Provoz obchodu a služeb jaro 2019 Systematizace maloobchodních jednotek §podle druhu prodávaného zboží üpotraviny üspotřební zboží üostatním průmyslovým zbožím včetně stavebnin üJiné §podle způsobu inkasa plateb üza hotové üna úvěr §podle způsobu prodeje üsamoobslužný üpultový ü • § ü ü ü Provoz obchodu a služeb §podle velikosti prodejní plochy üdrobné prodejní jednotky (do 400 m2 prodejní plochy) üsupermarkety (400 – 2 500 m2 prodejní plochy) ühypermarkety (nad 2 500 m2) vtyp A (2 500 – 5 000 m2) vtyp B (5 000 – 7 500 m2) vtyp C (7 500 – 10 000 m2) vtyp D (nad 10 000 m2) üZvláštní místa zaujímají obchodní centra vybavená kromě obchodu veškerým doplňkovým zařízením, včetně pro využití volného času. • § ü ü ü Systematizace maloobchodních jednotek Provoz obchodu a služeb §podle obchodních operací üobchod ve výrobě (odbytový sklad, přímý prodej, řemeslníci) üvelkoobchod ümaloobchod üobchodní zástupce üobchodní cestující üobchodní makléř ükomisionář üzasilatel (speditér) üburzy üaukce üveletrhy • § ü ü ü Provoz obchodu a služeb Systematizace maloobchodních jednotek Obchodní kategorie •Prostředníci představují obchodní firmy (činnosti), v plném slova smyslu obchodní. Jsou prostředníkem směny mezi prodávajícím a kupujícím z hlediska nabídky zboží, jeho dodání, vyúčtování, z hlediska plné odpovědnosti. •Zprostředkovatelé vyhledávají trhy pro nákup nebo prodej a konkrétní partnery pro svého obchodního zákazníka, dojednávají podmínky, které by vyhovovaly oběma subjektům pro jednotlivé obchodní případy, organizují informovanost o zboží a podmínkách prodeje či jeho převedení. Svým způsobem jde o služby pro obchodní činnosti. • Provoz obchodu a služeb Prostředníci §Velkoobchod (wholesale) je podnik (případně činnost) nakupující zboží ve velkém od výrobců a ve velkém i prodávající maloobchodníkům, pohostinským zařízením a drobným výrobcům (cukráři, lahůdkáři) – a to bez podstatné změny. Velkoobchod zboží většinou skladuje a rozváží odběratelům, vyskytují se však i dodávky traťové bez vlastního skladování a prodej menším odběratelům formou samoobsluhy (Cash and Carry). Do velkoobchodních činností se zahrnuje i stáčení vín a olejů, pražení a balení kávy, balení ovoce apod. Provoz obchodu a služeb Prostředníci •Velkoobchod (wholesale) üvýrobce – velkoobchodník prodává převážně výrobky své produkce, kompletuje však sortiment i od jiných výrobců, aby byl dobře prodejným, üvelkoobchodník – dohotovitel nakupované standardní zboží upravuje (módní doplněk, obal). Provoz obchodu a služeb Prostředníci §Maloobchod (Retail) je podnik (nebo činnost) zahrnující nákup od velkoobchodu nebo od výrobce a jeho prodej bez dalšího zpracování konečnému spotřebiteli. Maloobchod vytváří vhodné seskupení zboží – prodejní sortiment, co do druhů, množství, kvality, cenových poloh, skladováním vytváří pohotovou prodejní zásobu, poskytuje informace o zboží, zajišťuje vhodnou formu prodeje a předává marketingové informace dodavatelům (přání spotřebitelů). Provoz obchodu a služeb Prostředníci Maloobchod (Retail) üObchod ve výrobě prodej svých výrobků přes odbytový sklad pro velkoobchodníky. üPřímý prodej konečnému spotřebiteli prodej strojů a velkých investičních celků, drobný specializovaný sortimentu - zásilkový obchod a vlastní firemní prodejny. üProdej související s řemeslnou výrobou cukrářství, prodej zmrzliny, pekařství, uzenářství, klenotnictví apod. čerstvost a originalitu podporuje prosperitu tohoto prodeje výrobců üObchod zemědělských výrobců vlastní prodej na lokálních trzích – ovoce a zelenina – prodej podnikům či družstvům potravinářského průmyslu. Provoz obchodu a služeb Zprostředkovatelé Nejobvyklejšími kategoriemi zprostředkovatelů v obchodních činnostech jsou: üobchodní zástupce, üobchodní cestující, üobchodní zprostředkovatel (makléř), ükomisionář, üzasilatel – speditér, üburza, üaukce, üveletrhy. Provoz obchodu a služeb Zprostředkovatelé §Obchodní zástupce … je samostatný obchodní subjekt (jednotlivec s vlastní firmou nebo obchodní společnost), který pracuje jménem podniku, s nímž uzavřel smlouvu o obchodním zastoupení, a na jeho účet, tj. všechny výnosy i ztráty převádí na účet zastoupeného. Činnost obchodního zástupce spočívá ve vyhledávání vhodných odběratelů, kterým předkládá při osobních návštěvách nebo písemně nabídky zboží spolu s katalogy, vzorky, ceníky a dalšími materiály vztahujícími se k prodeji zboží. Provoz obchodu a služeb Zprostředkovatelé §Obchodní cestující … který je obchodním pracovníkem dodavatele, z jehož pověření a jehož jménem a na jehož účet a nebezpečí sjednává obchodní transakce – získává objednávky a poskytuje poradenské služby. V některých aspektech je jeho činnost obdobná jako u obchodního zástupce – sleduje trh, konkurenci, platební schopnost zákazníků, umožňuje podniku rychlou reakci, přizpůsobení trhu. Informuje zákazníky o nových výrobcích, pravidelně je navštěvuje a "pěstuje si je“. Podává zaměstnavateli pravidelné zprávy. Obchod buď jen zprostředkovává nebo i uzavírá. Na základě plné moci může i inkasovat. Zainteresován je většinou formou podílové mzdy. Není obchodní firmou. Provoz obchodu a služeb Zprostředkovatelé §Komisionář … prodává a nakupuje vlastním jménem na cizí účet různé komodity: zboží, cenné papíry. Vzájemný vztah mezi komitentem a komisionářem je upraven tzv. komisionářskou smlouvou, další smlouva, např. kupní, pak je uzavírána mezi komisionářem a zákazníkem (komitent Û komisionář Û zákazník). Provoz obchodu a služeb Zprostředkovatelé §Zasilatel (speditér) … je typem komisionáře, který obstarává přepravu a související služby vlastním jménem na příkazcův účet. Do náplně činnosti speditéra patří obstarávání přepravy zásilek, zajištění dopravních prostředků, koordinace přepravy zásilky na místo určení různými dopravními prostředky (dopravci), popř. zajištění skladování a překládání zásilek, obstarávání nutné péče o zásilky, obstarávání potřebných dokladů. Velké speditérské firmy tyto činnosti nejen zprostředkovávají, ale samy je též zajišťují vlastními dopravními prostředky, vlastním jménem a na vlastní účet a nebezpečí. Stávají se i dopravci. Provoz obchodu a služeb Zprostředkovatelé §Burzy … jsou zvláštní formou organizace trhu, na kterém se ve velkém obchoduje s hromadným, zastupitelným a nepřítomným zbožím. Typickými druhy burzovního zboží jsou zejména suroviny, ale též cenné papíry a devizy. Burzy se organizují pod státní kontrolou, jako burzy charakteru všeobecně přístupných shromáždění i jako soukromé obchodní společnosti nebo jako podniky těchto společností. Provoz obchodu a služeb Zprostředkovatelé §Aukce … jsou v podstatě veřejné dražby, na nichž se prodá zboží tomu, kdo nabídne vyšší cenu, jde tedy o jednostrannou soutěž kupujících. Na rozdíl od burz je možno si zboží nebo alespoň vzorky prohlédnout. Aukce mají většinou charakter velkoobchodní. Pořadateli aukcí mohou být vlastníci zboží nebo jejich organizace, aukční společnosti, přístavní správy nebo státem pověřené organizace – agenti. Vedle přímých kontrahentů jednají na aukcích i zprostředkovatelé – dohodci. Kromě známého způsobu lze použít i tzv. zapisovací řízení. Zájemci dávají po prohlídce zboží písemné nabídky – akceptuje se cenově nejvýhodnější nabídka. Důvod této formy – vyloučit nepříznivý vliv při malé návštěvnosti aukce a obrana proti dohodě vydražitelů – kupců. Maloobchodní charakter mají aukce starožitností, dražby zapomenutých předmětů apod. Provoz obchodu a služeb Zprostředkovatelé §Veletrhy … jsou tradiční kategorií obchodních činností. Slouží ke zprostředkování, i když právně do žádných obchodních vztahů s klienty nevstupují – vyjma nájmu (BVV – Brněnské veletrhy a výstavy). Původně měly zbožový charakter s promptním prodejem vystaveného a nabízeného zboží. V dalším vývoji jsou nahrazovány veletrhy vzorkovými (zbožovou funkci přebírají zbožové burzy). Úlohou veletrhů je umožnit účastníkům seznámit se s vystavovanými vzorky a usnadnit tak realizaci obchodních transakcí. Provoz obchodu a služeb Prodej v automatech ü… představuje v ekonomicky vyspělých státech 1,3% až 1,6% všech maloobchodních prodejů. üVýjimkou je Japonsko, kde se tento podíl odhaduje na 5-6%. üVe všech případech však jde o doplňkový prodej – často při seskupení několika typů automatů. üFunkčně jde o doplňkové stravování (studené a teplé nápoje, cukrovinky a studené přesnídávky) a doplňkový prodej jednoduchého sortimentu. Maloobchod mimo síť prodejen Provoz obchodu a služeb Přímý prodej ü… odvozuje svůj název od „přímého kontaktu“ výrobce se zákazníkem. üProdej realizují prodejci, kteří přicházejí za zákazníkem do bytu. Z toho je patrno, že název není přesný, protože existuje prostředník – prodejce – a u velkých firem i 1-2 skladové články. üPřesnější by zřejmě byl název „prodej v domácnostech“. Prodejci pořádají někdy setkání více rodin, stále se však snaží zachovat zdání rodinného prostředí. Určité skupině zákazníků tento prodej vyhovuje. üProdejce je adresná osoba, která vyřizuje i reklamace a pravidelně udržuje kontakt – o rodinu pečuje. Maloobchod mimo síť prodejen Provoz obchodu a služeb Zásilkový obchod ü… představuje „obchod na dálku“, kde spojovacím médiem je tradičně katalog a písemná objednávka. üKlasické zásilkové obchody mají většinou rozsah plnosortimentních domů, většinou mají souběžně i prodejní jednotky. üOslovení odběratelů obstarávají obchodní zástupci; existuje stálá evidence zákazníků. üV 90. letech se rozšířilo zřizování agentur – u drobných obchodníků, kteří mají část zboží zásilkového obchodu k prodeji, u ostatního zboží zprostředkují objednávku. Maloobchod mimo síť prodejen Provoz obchodu a služeb §Elektronické podnikání (e-business) üZahrnuje celý komplex aktivit a vztahů podniku se svými partnery üTvorba poptávky po nabízeném zboží a službách üEfektivní a flexibilní způsob vzájemné a mnohostranné komunikace üRychlé přijímaní a vyřizování objednávek üPodpora prodeje, prodejních a poprodejních služeb §Elektronický obchod (e-commerce) üRealizuje se mezi dvěma podniky (B2B) nebo vůči spotřebiteli (B2C) ü(B2B) – elektronické zásobování (e-procurement) ü(B2B) – elektronické tržiště (e-marketplace) ü(B2C) – internetový obchod ü Maloobchod mimo síť prodejen Provoz obchodu a služeb Stánkový prodej üje obecně chápán jako oživení nákupních možností, současně však i jako nekalá soutěž pro ostatní maloobchodníky üjde hlavně o kvalitu zboží a o možnost reklamací. Na druhé straně je stánkový prodej s ohledem na minimální kapitálovou náročnost vhodný pro začínající obchodníky. Tržiště (trhy) üpředstavují plochy se stánky (prodejními pulty), které si pronajímají individuální obchodníci. ü Provoz obchodu a služeb Maloobchod mimo síť prodejen Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!