Evaluace v mateřských školách Zora Syslová Požadavky na zápočet nZpracování seminární práce do 31.3.2019 n nPřipomínám: -Přinést na konzultaci SPP2 profesní portfolio n > PROGRAM: 1.Obecná východiska a zákonné normy 2.Systém vlastního hodnocení v MŠ 3.Cíle a kritéria vlastního hodnocení 4.Prostředky průběžného sběru informací 5.Proces autoevaluace Dvoúrovňové kurikulum nRVP PV nŠVP > RVP PV nAutoevaluace poskytuje škole zpětnou vazbu ke korekci vlastní činnosti a současně slouží jako východisko pro další práci. n nRVP PV, 2018, s. 37 n > Teoretická východiska nHodnocení - používá se v běžné školní praxi a širokou veřejností k náhodnému nebo každodennímu posouzení úspěchů i proher a zaujímání stanovisek k vlastní práci i práci druhých (hodnocení žáků, hodnocení práce učitelů...). n nEvaluace – termín má komplexnější význam, dosud užívaný spíše v oblasti teorie, vědy a výzkumu. Ve vztahu ke škole jde o systematicky plánovitý a cíleně řízený proces hodnocení a posuzování sledovaných jevů. n Definice hodnocení nHodnocení je činnost učitele, v níž učitel zjišťuje znalosti, dovednosti, postoje dítěte v určité etapě jeho vzdělávání, aby je porovnal s žádoucím stavem (cíli) a formuloval takové hodnotící výroky a zaváděl taková opatření, která budou dítě stimulovat k dosažení tohoto stavu. Jeho cílem je posoudit výsledky vyučovací činnosti učitele a učební činnosti dítěte ve vztahu k plánovanému cíli a rozvíjet tak jeho celkovou osobnost. n Formativní hodnocení Sumativní hodnocení > Formy hodnocení > > Jak má vypadat správné hodnocení? Funkce … nMOTIVAČNÍ POZNÁVACÍ KOREKTIVNÍ ROZVÍJEJÍCÍ > Proč je hodnocení pokroků/výsledků dětí tak důležité? •závažná složka komunikace mezi U-D- R; •nejen nástroj informací pro učitele, rodiče, ale i nástroj informací pro děti; •podmiňuje vztah dítěte k činnosti; •spolurozhoduje o motivaci dítěte k činnosti; •ovlivňuje jeho sebepojetí. n…za všech okolností budou maximálně podporovány individuální rozvojové možnosti dětí a bude tak každému dítěti umožňováno dospět v době, kdy opouští mateřskou školu, k optimální úrovni osobního rozvoje a učení, resp. k takové úrovni, která je pro dítě individuálně dosažitelná nRVP PV (2018, s. 5). • > Systém podporující rozvoj dítěte n > Rozlišení evaluace podle charakteru hodnotících procesů: n nExterní evaluace - zaměřuje se na celkové fungování systému školy jako instituce. Její cíle jsou stanoveny zvnějšku, stejně tak metody a formy hodnocení i jeho měřítka a kriteria. Jedním z typů externí evaluace, se kterým se školy nejvíce setkávají je hodnocení Českou školní inspekcí, dnes je nově zavedeno i hodnocení zřizovatelem. n nInterní evaluace - hodnocení vnitřní, nazývá se nejčastěji sebehodnocením, autoevaluací. Základním cílem je hodnocení výsledků výchovy a vzdělávání, kterých škola v určitém období dosáhla, hodnocení efektivnosti jednotlivých vzdělávacích činností probíhajících ve vlastní pedagogické práci školy. Externí evaluace nČŠI nZřizovatel nKritický přítel nBenchmarking (návštěva MŠ) > Zákonné normy n§ 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) – vlastní hodnocení n nRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání - autoevaluace Cesta ke kvalitě nhttp://www.nuv.cz/ae/cesta-ke-kvalite-multimedialni-dvd?highlightWords=cesta+kvalit%C4%9B -Informace -Evaluační nástroje -Inspirace (příklady dobré praxe) > Literatura: nNEZVALOVÁ, D. Kvalita a její řízení ve škole. Olomouc: PdF UP, 2003. ISBN 80-244-0452-4 nPRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8 nRÝDL, K., HORSKÁ, V., DVOŘÁKOVÁ, M., ROUPEC, P. Sebehodnocení školy. Praha: Strom, 1998. ISBN 80-8610-604-7 nSEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluver, 2013. ISBN 978-80-7357-884-8 nSLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9 nSMOLÍKOVÁ, K., aj. Autoevaluace mateřské školy. Metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Praha: VÚP, 2008. ISBN 978-80-8700-022-9 nSYSLOVÁ, Z. Autoevaluace v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-1422-8 nSYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele MŠ. Brno: MU, 2015. https://munispace.muni.cz/book?id=551 nVAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Ped. fak. UP, 2006. ISBN 80-244-0183-0 n >