Provoz obchodu a služeb jaro 2019 Nákup v logistickém pojetí §Nákup v logistickém pojetí řeší především tyto otázky: üKde nakoupit üJak přepravit üJak objednat üJak balit a vytvářet manipulační jednotky üJak dodávat üJak řídit pohyb zboží Provoz obchodu a služeb Postup nákupu spotřebního zboží §Výběr sortimentu üJaké skupiny a druhy zboží potřebujeme nakoupit §Specifikace potřeby üNa základě řízení skladového hospodářství (změna zásob) §Vyhledání vhodných nákupních pramenů üVýrobce vs. Velkoobchodník üCharakter zboží (např. zboží podléhající zkáze, biopotraviny…) üZdroje informací (komory, veletrhy, průzkum trhu…) § §Průběh nákupu üFormulace poptávky / nabídka dodavatele / objednávka / kontrola ü Provoz obchodu a služeb Dodavatelské služby §Jak pro nakupujícího, tak pro prodávajícího jsou důležité: üDodací lhůta üDodací spolehlivost üDodací pružnost üDodací kvalita Provoz obchodu a služeb Dodavatelské služby •Dodací lhůta vyjadřuje dobu, která uplyne od předání objednávky odběratelem až po okamžik dostupnosti zboží u odběratele. Kratší dodací lhůty umožňují odběrateli udržovat nižší stav zásob. Skládá se z: üDoba zpracování objednávky üDoba kompletace objednávky üDoba balení, nakládky a dopravy ü+ doba výroby, pokud zboží není na skladě dodavatele •Dodací spolehlivost je pravděpodobnost dodržení dodací lhůty. Při jejím nedodržení vznikají náklad u odběratele. •Dodací flexibilita je schopnost pružně reagovat na požadavky zákazníka, zejména množství, čas, způsob a poskytnutí informací o dodávce zboží. •Dodací kvalita představuje přesnost způsobu a stavu dodávky. ü Provoz obchodu a služeb Nákup velkoobchodu §Logistické požadavky na organizaci nákupu ve velkém (velkoobchod), lze formulovat: üUrčení kvality zboží üDodací lhůta üMísto plnění üProvozně logistické podmínky üCenové podmínky üPlatební podmínky Provoz obchodu a služeb Nákup velkoobchodu §Určení kvality zboží: üZajištění dohodnuté kvality a její ověřování (dle vzorků, technické specifikace, normy…) §Dodací lhůta üBezprostřední / termínová / fixní dodávka §Místo plnění üMísto, kde vlastnictví i nebezpečí z přepravy přechází na odběratele §Provozně logistické podmínky üOznačení zboží a obalů, průvodní doklady (dodací listy, reklamní materiály, garanční listy a další informace o zboží a poskytovaných službách) §Cenové podmínky §Platební podmínky Provoz obchodu a služeb Nákup maloobchodu •Nákup maloobchodu může být realizován: üPřímo nákupem u výrobce nebo dovozce üVe velkoobchodě • •Formy realizace maloobchodního nákupu: üNávštěva obchodního zástupce üTelefonická objednávka üPísemná objednávka üObjednávka prostřednictvím výpočetní techniky üObjednávka podle standardů (u pravidelných objednávek) üObjednávka ve vzorkovně üNákup v samoobslužném velkoobchodu ü ü Provoz obchodu a služeb Zásoby zboží §Zásoby jsou velkou a nákladnou investicí §Kvalitní řízení zásob je klíčové pro ziskovost podniku ü –Důvody pro udržování zásob: üUmožňují podniku dosáhnout úspor z rozsahu üVyrovnávají nabídku a poptávku üUmožňují specializaci výroby üPoskytují ochranu před výkyvy üFungují jako „nárazník“ mezi kritickými spoji v zásobovacím řetězci Provoz obchodu a služeb Typy zásob §Běžné (cyklické) zásoby na základě doplňování prodaných, nebo ve výrobě použitých zásob üOdpovídají množství, který jsou potřebná pro pokrytí poptávky v podmínkách jistoty §Zásoby na cestě üZásoby na cestě z jedné lokality do druhé üNezahrnuty do kalkulací o nákladech na skladování Provoz obchodu a služeb Typy zásob §Pojistná zásoba üZásoba nad rámec běžných zásob z důvodu nejistoty §Spekulativní zásoby üZásoby držené z jiného důvodu, než pro uspokojení běžné poptávky §Sezónní zásoby üFormou spekulativních zásob üZásoby akumulované před počátkem nějakého specifického období §Mrtvé zásoby §Technologické zásoby Provoz obchodu a služeb Řízení zásob Zásoba Podání objednávky Příchod objednávky Průměrná zásoba Dny 1 0 2 0 3 0 4 0 5 0 6 0 0 1 0 0 2 0 0 Provoz obchodu a služeb Řízení zásob Velikost dodávky Roční náklady EOQ Celkové náklady Náklady na udržování zásob Náklady na objednání Nejnižší celkové náklady Provoz obchodu a služeb Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!