Evaluace v mateřských školách Zora Syslová 4. Prostředky průběžného sběru informací nPodmínky (dotazník) nProcesy (sebehodnotící dotazník, hospitace, VTI) nVýsledky (portfolio dítěte, diagnostické záznamy) n > 4. Prostředky pro hodnocení výsledků nPedagogická diagnostika (kompetence/očekávané výstupy RVP PV) Hodnocení výsledků vzdělávání jako součást autoevaluace školy nDůležitou oblastí autoevaluace je posuzování výsledků vzdělávání, které učitel průběžně a systematicky provádí za využití metod a nástrojů pedagogické diagnostiky. Pedagogická diagnostika je součástí pedagogické evaluace. Prostřednictvím pedagogické diagnostiky učitelé získávají důležité informace o pokrocích dítěte. Nejedná se o hodnocení jednorázové, ale průběžné. V předškolním vzdělávání jsou pro učitele důležitým ukazatelem klíčové kompetence rozpracované do podoby očekávaných výstupů. > Diagnostické nástroje nOčekávané výstupy (vzdělávací oblasti RVP PV) + KOV nRoK (Suky) nPREDICT n > Záznamový arch PREDICT nNový nástroj určený k diagnostice rozvoje kompetencí nProstředek k odborné konzultaci s rodiči nMetodika pro rodiče a pro učitele (Raabe) > 10 oblastí Oblasti Popis 1. Gramotnost Rozvíjí předčtenářskou, předmatematickou a technickou gramotnost, má povědomí o cizích jazycích. 2. Zdraví Chová se zodpovědně ke zdraví svému i druhých, dbá o své tělo. 3. Komunikace Aktivně používá verbální i neverbální komunikaci k vyjádření svých myšlenek, k dorozumění se s druhými. 4. Sebepojetí Poznává sebe sama. 5. Respekt Chová se ohleduplně, tolerantně a s respektem k druhým. 6. Aktivita Projevuje aktivní zájem o okolí a uvědomuje si, že je jeho součástí. 7. Samostatnost Umí se samostatně rozhodovat, za svá rozhodnutí zodpovídá. 8. Přístup k učení Aktivně a zodpovědně přistupuje k učení. 9. Pravidla Dodržuje pravidla soužití, chápe práva a povinnosti svoje i druhých. 10. Řešení problémů Navrhuje různá řešení problémů, zdůvodňuje je a přizpůsobuje se jim. > RESPEKT Dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování: vnímá spravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost. Ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje: v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku: je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy. Napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí. Je schopno chápat, že lidé se různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem. Chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou: dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování. > Elektronická podoba > Metodika pro učitele n1. Jak získat informace o dítěti n1.1 Současné pojetí ped. diag. n1.2 Metody ped. diagnostiky n1.2 Jaká úskalí nás mohou potkat při pozorování dětí n2. Záznamový arch n2.1 Vznik záznamového archu n2.2 Jak se záznamovým archem pracovat n3. Komunikace s rodinou n3.1 První setkání s rodiči n3.2 Konzultační hodiny n3.3 Než půjde dítě do školy n4. Diagnostická činnost v praxi n > Příručka pro rodiče n1. Než půjde vaše dítě ndo mateřské školy n1.1 Co vaše dítě potřebuje před nástupem do MŠ n1.2 Adaptační období n2. Záznamový arch PREDICT n2.1 K čemu záznamový arch slouží n2.2 Jak získávají učitelky informace o dítěti n3. Komunikace rodičů s učitelkou n3.1 První setkání s rodiči n3.2 Konzultační hodiny n3.3 Než půjde dítě do školy n4. Diagnostická činnost v praxi n > Hodnocení TVP n > Kritéria a prostředky pro hodnocení podmínek nINDI MŠ n n U1 U2 U3 U4 U5 U6 U7 U8 RESPEKT K PŘIROZENÝM LIDSKÝM POTŘEBÁM (P1) 4,69 4,91 3,47 4,09 4,81 4,09 4,09 4,09 ROZVÍJENÍ KOMUNIKA A SPOLUPRÁCE (P2) 4,41 4,12 3,82 3,82 4,12 3,82 3,82 3,82 UČITELKA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ(Z1) 4,90 4,60 4,30 4,30 4,60 4,30 4,30 4,30 VĚKOVĚ SMÍŠENÉ TŘÍDY (Z2) 4,84 4,63 3,16 4,37 4,63 4,37 4,37 4,37 RYTMICKÝ ŘÁD (Z3) 4,44 4,22 3,41 4,41 4,22 4,41 4,41 4,41 TĚLESNÁ POHODA A VOLNÝ POHYB (Z4) 4,37 4,19 3,15 3,74 4,15 3,74 3,74 3,74 ZDRAVÁ VÝŽIVA (Z5) 4,35 4,44 4,09 4,18 4,24 4,18 4,18 4,18 SPONTÁNNÍ HRA (Z6) 4,59 4,59 4,05 4,00 4,59 4,00 4,00 4,00 PODNĚTNÉ VĚCNÉ PROSTŘEDÍ (Z7) 4,56 4,59 4,10 4,19 4,74 4,19 4,19 4,19 BEZPEČNÉ SOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ (Z8) 4,67 4,67 4,08 4,50 4,50 4,50 4,50 4,50 PARTICIPATIVNÍ A TÝMOVÉ ŘÍZENÍ ŠKOLY (Z9) 4,61 4,94 4,45 4,58 4,94 4,58 4,58 4,58 PARTNERSKÉ VZTAHY S RODIČI (Z10) 3,63 3,49 3,54 3,17 3,49 3,17 3,17 3,17 SPOLUPRÁCE MŠ A ZŠ (Z11) 2,32 1,91 1,77 2,41 1,91 2,41 2,41 2,41 ZAČLENĚNÍ MŠ DO ŽIVOTA OBCE (Z12) 4,00 3,24 3,29 3,00 3,24 3,00 3,00 3,00 FORMÁLNÍ KURIKULUM 4,83 4,71 4,43 3,80 4,71 3,86 3,86 3,86 PRŮMĚR ZA JEDNOTLIVÉ ÚČASTNÍKY EVALUACE 4,35 4,22 3,67 3,90 4,19 3,91 3,91 3,91 PRŮMĚR ZA ŠKOLU V JEDNOTLIVÝCH INDIKÁTORECH 8 účastníci 4,28 3,97 4,45 4,34 4,24 3,85 4,23 4,23 4,34 4,49 4,66 3,35 2,19 3,22 4,26 4,01 > Kritéria a prostředky hodnocení procesů – pedagogické práce nRámec profesních kvalit učitele MŠ nhttps://munispace.muni.cz/book?id=551 nKompetentní učitel (Začít spolu) nVTI >