prostranné nitro národu včel a ten si v něm vybudoval sídliště. 3. Ve fonetických slovech [gřece], [fčel] dochází k asimilaci znělosti. Najděte v celém úvodním textu další místa s asimilací znělosti. 4. Popište hlásky ve slovech keřů a malinových (pozor, slova musejí být foneticky přepsána). Vzor: u - samohláska, vysoká, zadní, krátká p - souhláska, obouretná (bilabiální), závěrová, ražená, neznělá (vlastnosti psané kurzívou uvádět nemusíte) Slovní zásoba 1. Najděte přímo v textu synonyma slov: vábily ostružiny ohlodal peň 2. Vysvětlete co nejstručněji, ale výstižně význam slov: strboul, prostranný, kotlavý 3. Najděte příklady metafory včetně personifikace. 4. Najděte výrazy ve vztahu část - celek. 5. Najděte adjektiva charakterizující vlastnosti buku a jeho součástí. 6. Najděte jiná adjektiva vyjadřující vysokou intenzitu vlastnosti. 7. Které významy mohou mít slova: koruna, kořen, kmen 8. Najděte v etymologickém slovníku, jak vznikla slova: malina, ostružina, peň, medvěd Tvoření slov 1. Vypište skupiny slov slovotvorně příbuzných 2. Najděte slovo složené. 3. Napište základová slova ke slovům: šťavnatý zašlý sešlost pokroucený pestřit se sídliště 4. Proveďte slovotvornou analýzu slov: slovo základové slovotvorný základ alternace slovotvorný formant slovotvorná kategorie mutace/ modifikace/transpozice křoví sešlost sídliště pokroucený šťavnatý vybudovat 5. Vypište slova tvořená předponou. 6. Proveďte komplexní morfematický rozbor slov: Rozložitý, pochoutka, nepřeberný, pokroucený Tvarosloví 1. Rozlište v následujících slovech tvarotvorný základ a tvaroslovný formant/tvaroslovné formanty. medvěda zbytek silnými vábily vybudoval uveleben 2. Vypište substantiva rodu středního a přiřaďte je ke vzoru. 3. Vypište zájmena. Určete jejich druh, pád a napište je v 1. pádě sg. druh pád tvar 1. pádu sg. 4. Vypište slovesné tvary z následujícího textu a určete gramatické charakteristiky v záhlaví tabulky (řádků je více než sloves v textu). Avšak nejen maliny a černice ho táhly nad řeku. Měl spadeno ještě na něco jiného. V okraji hustého křoví stál silný buk, starý děda, který se před dvěma třemi staletími chlubíval mohutnou rozložitou korunou, nesenou silnými kořeny a štíhlým kmenem. rod vid třída vzor 5. Vytvořte od následujících sloves tvary v záhlaví tabulky. infinitiv 3. os. pl. préz. činného rodu kmen minulý přechodník uveleben nabízelo spadeno táhly Skladba 1. a) Najděte podmět v každé větě v textu. Medvěda vábily k řece nepřehledné a nepřeberné porosty malinových keřů – malina je přece, pochoutka nad všechny jiné! Posadil se do zákoutí, kde se to ze všech stran pestřilo strbouly plodů, a uveleben na bobku, česal a žvýkal. Pak mohl zajíst ostružinami, nabízelo se jich tam dosti, velkých a šťavnatých. Avšak nejen maliny a černice ho táhly nad řeku. Měl spadeno ještě na něco jiného. V okraji hustého křoví stál silný buk, starý děda, který se před dvěma třemi staletími chlubíval mohutnou rozložitou korunou, nesenou silnými kořeny a štíhlým kmenem. Zub času ohlodal korunu, ohryzal horní polovinu kmene a nechal jen pokroucené kořání a na něm spodek širokánského pně, zbytek zašlé slávy. Věru zbytek a chatrný, neboť peň byl veskrze kotlavý. Ale buk ani v tomto stavu sešlosti nepřestal sloužit světu. Nabídl své prostranné nitro národu včel a ten si v něm vybudoval sídliště. b) V kterých větách je podmět nevyjádřený? c) Podle kterého výrazu z předchozí věty/předchozího textu poznáte, který výraz z předchozího textu by v příslušné větě s nevyjádřeným podmětem vyjádřil podmět co nejpřesněji. d) Kterými jinými slovními druhy než substantivy je vyjádřen podmět? 2. V kterých větách/v které větě je podmět vyjádřen jiným než 1. pádem? Dokážete zdůvodnit proč? 3. V kterých větách je přísudek jmenný se sponou nebo slovesný složený? 4. V následujícím odstavci najděte doplňky. Medvěda vábily k řece nepřehledné a nepřeberné porosty malinových keřů - malina je pochoutka nad všechny jiné! Posadil se do zákoutí, kde se to ze všech stran pestřilo strbouly plodů, a uveleben na bobku, česal a žvýkal. Pak mohl zajíst ostružinami, nabízelo se jich tam dosti, velkých a šťavnatých, v bohatých třapcích. 5. Kterým větným členem jsou tučně vytištěné výrazy? Posadil se do zákoutí, kde se to ze všech stran pestřilo strbouly plodů, a uveleben na bobku, česal a žvýkal. Pak mohl zajíst ostružinami, nabízelo se jich tam dosti, velkých a šťavnatých, v bohatých třapcích. Avšak nejen maliny a černice ho táhly nad řeku. Měl spadeno ještě na něco jiného. V okraji hustého křoví stál silný buk, starý děda, který se před dvěma třemi staletími chlubíval mohutnou rozložitou korunou, nesenou silnými kořeny a štíhlým kmenem. Zub času ohlodal korunu, 0 ohryzal horní polovinu kmene a nechal jen pokroucené kořání a na něm spodek širokánského pně, zbytek zašlé slávy. Nabídl své prostranné nitro národu včel a ten si v něm vybudoval sídliště. 6. Najděte v textu spojovací výrazy a napište, kterými jsou slovními druhy. 7. Určete počet vět v následujících souvětích. · Posadil se do zákoutí, kde se to ze všech stran pestřilo strbouly plodů, a uveleben na bobku, česal a žvýkal. · Pak mohl zajíst ostružinami, nabízelo se jich tam dosti, velkých a šťavnatých, v bohatých třapcích. · V okraji hustého křoví stál silný buk, starý děda, který se před dvěma třemi staletími chlubíval mohutnou rozložitou korunou, nesenou silnými kořeny a štíhlým kmenem. · Zub času ohlodal korunu, ohryzal horní polovinu kmene a nechal jen pokroucené kořání a na něm spodek širokánského pně, zbytek zašlé slávy. 8. Určete větné členy a větné vztahy. Zakreslete plošný graf následující věty. Medvěda vábily k řece nepřehledné a nepřeberné porosty malinových keřů.