Sexuální výchova Sexualita a sexuální chování Pohlavně přenosné nemoci Sexuální zneužívání http://www.1de1.com/active/imagessaglik/aids.jpg http://www.marianne.cz/img/clanky/344.jpg http://www.esseclive.com/partage/articles/infirmerie-essec/cacf8qym-sexualita.jpg Co je to sexuální výchova ? nSexuální výchova je výchovou k odpovědnému partnerství, manželství a rodičovství v tom smyslu, že je především výchovou prosociální, tedy výchovou k sociálním vztahům a k vztahům mezi lidmi založenou na citlivosti, úctě a odpovědnosti ve vztahu k druhým lidem. R. Hajnová n nSexuální výchova by měla vést jedince k tomu, aby si v dospělosti počínal v intimním životě „ s radostí, odvahou a náležitou dávkou odpovědnosti“ aby jeho počínání bylo lidskému jedinci k radosti a uspokojení, společnosti k užitku a nikomu ke škodě, bolesti a ponížení. Z. Matějček n Co je to sexuální výchova ? nSexuální výchova je „umění připravit zvídavou bytost na párové soužití“. Jde tedy o to vytvářet a postupně budovat ve vědomí dítěte stále bohatší síť zdravých poučených a odpovědných vztahů a postojů k sexualitě, takových, které mu v dospělosti umožní žít plně a spokojeně v partnerském vztahu, v manželství a v rodině. Sexualita 1.Sexualita je souhrn projevů lidského chování a cítění vyplývající z tělesných a psychických rozdílů mezi pohlavími. Zahrnuje rozdíly anatomické, hormonální, reprodukční i rozdílné sociální role získané učením 2.Sexualita je fyziologické uspokojení a psychická slast spojená se sexuálními aktivitami sbližování, vzrušení, spojení. n Hartl, P.: Psychologický slovník Vývoj sexuálního chování nSexuální chování se v ontogenetickém vývoji utváří v souladu s vývojem pohlavních žláz jednak pod vlivem dědičnosti a neurohormonálního vývoje, jednak společenského prostředí a jeho morálních norem a kulturních a náboženských tradic. Vývoj sexuálního chování nObdobí předškolního věku n – nejvýznamnější období pro osvojování mužské a ženské role, sexuální chování patrné ve způsobu hry a rozvoji zájmů je dáno vrozenými vlohami, ale také posilováním způsobů chování, které jsou považovány za chlapecké a dívčí, na rozvoj sexuálního chování dítěte má výrazný vliv způsob života rodičů a zejména forma jejich vzájemné komunikace. n nPozn. nsexuální orientace je vrozená, ale neprojevuje se nrozdílné genderové chování x genderová rovnost n Vývoj sexuálního chování nPředškolní a mladší školní věk nsexuální chování do začátku puberty nemá ještě erotický charakter (asexuální) nčasté bývají sexuální hry (zkoumání intimních částí těla, nápodoba sexuálního chování dospělých) »» při náhodném přistižení by učitelé a ani rodiče neměli děti trestat nebo zesměšňovat (ale např. ukázat na obrázku) nděti si často předávají informace (často zkreslené) o porodu, ke konci období také o pohlavním styku npuberta – první známky puberty u dívek v 10 letech, u chlapců ve 12 letech (+/- 2 roky tedy - dolní hranice D-8, CH10) http://www.marianne.cz/img/clanky/344.jpg Sexuální výchova n Pro zlepšení reprodukčního zdraví je základním požadavkem sexuální výchova orientovaná na odsunutí začátku pohlavního života* do období fyzické, psychické a sociální zralosti, výchova k sebeovládání, plánování rodičovství, používání antikoncepce, snižování počtu interrupcí.** n V sexuální výchově by současně neměla být opomenuta podpora základní funkce lidské sexuality člověka – rodičovství, odpovědnosti a úcty za předání života. n n*Čípek děložní je u dospívajících dívek pokryt cylindrickým epitelem, který mnohem méně chrání před průnikem infekcí než dlaždicový epitel dospělé ženy (infekce přechází až v karcinom). Je to důvod proč výskyt pohlavně přenosných nemocí je na celém světě nejvyšší ve věkové skupině 15 -24 let. n** Současná generace se chová mnohem odpovědněji něž generace jejich rodičů (zahájení pohl. života, antikoncepce, interrupce…) http://www.terasoft.cz/pic_proj/v_sex.gif Sexuální výchova nObecné principy sexuální výchovy nspolupráce rodiny a školy nnedílná součást výchovy (společná pro dívky i chlapce, bez tabuizace) nvychází z vědeckého poznání nprincip etičnosti, přiměřenosti, (individuálního přístupu) n3 roviny – citová, mezilidských sociálních vztahů, rozumová (Z. Matějček) n Sexuální výchova nCíle sexuální výchovy nvědomosti o svém těle (anatomie a fyziologie pohl. orgánů), dospívání, reprodukčním zdraví npochopení, že sexualita je normální zdravou součástí života a souvisí s celkovou osobností člověka nukázat rozmanitost forem projevů sexuality (těl. kontakt, potřeba důvěry, bezpečí) nchránit před chybnými informacemi, rozlišit sexuální mýty od reality nvarovat před nebezpečím, které sexualita s sebou přináší (pohlavně přenosné nemoci, nežádoucí těhotenství, interrupce) npěstovat vztah k hodnotám, normám, vést k vytváření postojů k sexualitě a tím k uvědomělému rozhodování n Sexuální výchova u dětí nv rovině citů n(nejdůležitější, nezbytná) nv rovině mezilidských vztahů (sociální) nv rovině rozumové Obsah sexuální výchovy 1.Znám lidské tělo, umím vše správně pojmenovat 2.Vím, v čem se liší chlapci a děvčata, ženy a muži 3.Máme se rádi 4.Vím, co je soukromí a stud 5.Mé tělo patří jen mně 6.Své tělo musím udržovat v čistotě a zdraví 7.Moje tělo se bude měnit, porostu a jednou budu dospělý 8.Vím, jak jsem se narodil n n Smolíková, K., Hajnová, R. Než se dítě zeptá…Program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha : Portál, 1997. n Mé tělo patří jen mně (Smolíková, K., Hajnová, R. Než se dítě zeptá…Program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha : Portál, 1997.) nDítě má právo odmítnout jakékoli důvěrnosti. Nikdo nemá právo dotýkat se dítěte a mazlit se s ním, když nechce. Je nepřípustné dítě k něčemu takovému nutit. nNikdo cizí nesmí na dítěti požadovat, aby se svléklo (s výjimkou lékaře, za přítomnosti rodiče). nŽádný člověk kromě rodičů (při oblékání, koupání apod.) a lékaře (při vyšetření či ošetření) nemá právo prohlížet si pohlavní orgány dítěte nebo se jich dotýkat. nNikdo nesmí po dítěti požadovat, aby si cizí tělo či pohlavní orgány prohlíželo, dotýkalo se jich apod. nVarujme děti, před nebezpečím, která jim hrozí od „úchylných“, „zlých“ lidí. (Nepoužívat nemocných - dětí mají sklon nemocné litovat.) Sexuální výchova na 1. stupni ZŠ ? nANO - vymezena RVP ZV nrůzné pojetí v učebnicových řadách nHlavní cíl: npřipravit děti na pubertu a dospívání nochrana před sexuálním zneužíváním Pohlavně přenosná onemocnění npohlavní nemoci – venerické nemoci – pohlavně (sexuálně) přenosné – STD (sexually transmitted diseases) – STI (sexually transmitted infections) jsou nemoci infekční nmají závažný zdravotní, sociální a ekonomický dopad (léčba AIDS – 900tis.Kč/pacient/rok) ntzv. klasické pohlavní nemoci, které se vyskytují v ČR – kapavka, syfilis (přijíce, lues) – přenáší výhradně pohlavním stykem ndalší pohlavně přenosné nemoci – chlamydiové infekce (způsobují záněty), virové např. opar pohl. orgánů, kondylomata (bradavičnaté výrůstky),virová žloutenka typu B,C a HIV/AIDS, onemocnění způsobuje i celá řada dalších mikroorganismů – bakterie, kvasinky, houby, prvoci a jiní parazité (trichomoniáza, kandidóza, svrab, muňky) n n http://www.battlingaids.com/images/aids-virus_64.jpg Pohlavně přenosná onemocnění nmohou trvale poškodit reprodukční zdraví a také trvale nitroděložně poškodit plod a zanechat trvalé následky, jsou smrtelná nprevence nsexuální výchova nbezpečné sexuální chování npartnerská věrnost nkondom (snižuje riziko nákazy při styku do pochvy, konečníku i úst) n n Mezi životem a smrtí leží pouze 0,003 mm tlustý latex Pohlavně přenosná onemocnění - AIDS nAIDS Acquired Immunodeficiency Syndrome – syndrom získaného selhání imunity nAIDS je konečným stádiem infekce, způsobené virem HIV (Human Immunodeficienncy Virus, virus lidského imunodeficitu nVirus HIV se vyskytuje v tělesných tekutinách (krev, sperma, poševní sekret, mateřské mléko, malé množství ve slinách a ostatních tělesných tekutinách nPozn. HIV je velmi citlivý na zevní vlivy – ničí jej běžné desinfekční přípravky, mýdlo, chlorové preparáty, teplota nad 60°C (již za několik minut), pozor neničí UV záření nhttp://www.szu.cz/uploads/documents/CeM/HIV_AIDS/rocni_zpravy/2018/HIV_AIDS_01_2018.pdf n n http://www.meguimaraes.com/subrosa/arquivo/world.aids.jpg Pohlavně přenosná onemocnění - AIDS nJak se virus přenáší? npohlavním stykem homosexuálním i heterosexuálním nkrví ninjekční aplikace drog, rizikové tetování a piercing ntransfúzí krve či krevních derivátů (v ČR vyloučeno) nkontaminací poraněné kůže nebo sliznice infikovanou krví (pozor u první pomoci) nz matky na dítě nhttp://www.szu.cz/uploads/documents/CeM/HIV_AIDS/rocni_zpravy/2017/Grafy_k_tiskove_zprave_NRL_pro_ HIV_AIDS_2017.pdf n n http://www.1de1.com/active/imagessaglik/aids.jpg Sexuální zneužívání nCo je to sexuální zneužívání? nBezkontatkní – slovní obtěžování, exhibicionismus, expozice pornografických filmů, časopisů nebo fotografií, voyerismus nebo masturbace před dítětem nKontaktní – dotýkání se či mazlení se s dětským tělem – oblečeným nebo nahým – rukou, nejrůznějšími předměty či genitáliemi, nucení dítěte, aby se podobným způsobem dotýkalo těla dospělého, pronikání do pochvy či konečníku dítěte prsty či předměty, pohlavní styk, anální či orální sex n n Sexuální zneužívání nKteré děti jsou nejohroženější? nděti mladších věkových skupin nděti emočně deprivované, v rodině opomíjené n děti jejichž rodiče jsou násilní vůči sobě i dětem nděti fyzicky či psychicky handicapované nděti, jejichž matka je často delší dobu mimo domov nděti alkoholiků, narkomanů, psychotiků nděti, které nevědí, že jejich tělo patří jen jim n n n n n n Sexuální zneužívání nKdo zneužívá? njen výjimečně je dítě zneužito cizím člověkem nvětšinou jsou děti zneužívány dospělým, který dítě dobře zná a dítě k němu má důvěru (rodiče, nevlastní rodiče, starší sourozenci, příbuzní, známí, vedoucí zájmových kroužků, i učitelé a vychovatelé) nnejen muži, ale i ženy (oběti dívky i chlapci) ndospělí se sexuální kontakt s dítětem snaží utajit, k tomu nutí i dítě n nPozn. Náš právní řád nedovoluje sexuální kontakt s osobou mladší 15. let, v případě incestu sexuální aktivity vůbec Sexuální zneužívání nPrevence nŠkola (od MŠ) ndostatek informací o lidském těle a sexuálním chování, vysvětlit dětem nebezpečí sexuálního zneužívání, osobní bezpečí – obezřetnost k cizím lidem nRodina nnenechávat mladší děti dlouho bez dozoru (hlavně večer), řádně si prověřit osobu, která dítě hlídá natmosféra důvěry a vzájemného respektu v rodině, naplňování citových potřeb dítěte nrodiče by měli být dítěti oporou a vést ho, aby se samo svěřovalo, co prožilo, naslouchat dítěti n n n n Sexuální zneužívání nCo udělat pokud bylo dítě sexuálně zneužito? nSdělení dítěte přijměte pokud možno v klidu a věřte mu. nDítě musí cítit, že jste na jeho straně a to, co se stalo není jeho vina. nPostarejte se, aby ten kdo dítěti ublížil, již k němu neměl přístup. nPoraďte se s odborníky, jaké nezbytné kroky je třeba učinit. n nDítě se může svěřit učiteli nebo kamarádovi – nutné kontaktovat policii! Sexuální zneužívání nOrganizované (komerční) sexuální zneužívání ndětská pornografie, prostituce nrodičům (učitelům) by nemělo unikat: nděti jsou často mimo domov (dlouho do noci) ndítě dostává nákladné dárky či větší množství peněz n Literatura, odkazy, kontakty, výukové programy nLiteratura: n nSmolíková, K., Hajnová, R. Než se dítě zeptá…Program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha : Portál, 1997. n nMachová, J., Hamanová, J. Reproduční zdraví v dospívání. Praha : H+H, 2002. nMatějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. nMachová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum 2002. n Literatura, odkazy, kontakty, výukové programy nOdkazy a kontakty nNárodní program boje proti AIDS www.aids-hiv.cz nStátní zdravotní ústav (nabídka preventivních materiálů týkajících se HIV/AIDS a pohlavně přenosných infekcí) www.szu.cz nADIS centrum – Infekční klinika nemocnice na Bulovce, Praha, tel. 266 082 629, Infekční klinika FN, Jihlavská 20, Brno tel. 543 192 271 nwww.zdraviprozeny.cz nNadace naše dítě – www.nasedite.cz, www.detskaprava.cz n Linka bezpečí – 800 155 555 n Rodičovská linka – 283 852 222 nModrá linka (linka důvěry pro děti a mládež) – 549241010; CVČ Lužánky, Brno; www.modralinka.cz nPolicie ČR (158,112) n