Ze0025 Cvičení z geografie výrobní sféry, Podmínky pro zápočet: * Včas odevzdaná cvičení v odevzdávárně v ISu (hodnocení cvičení bude v poznámkovém bloku). * Odevzdané cvičení musí být kompletní, jinak je považováno za neodevzdané. * 100% účast na cvičení, žádná neomluvená absence. Cvičení 3: Průmyslové zóny Brna Teoretická východiska: Do moderní historie se Brno, pokud jde o ekonomický rozvoj, zapsalo především díky strojírenskému a textilnímu průmyslu. K tradičním firmám patřily 1. brněnská strojírna, Královopolská strojírna, Zbrojovka Brno, Zetor či Mosilana, které si udržovaly klíčové postavení až do počátku 90. let minulého století. Po roce 1989 většina průmyslových velkopodniků zaniká nebo se transformuje a mění zaměření na „lehký“ průmysl. V samotném centru i v okrajových částech města po nich zůstávají velké plochy brownfields, k nimž je třeba přičíst další desítky hektarů v opuštěných areálech zrušených kasáren. Na druhou stranu na významu nabývají nové firmy v nových lokalitách s přidruženou logistikou a službami, jež v minulém desetiletí zaznamenaly velký rozvoj. Město nabízí investorům příležitosti v průmyslových zónách a roste i plocha kanceláří. Zadání cvičení: Tým: 4–5 členné týmy (Návrh - vedoucí skupiny – zodpovědný za termín, komunikaci a ostatní členy týmu, 2 nebo 3 analytici – zodpovědný za odborný obsah, grafik – zodpovědný za vzhled a prezentaci týmu) Týmy nahlásit do neděle 15.4. Lokalita: „Staré“ „Nové“ Posvitavská průmyslová zóna Černovická terasa Zetor (starý areál) CTPark Modřice TOS Kuřim CTPark Brno South Zbrojovka CTZone Brno Areál Královopolských Strojíren Český technologický park Brno Dílčí úkoly: 1. Lokalizujte areál: o do mapy zaznamenejte polohu areálu včetně souřadnic GPS (střed areálu) a zakreslete hranice; o areál detailně popište (jaké jsou zde konkrétní podniky); o přiložte vlastní fotodokumentaci. o srovnejte letecké snímky areálu z 50. let a současnosti, zaměřte se na umístění pozemků, rozlohu a strukturu areálu. 2. Zjistěte, čím se podniky zabývají, a stručně popište i jejich historii. 3. Zhodnoťte umístění areálu pomocí lokalizačních faktorů – fyzicko-geografických i socioekonomických (platí/neplatí – viz tabulka), přidejte k jednotlivým bodům vlastní komentář (hraje daný faktor v areálu roli, hrál v minulosti?) Pokuste se vysvětlit, proč byla/je zóna umístěna právě tam, kde je. Lokalizační faktor* Voda Klima Suroviny Životní prostředí Energie Doprava Pracovní síla Infrastruktura Informace Trh Fyzickogeografické lokalizační faktory x Socioekonomické lokalizační faktory * zaškrtněte políčko u vhodného faktoru 4. Charakterizujte architekturu budov v zóně (jaký je styl architektury zóny, v jakých letech byla vybudována – doložte vlastní fotodokumentací). Okomentujte případné změny vzhledu budov(y) 5. Pokud se v zóně nacházejí brownfieldy, pokuste se vysvětlit, jaké činnosti se nacházely v lokalitě před rokem 1989 a jaké v současné době. Vysvětlete také proč došlo k opuštění výrobních prostor. Pro všechny skupiny: Vysvětlete, jaké jsou výhody a nevýhody investice do brownfields a na greenfields? Může být brownfield rizikem z hlediska jeho vlivu na životní prostředí? 6. Zhodnoťte, jaký má areál vliv na obyvatelstvo, bydlení, služby a životní prostředí v okolí. Dále se pokuste se předpovědět, jaký by měl vliv zrušení (v případě fungujících podniků)/obnovení (v případě nefungujících podniků nebo brownfieldů) výroby v areálu na zmíněné 4 oblasti? Rozsah: Minimálně 4 normostrany Závěr: Zhodnoťte, jak by se téma průmyslových zón dalo využít při výuce na 2. stupni ZŠ. Vytvořte pracovní list pro učitele s úkoly pro žáky 2. stupně ZŠ zaměřený na analyzovanou průmyslovou zónu. Zdroje: Registr ekonomických subjektů www.czso.cz Regionální rozvojová agentura Jižní Moravy http://rrajm.cz CTP www.ctp.eu Statutární město Brno www.brno.cz, http://gis.brno.cz/ Regionální informační servis www.risy.cz Agentura pro podnikání a inovace www.czechinvest.cz Termín odevzdání do odevzdávárny na ISu pro obě skupiny: 26. 4. 2018 Další cvičení: 17.4 / 19.4