Provoz obchodu a služeb jaro 2019 Historie trhu §TRH üje oblast ekonomiky, kde dochází k střetu nabídky a poptávky; ke směně statků, zprostředkovanou penězi üje nejdokonalejším regulátorem a stimulátorem ekonomického rozvoje = optimální alokace zdrojů üzdroje = výrobní faktory (strana nabídky) (EKON: práce; půda; kapitál / PH: práce, majetek, materiál) üpotřeby = nedostatek na straně spotřeby (Maslowova pyramida potřeb…) ü Provoz obchodu a služeb Historie trhu Provoz obchodu a služeb Historie trhu •Rovnováha na trhu statků (výrobků a služeb) Provoz obchodu a služeb Historie trhu §TRH üsoběstačná hospodářství domácnosti (společnost lovců a sběračů) üdělba práce vspecializace na určité druhy statků vzáklad pro růst významu směny üpeníze vprostředek směny vvznik u Féničanů;, bankovky v Číně vrozvoj bank a finančního sektoru ve středověku ü ü Provoz obchodu a služeb Historie trhu §TRH üdělba práce na mezinárodní úrovni vvznik mezinárodního obchodu vabsolutní výhoda (A. Smith); komparativní výhoda (D. Ricardo) ühospodářský systém vcentrálně plánovaný systém vtržní systém ütržní struktury vuspořádání vztahů mezi nabídkou a poptávkou vdokonalá konkurence; oligopol; monopol; monopolistická konk. ü ü ü Provoz obchodu a služeb Obchod §prostředník ekonomických transakcí üvýhodnost obchodu jako prostředníka = efektivita transakcí übarterový obchod vs. obchod prostřednictvím trhu ü ü ü ü ü •Snížení počtu vzájemných vazeb (efektivnější transakce/nižší náklady) ü ü ü Provoz obchodu a služeb Obchod §Důvody vedoucí k obchodu §Země spolu navzájem obchodují: üaby získaly produkty, které nemůžou vyrobit ve své vlastní zemi üaby získaly produkty, které jsou velmi drahé při výrobě v jejich vlastní zemi üaby zvýšily rozmanitost zboží dostupné v jejich zemi üaby sestavily dobré vztahy s ostatními zeměmi na způsobu dávat a brát, tzn. dovoz a vývoz üaby vytvořily pracovní místa výrobou zboží, které se vyváží. ü ü ü Provoz obchodu a služeb Obchod §Překážky obchodu §Země sledují ochranářské zájmy: üchrání svá vlastní odvětví. Odvětví se rozvíjí dlouho a zahrnuje značné investice üomezují dovoz, aby chránily firmy a zaměstnanost. Také chrání odvětví, aby zachovaly způsob života. üobchodní omezení se používají na ochranu nových nebo ’nerozvinutých‘ odvětví. üomezují vývoz strategického zboží, např. základních zdrojů energie, paliva, materiálu a obranného zboží. ü ü ü Provoz obchodu a služeb Obchod §Typy bariér üDovozní cla (tarify) –Dovozní clo je daň. Cena zdaněné komodity bude vyšší uvnitř zdaňované země - plnou částkou cla plus dopravní náklady - než na světovém trhu. üDotace –Dotace je opakem dovozní daně. Stát může dotovat domácí výrobce tím, že jim poskytuje sumu peněz podle toho jak mnoho vyrábí. To dává domácím výrobkům výhodu v konkurenci s dovozem. üKvóty –Dovozní kvóta ustanovuje max. množství - ne cenu - komodity, která může být dovážena během daného období. Např. EU uvalila kvóty na dovoz japonských automobilů. ü ü ü Provoz obchodu a služeb Vymezení základních pojmů Zboží üProdukt (= výrobek nebo služba), který prochází trhem (směnou) Výrobek üvzniká výrobou, sběrem a pěstováním, lovem a chovem (zemědělství, lesnictví, myslivost, rybolov…), dobýváním energetických a ostatních surovin, výstavbou, úpravami… Služba üekonomická činnost, jejíž výsledkem jsou hmotné a nehmotné užitné efekty Provoz obchodu a služeb Vymezení základních pojmů Sortiment üutříděný seznam zboží podle určitého klasifikačního hlediska Šířka sortimentu üurčitý počet zastoupených tříd spotřebního zboží Hloubka sortimentu üčetnost zastoupení jednotlivých druhů, položek a podpoložek zboží Specializace vs. Despecializace (Univerzalizace) Provoz obchodu a služeb Definice obchodu §jako činnost ünejširší / nejobsáhlejší pojetí üSpecifická ekonomická činnost, jejímž prostřednictvím se uskutečňuje prodej a koupě zboží a poskytnutých služeb za peníze. üDo obchodu zařazujeme všechny činnosti spojené s nabídkou a poptávkou uskutečňované mezi prodávajícím a kupujícím, které vedou k realizaci sjednané transakce za předem dohodnutých podmínek. §institucionální pojetí üsubjekty zabývající se obchodem ünejužší pojetí = instituce kupující fyzické zboží za účelem jeho prodeje bez další úpravy § § ü ü ü Provoz obchodu a služeb Definice obchodu §B2C (Business to Customer) = obchod spotřebním zbožím / koncový zákazník §B2B (Business to Business) = obchod zbožím pro další podnikání §Vnitřní obchod = obchod na celostátním a regionálním trhu §Zahraniční obchod = obchod přes hranice (export & import) §Mezinárodní obchod = obchod ve více zemích (kontinent & celý svět) • § ü ü ü Provoz obchodu a služeb Funkce obchodu §Transformační – Přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní (odběratelský), odpovídající potřebám a nákupním zvyklostem zákazníků – např. velkoobchod potravinami má 60 dodavatelů a 300 odběratelů, kteří odebírají celý sortiment nebo jeho značnou část. Obchod zajišťuje přiměřený rozsah sortimentu – hluboký nebo široký. §Zprostředkovací – Překonání rozdílů mezi místem výroby (dodavatelem) a místem prodeje (odběratelem) – obchod zajišťuje prodej zboží na potřebném místě nebo jeho dodávku na toto místo. §Časová – Překonání rozdílů mezi časem výroby a časem nákupu zboží – obchod zajišťuje pohotovost prodeje či dodávek a musí proto držet určitý rozsah zásob. ü ü ü Provoz obchodu a služeb Funkce obchodu §Zásobovací – Zajišťování množství a kvality prodávaného zboží – to neznamená prohlídku všeho zboží a vlastní kontrolní laboratoře pro kvalitativní přejímku. Důležitý je však správný výběr dodavatele, rychlé vyřizování reklamací a podle jejich rozsahu případná promptní výměna dodavatele. §Iniciativní – Iniciativní ovlivňování výroby co do sortimentu, času, místa a množství a ovlivňování poptávky (marketing). §Zajišťovací – Zajišťování racionálních zásobovacích cest s cílem snížení prodejní ceny ve vztahu k úrovni zásobování (logistika). §Platební – Zajišťování včasné úhrady dodavatelům. Význam této funkce je u nás plně docenitelný až v současném období výrazné zadluženosti řady obchodních i výrobních organizací. ü ü ü Provoz obchodu a služeb Právní formy obchodních společností §podnikem (závod) se rozumí soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání §podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná podnikatelem samostatně, pod vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku §POZOR!!! Nová právní úprava üZákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník üZákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) ü ü Provoz obchodu a služeb Podnik jednotlivce (OSVČ) §podnikatelský subjekt vlastněný jedinou fyzickou osobou §výhody: üsnadnost a nízké náklady založení üvolné disponování se ziskem üflexibilita üdaňová výhoda üutajení obchodního tajemství §nevýhody: üneomezené ručení üexistence podniku spojena s konkrétním vlastníkem ülimitovaná schopnost získání úvěru üomezené podnikatelské zkušenosti a znalosti ünedostatek příležitostí pro zaměstnance Provoz obchodu a služeb Osobní společnosti §jsou zakládány a vlastněny dvěma nebo více společníky §vytváří vhodnější podmínky pro získávání kapitálu i pro překonávání kvalifikační omezenosti podnikatele §nevýhodou společností je závislost jejich úspěšné existence na vzájemných vztazích mezi společníky §existují dvě formy osobních společností: üveřejná obchodní společnost (v.o.s.) ükomanditní společnost (k.s.) Provoz obchodu a služeb Kapitálové společnosti §společníci se podílejí se na podnikání společnosti kapitálově, předem určeným vkladem §společníci ručí za závazky vzniklé hospodářskou činností společnosti jen do výše svého nesplaceného vkladu §existují dvě formy kapitálových společností: üspolečnost s ručením omezeným (s.r.o.) üakciovou společnost (a.s.) Provoz obchodu a služeb Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!