POŽADAVKY K ZÁPOČTU UMĚNÍ A TVORBA 2 Současné možnosti výuky výtvarné výchovy: a) Předání výtvarných zkušeností (získání vědomostí> dovedností) b) Spontánní tvorba (důraz na prožitek, relaxaci) K zápočtu – tvorba výtvarného projektu: Rysy, které má projekt mít, uvádí J. Coufalová (2006, s. 11): § Projekt vychází z potřeb (potřeba získávat nové zkušenosti, odpovědnosti za svou činnost) a zájmů dítěte § Projekt vychází z konkrétní a aktuální situace, která se neomezuje jen na prostředí školy § Propojení s dalšími předměty (hudební výchova, přírodopis, vlastivěda, matematika-nemusí to být přímo předmětové propojení, ale např. pohled na objekt přes různé techniky) § Projekt je především podnikem žáka § Práce žáků v projektu přináší konkrétní produkt, tj. výstup, kterým se účastníci projektu prezentují § Projekt se zpravidla uskutečňuje ve skupině (ale může být i projekt individuální) § Projekt umožňuje začlenění školy do života obce nebo širší veřejnosti Pozitiva projektu: § Individuální přístup k jednotlivci § Zodpovědnost a motivace k zadání § Rozvíjí se samostatnost žáka § Poznání, řešení úkolu § Žák se učí spolupracovat § Žák rozvíjí svou tvořivost, aktivitu a fantazii Konkrétní příklad ve výtvarné výchově: (v uvedených příkladech není návaznost na dějiny výtvarné kultury) § Jedno téma (auto), které žák vytvoří pomocí různých technik (fotografie, kresba, keramika, malba, papírová konstrukce, zaznamenávání zvuku motoru a další…) § Města budoucnosti-nákres robota, plastika robota, realizace města z krabic, tvorba vlastního příběhu Doporučená osnova: 1. Téma projektu 2. Časový úsek 3. Cílová skupina 4. Řešení výtvarného problému 5. Cíl projektu 6. Charakteristika (návaznost na dějiny umění, současné umění), vymezit mezioborové propojení 7. Prostředky 8. Způsob hodnocení 9. Stručně názvy jednotlivých bloků Možnost výběru: § Výtvarný workshop § Běžné hodiny ve škole Číslovat obrázky! V prezentaci Obr. 1, Obr. 2 …, vzadu doplnit: § Fotografie Obr. 1: Anna Nováková – Vlastní archiv fotografií, 2016 Obr. 2: Vendula Malá – Záznam z průběhu hodiny, 2017 § Obraz Obr. 3: Jakub Čmelák – Auto, akrylové barvy, 70 cm x 50 cm, 2017 Použitá literatura: COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.