RESOLUCE I. sjezdu pěstounek českých škol mateřských r. 1908 My pěstounky českých škol mateřských a opatroven z král. Českého, shromážděné na V. sjezdu v Praze dne 8. června 1908, poukázavše na důležitost škol mateřských, na jejich zlepšení, na neutěšené hmotné a právní poměry naše, prohlašujeme, že domáhati se budeme zákonnými prostředky následujících nejnutnějších požadavků: 1. Dvouletého kursu přípravného pro pěstounky, kde by zdravověda, literatura, zpěv, historie, modelování, moderní kreslení, nauka o vývoji a výchově duše dětské mohly se více probírati, než tomu jest nyní. 2. Upravení přirozeně cvičné školy při ústavě ke vzdělání pěstounek. 3. Zřízení kursů doplňovacích a pořádání odborných přednášek paedagogických a psychologických při ústavě učitelek nebo při paedagogickém semináři universitním. 4. Zařizování škol mateřských v místech, kde by se důležitost jejich uplatňovala a žádati obce za jejich převzetí do správy a pokud prostředky dovolují, učiniti je všude veřejnými, neboť veřejná organisovaná péče o dítky do šesti let jest a bude dlouho nutným požadavkem sociálním. 5. Zlepšení mateřských škol, opatroven a jeslí dle návrhů, přednesených na tomto sjezdě a v době nejbližší uskutečnitelných: a) Vymýtění všeho školského učení a nahražení jeho pouhou zábavou dětí, zábavou účelnou a dětem přiměřenou. b) Zavedení směru čistě vychovatelského a humanitního. c) Zřízení feriálních kolonií a útulků pro dítky továrních čtvrtí pod dozorem zvlášť honorované pěstounky. d) Počet dětí snížen budiž na 20 pro jednu sílu. e) V každé škole buď zřízena knihovna s moderními paedagogickými a odbornými spisy. f) Zavedení stipendií cestovných ku prohlídce školství v cizině. g) Každá škola mateřská buď samostatná a od škol obecných oddělena z důvodu paedagogických a hygienických. h) Mějž prostranné hřiště s pískem, trávníkem, záhony pro pěstění květin a zeleniny dítkami. i) V budově budiž herna, šatna, sborovna, kde tovární čtvrť, i koupelna. j) V každé škole buď hojnost hraček důkladných, rozebíracích a výhradně pro děti určených. k) Nová zaměstnání pro dítky zaváděna buďtež na všech školách. l) Lavice vyměněny buďte za stolky a židličky. m) Pro obor tohoto školství voleny buďtež inspektorky, zkušené v oboru tomto, nestranné, pokrokové a obeznámené se všemi reformními snahami našeho školství. 6. Zřízení vzorných moderních škol mateřských v král. hlav. městě Praze. 7. Zařízení dětské kliniky ve čtvrtích, kde tovární lid, pod stálým dozorem dětského lékaře neb lékařky – zkušené pěstounky a ženy. Tyto kliniky přijímaly by dítka náhle ochuravělé ve škole mateřské, opatrovně a jeslích po dobu denní, kdy domov těmto zůstává uzavřen. Klinika takto zřízená byla by průpravnou školou k dalšímu vzdělání pěstounek v oboru hygienickém. 8. Jesle buďte oddělovány od škol mateřských a vedení jich svěřeno buď zvláštní řídící. 9. Upravení hmotného, právního a společenského postavení pěstounek: a) Základní služné pro pěstounku II. třídy 1000 K, základní služné pro pěstounku I. tř. 1200 K, základní služné pro řídící 1400 K. K tomu pětileté přídavky a upravení příbytečného dle místních poměrů. b) Zajištění pense pěstounkám, které ji doposud postrádají, přijetím do fondu císaře Františka Josefa I. s příspěvkem 3 proc. c) Doba dosažení plné pense 35 let. d) Zpětné působení zákona. e) V případě dřívější neschopnosti budiž udělena renta nižší se zřetelem na počet služebních let. f) Plná pense rovnej se poslednímu služnému. 10.Obsazování míst řídících osvědčenými zasloužilými pěstounkami dle § 7. ministerského nařízení ze dne 3. června 1881 č. 5901. 11. Název pěstounka budiž zaměněn titulem učitelka mateřských škol. 12. Zavedení prázdnin hlavních, souhlasných s prázdninami škol obecných, kde to není možno, ustanovena buď síla výpomocná. Zavedení 2 půldnů v týdnu prázdných bez újmy zaměstnání dítek. 13. Výměna místa ze školy na školu buď volná. 14. Upravení moderního řádu školního a disciplinárního. 15. Po způsobě konferencí učitelstva škol obecných zavedeny buďte konference pro pěstounky všech kategorií v městech, kde je více než 10 opatroven. Očekáváme, že rozhodující činitelé budou snahy naše podporovati v přesvědčení, že řádné upravení hmotných i právních poměrů pěstounek jest ve veřejném životě první podmínkou k dosažení zdokonalení školství tohoto odvětví. Dovoláváme se v zájmu lidskosti brzkého splnění svých tužeb.