43 Číslo metodického listu: 3 Téma: MAPUJEME S GIS Název aktivity: ML-ZE-8: ČR – Národní geoportál INSPIRE: Tematické mapy, informace o znečišťovatelích životního prostředí Cílová skupina: žáci SŠ a ZŠ Použité metody a formy: výklad učitele, práce na PC Časová nároč- nost: 45 min Návaznost na RVP: Zeměpis: Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie. Prostředí výuky: PC učebna, příp. s dataprojektorem Mezipředmětové vazby: IKT: Vyhledávání informací a komunikace. Zpracování a využití informací. Po skončení aktivity bude žák schopen: • Aplikovat základní kroky ve webovém prostředí Národního geoportálu. • Rozpoznat geografické informace v konkrétní webové aplikaci. • Využívat získané informace z Národního geoportálu k řešení konkrétních úkolů. Pomůcky: PC, připojení na internet Zadání úkolu(ů): 1. Otevřete Národní geoportál INSPIRE na http://geoportal.gov.cz. 2. Klikněte na zelený obdélník „mapy“. Vpravo dole klikněte na Mapové kompozice a vyberte nabídku INSPIRE, vyhledejte složku Výrobní průmyslová zařízení a v ní Provozovny ohlašovatelů do IRZ 2004 2012. Pozn.: IRZ je Integrovaný registr znečišťovatelů. 1. Zobrazte zakliknutím tato data, zobrazte legendu. 2. Přibližte náhled do okolí vašeho bydliště. Pracujte s nástrojem informace – vlevo nahoře. Po kliknutí na příslušnou značku se objeví základní informace o znečišťovateli a látkách, které vypouští. S pomocí nástroje měřit odhadněte kruh o poloměru cca 30 km od středu – místa bydliště (nebo dle zadání vyučujícího) a v tomto okolí bydliště vypište podniky, které životní prostředí znečišťují. Dle legendy je rozdělte do příslušných skupin. Závěr: Zpracujte závěr – kolik je v okolí vašeho bydliště velkých znečišťovatelů, které látky a v jakém množství vypouštějí. 44 Náhled na zobrazení znečišťovatelů v okolí Brna, vpravo legenda s rozdělením znečišťovatelů dle druhu výroby. Náhled na výpis k vybranému znečišťovateli. Zde výroba cementu v závodu Mokrá, vypouští do ovzduší oxid uhelnatý v objemu 1260 tun za rok. Metodické poznámky pro učite- le: Může se stát, že na vykreslení mapy chvíli čekáme – je třeba mít na paměti, že naše příkazy posíláme na externí server mimo školu a ten nám posílá zpět požadované obrázky. Aktivita může mít řadu podob – samostatná práce žáků či práce ve dvojicích u PC s Internetem nebo práce celé třídy ve třídě s dataprojektorem. V druhém případě je vhodné, aby si učitel obrázky formou např. printscreenu připravil předem