• •Hodnocení výsledků vzdělávání • •Zora Syslová APIV-A Hodnocení je činnost učitele, v níž učitel zjišťuje znalosti, dovednosti, postoje dítěte v určité etapě jeho vzdělávání, aby je porovnal s žádoucím stavem (cíli) a formuloval takové hodnotící výroky a zaváděl taková opatření, která budou dítě stimulovat k dosažení tohoto stavu. Jeho cílem je posoudit výsledky vyučovací činnosti učitele a učební činnosti dítěte ve vztahu k plánovanému cíli a rozvíjet tak jeho celkovou osobnost. • Definice hodnocení Formativní hodnocení Sumativní hodnocení APIV-A • • Formy hodnocení APIV-A • • APIV-A C:\Users\Lucka.DESKTOP-D2J3VCG\Pictures\iCloud Photos\Downloads\IMG_1957.JPG APIV-A C:\Users\Lucka.DESKTOP-D2J3VCG\Pictures\iCloud Photos\Downloads\IMG_1956.JPG APIV-A • Jak má vypadat správné hodnocení? funkce MOTIVAČNÍ POZNÁVACÍ KOREKTIVNÍ ROZVÍJEJÍCÍ APIV-A •závažná složka komunikace mezi U-D- R; •nejen nástroj informací pro učitele, rodiče, ale i nástroj informací pro děti; •dovednost; •podmiňuje vztah dítěte k činnosti; •spolurozhoduje o motivaci dítěte k činnosti; •ovlivňuje jeho sebepojetí. …za všech okolností budou maximálně podporovány individuální rozvojové možnosti dětí a bude tak každému dítěti umožňováno dospět v době, kdy opouští mateřskou školu, k optimální úrovni osobního rozvoje a učení, resp. k takové úrovni, která je pro dítě individuálně dosažitelná RVP PV (2018, s. 5). • Proč je hodnocení výsledků dětí tak důležité? APIV-A Systém podporující rozvoj dítěte maximální podpora individuálních rozvojových možností dětí APIV-A •Diagnostická činnost: komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů. Zaměřuje se na složku obsahovou (dosažená úroveň vědomostí), procesuální, emocionálně - sociální úroveň dětí, úroveň psychických funkcí, anamnestické údaje o dítěti, rodině a dalších institucích. Součástí je hodnocení a klasifikace (Zelinková, 2001). •Prostřednictvím pedagogické diagnostiky učitelé získávají důležité informace o pokrocích dítěte. Nejedná se o hodnocení jednorázové, ale průběžné. Systém pojmů APIV-A Hodnocení: - jako zpětná vazba dítěti - jako hodnocení pokroků jednotlivých dětí - jako výsledků krátkodobých plánů - jako sebehodnocení dětí