JMÉNO A PŘÍJMENÍ UČO OBOR Organizace •Cílová skupina - děti s PAS •20 hodin •6 úkolů •Počet účastníků: 4 •Počet hodin: 6 bloků/ každý týden 1 blok • (1 blok = cca 3 hodiny) • Cíle: •Rozvoj imaginace, fantazie a vnímání •Rozvoj motoriky •Sociální vztahy a komunikace •Uvolnění a potlačení úzkosti a stresu • • Téma: „Města budoucnosti“ •Děti mají za úkol vymyslet a vytvořit, jak podle nich budou vypadat města v budoucnosti. •Veškeré úkoly mají zpracovat originálně a vtipně. •Jejich město by mělo obsahovat budovy nebo místa, bez kterých si neumí představit život. • • Seznam úkolů •Nákres robota •Realizace modelu •Město budoucnosti •Příběhy •Ilustrace •Animace • Děti s poruchou autistického spektra •Autismus se jeví stále výrazněji jako syndrom neurologického původu spočívající na genetických faktorech. Tento handicap, který na sebe bere rozmanité formy se projevuje od nejútlejšího věku a trvá celý život. Děti s autismem nedokáží správně interpretovat informace ze svého okolí a jsou z tohoto důvodu neschopné upevnit to, co se naučily. Autismus patří mezi vývojové poruchy (Vocilka 1996, s. 9). PAS •„Autismus je jednou z nejzávažnější poruch dětského mentálního vývoje. Jedná se o vrozenou poruchu některých mozkových funkcí. Porucha vzniká na neurobiologickém podkladě. Důsledkem poruchy je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Duševní vývoj dítěte je díky tomuto handicapu narušen hlavně v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. (Triáda postižení). Autismus doprovází specifické vzorce chování.“ (Apla, [online]) • Aspergerův syndrom •Základním znakem je egocentrismus, provázaný malou nebo žádnou schopností či snahou o kontakt s vrstevníky. Typické jsou zvláštní zájmy obsesivního charakteru. •Dávají přednost osamělým aktivitám a komunikují zvláštním způsobem. Je pro ně typické detailní vyjadřování, touží komunikovat pouze o předmětu svého zájmu. Mají velkou slovní zásobu, ale nedovedou definovat význam některých slov, ani je používat správně ve větě. •Sociální naivita, důsledná pravdomluvnost, šokující poznámky, se kterými se děti nebo dospělí obrací na neznámé osoby. Více postižená bývá hrubá motorika, jedinci jsou motoricky neobratní. •Intelekt bývá zachován, někdy je nadprůměrný. (Apla, [online]) • Rozdělení •Dětský autismus •Atypický autismus •Rettův syndrom •Jiná dezintegrační porucha v dětství •Hyperaktivní porucha sdružená s mentální retardací a stereotypními pohyby •Aspergerův syndrom •Jiné pervazivní vývojové poruchy •Pervazivní vývojová porucha nespecifikovaná. (Hrdlička; Komárek 2004, s. 18). ÚKOL 1. – robot (nákres) •Děti mají za úkol vytvořit podrobný nákres stroje, dopravního prostředku, robotického mazlíčka nebo samotného robota. •Do nákresu píší i podrobný popis Pomůcky •Pomůcky: •Papíry •Pastelky, fixy, pastely, • • Obr.1 Úkol 2. - plastika •Jako druhý úkol žáci mají vytvořit plastiku robota, kterého navrhli v předchozí hodině •Při tomto úkolu je nutné žáky kontrolovat, aby opravdu pracovali podle nákresu, který sami vytvořili. •Po dokončení své plastiky žáci povídají o svém díle. Pomůcky Úkol 3. – společný model •Žáci mají za úkol vytvořit společný model města. •Vzájemně respektovat přání ostatních, ale do jisté míry prosazovat a realizovat i své nápady. • Pomůcky Obr.3 Obr.4 Úkol 4. - Příběh města •Tento úkol se vztahuje k předchozím činnostem. Žáci v hodině vymyslí a napíší krátký příběh o městě, které vytvářeli v předchozích hodinách. •Příběh se může vztahovat k celému městu, jeho části nebo jen k určitému artefaktu. •Hlavní roli příběhu musí hrát vytvořená postava nebo stroj. • Pomůcky •Výkres a plastika z předešlých hodin •Papír •Pero Úkol 5. – ilustrace k příběhu •Vytvoření ilustrace k příběhu z předchozí hodiny, které budou dotvářet příběh. •Žáci mohou použít libovolnou techniku. •Koláž, kresba, malba…. Pomůcky •Papír •Pastelky •Tempery •Štětce •Noviny •Nůžky •Barevné papíry •Lepidlo • Obr. 5 Úkol 6. – animace / video/ divadlo •Lektor vysvětlí princip animace. •Žáci využijí společně vytvořeného modelu z předchozí hodiny a vytvoří jednoduchou, krátkou animaci pomocí fotek nebo krátké video či divadlo. •Děti společně vyberou nejlepší příběh nebo lektor zadá předem jednoduchý příběh, či situaci. (popř. přečíst úryvek z knihy, která se zabývá touto tématikou a pracovat podle knižní předlohy). •Každé dítě manipuluje se svým objektem. • Pomůcky •Model •Příběhy •Plastika •Fotoaparát •Počítač • • •Knižní zdroje: •HRDLIČKA, Michal; KOMÁREK, Vladimír. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. 206s. ISBN 80-7178-813-9. •VOCILKA, M. Autismus. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-3-X. •Internetové zdroje: •Co víme o autismu. Apla-jm [online]. Brno: Paido, 2007 [cit. 2016-12-05]. Dostupné z: http://www.apla-jm.cz/index.php?ID=16 •Obrázkové zdroje: •Obr.3 •Martina Magni, zus-kurim.cz [online]. 2010, [cit. 5. 12. 2016]. Dostupné z: http://www.zus-kurim.cz/PicView.ashx?FotoId=549 •Obr. 4 •Posted by Debbie Courson Smith, boisedailyphoto.com [online]. 5.5.2010, [cit. 5. 12. 2016]. Dostupné z: http://www.boisedailyphoto.com/2010/05/paper-city.html •Obr. 5 •littlearchitect.aaschool.ac.uk/ [online]. [cit. 5. 12. 2016]. Dostupné z: http://littlearchitect.aaschool.ac.uk/wp-content/uploads/2013/12/Littlearchitect-web3.jpg •