Principy práce s žáky na ZŠ, SŠ https://www.inkluzivniskola.cz/principy-prace-s-zaky-na-ZS-SS Dříve než přistoupíme k výčtu principů a jejich následnému konkretizování, znovu zmíníme základní předpoklad námi představovaného přístupu. Tím je, že každý učitel jakéhokoliv předmětu je zodpovědný nejen za výuku obsahu daného předmětu, ale i za rozvoj jazyka, který se k tomuto předmětu váže. Druhý, neméně důležitý předpoklad je, že žáci s OMJ jsou schopni pochopit většinu námi představované látky (obsahu) a zvládnou většinu úkolů, potřebují ale specifickou formu podpory. V zahraničí nazývají tuto podporu scaffolding, doslova lešení. Tak jako by se většina budov nepostavila bez lešení, ani vědomosti se nebudují bez určité podpory. Znamená to, že dovednosti, znalosti a rozvoj jazyka musíme cíleně podporovat. Abychom při výuce poskytovali potřebnou podporu a tím odpovídali i na potřeby žáků s OMJ, vycházíme z pěti základních principů: 1. propojujeme výuku obsahu a jazyka 2. aktivujeme předchozí zkušenosti a znalosti žáků 3. využíváme grafických vizualizací obsahu 4. vytváříme prostor pro komunikaci 5. vytváříme prostor pro aktivní produkci jazykových dovedností Dále dodržujeme také tyto principy: · jsme srozumitelní - žák rozumí zadání našich úkolů, úkolu samotnému i našemu výkladu · používáme jednoduché příklady - všechno vysvětlujeme na jednoduchém příkladu, kterému žák porozumí. Žák totiž musí porozumět obsahu, aby pochopil princip. Příklad: pokud vysvětluji skloňování přídavných jmen, používám známá, jednoduchá slova (červená tužka) raději než např. smělý jinoch. · pravidelně kontrolujeme pokroky žáka – zavádíme žákovská portfolia, vedeme záznamové archy apod. · učíme pro život - tedy to, co žáci skutečně pro svůj život potřebují, v současné situaci, za současných podmínek (např. zvážíme, zda žák momentálně potřebuje naučit druhy vedlejších vět, nebo spíše využije nejpoužívanější spojky) . · zohledňujeme, co je v momentálních možnostech žáka - co je schopen se v současné chvíli naučit. Vycházíme z Vygotského zóny proximálního vývoje a ctíme princip „méně je někdy více“. Další užitečné odkazy k tématu naleznete v sekci další zdroje a inspirace. Texty o principech práce pro žáky s OMJ vycházejí ze zkušeností pracovnic META, o.p.s. Kristýny Titěrové a Petry Vávrové, které získaly při poradenství a asistenci pedagogům vzdělávajícím žáky s OMJ. Velký díl inspirace pochází od zahraničních autorů, např. P. Gibbons, J. Cummins, B. A. Mohan a autorů SIOP modelu. Související kapitoly Jazyková podpora (dle §16 ŠZ) Model struktury úkolů pro žáky s OMJ Práce v menších skupinách Rady a tipy Tvorba pracovních listů Vědomostní struktury Fyzika