Tvoření slov – termíny 1. Slova motivovaná x slova nemotivovaná Motivovaná slova jsou ta, u nichž poznáme, že jsou utvořena od slov jiných, např. domeček, učitel, rybář… Nemotivovaná slova nejsou utvořena od slov jiných, resp. nepoznáme u nich, zda jsou od jiných slov utvořena, např. dům, učit, ryba 2. Slovo utvořené a slovo základové, odvozovací a slovotvorný základ Každé utvořené slovo vzniklo ze slova základového Þ základové slovo je takové, z něhož bylo utvořeno konkrétní nové slovo. Základové slovo může být jak motivované, tak nemotivované. Příklad: rybář – odvozeno od základového slova ryba rybářský – odvozeno od základového slova rybář 3. Slovotvorný základ, odvozovací základ – ta část slova, kterou mají společnou slovo základové a slovo odvozené – odvozovací základ je společná část obou slov v takové podobě, ve které je ve slově základovém – slovotvorný základ je společná část obou slov v takové podobě, ve které je ve slově utvořeném slovo utvořené slovo základové učitel učit zpěvák zpívat smetiště smetí slovotvorný odvozovací základ základ Oba základy jsou buď stejné, nebo se liší tzv. alternací/střídáním hlásek: zpívat – zpěvák alternace: í – ě 4. Slovotvorný prostředek/formant Ta část nového slova, kterou bylo nové slovo utvořeno. U odvozených slov to bývá přípona, předpona, koncovka: rybář – přípona ář zpěvák – přípona ák učitel – přípona tel smetiště - přípona iště přeskočit – předpona pře rybí – koncovka í Vysvětlení: proč u slova učitel je přípona tel, nikoli el? Odpověď: protože když tvoříme nové slovo příponou nebo slovotvornou koncovkou, ze základového slova musí „odpadnout“ vždy minimálně jeho koncovka. Ve slově učit je t infinitivní koncovka, nemůže být tedy součástí nového slova.