Didaktika finančního vzdělávání jaro 2019 úterý 8:00 – 9:50 Mgr. et Mgr. Michal Škerle (učo 145399) Proč je finanční vzdělávání důležité? uAť chceme nebo nechceme, peníze jsou důležitou součástí našeho života. uTržní ekonomika je na penězích postavena a my se musíme naučit s penězi zacházet. uA to i přesto, že je pro nás nejdůležitější životní hodnotou něco jiného (např. zdraví, rodina, smysluplná práce). uBez peněz se v dnešním světě zkrátka nedá žít. Proč potřebujeme finanční gramotnost? uPodle dotazníkového šetření Ministerstva financí z roku 2016: u2/3 dospělých se nechovají ekonomicky zodpovědně (ekonomicky zodpovědný člověk je zjednodušeně ten, který lépe využívá finanční produkty, využívá svá práva a zodpovědněji se rozhoduje ve světě financí) u57 % domácností nesestavuje rodinný rozpočet u37 % respondentů si nedokáže představit, jak by řešili ztrátu hlavního příjmu jejich domácnosti u19 % dospělých aktivně nespoří (a většina těch, co spoří, tak činí na běžném účtu nebo v hotovosti) u15 % domácností nepokryje své životní náklady v případě výpadku příjmů ani po dobu jednoho měsíce u42 % lidí nedokáže správně vypočítat úrok (formou jednoduchého úročení) u85 % osob se spoléhá na financování jejich životních nákladů v důchodu na stát Proč potřebujeme finanční gramotnost? Česká republika 2017 Počet osob v exekuci 863 tis. Počet osob se 3 a více exekucemi 493 tis. Podíl osob v exekuci 9,7 % Celkový počet exekucí 4,67 mil. Vymáhaná jistina 239 mld. Kč Co je finanční gramotnost? uDůležitost a prospěšnost finančního vzdělávání si uvědomily země OCED již před více než deseti lety (v České republice usnesením vlády č. 1594 ze 7. prosince 2005). uNásledně u nás vznikl Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (2007) a později i ucelená Národní strategie finančního vzdělávání (2010) uV rámci Systému byly stanoveny Standardy finanční gramotnosti, ze kterých pak vycházejí požadavky Rámcových vzdělávacích programů. Historie finančního vzdělávání v ČR 2005 – Usnesení vlády ČR č. 1594 2007 – Systém budování finanční gramotnosti (SBFG) na ZŠ a SŠ 2010 – Národní strategie finančního vzdělávání (NSFV); v gesci Ministerstva financí ve spolupráci s MPO a MŠMT. Rámcový vzdělávací program ŠVP Od září 2013 jsou školy povinny tyto standardy začlenit do ŠVP 2003 – OECD: Financial Education Project Standardy finanční gramotnosti (nové standardy od r. 2017) Definice finanční gramotnosti uNárodní strategie finančního vzdělávání (NSFV) přináší definici FG. Zkráceně to znamená toto: u uFinanční gramotnost je souhrn znalostí, dovedností a postojů, nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování. u uFinanční gramotnost jako součást ekonomické gramotnosti formuje znalosti, dovednosti a hodnotové postoje, které by měl občan mít, aby se dokázal uplatnit v současné společnosti. 7 Standardy finanční gramotnosti uSoučástí Systému budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ jsou tzv. Standardy finanční gramotnosti. uJsou zdrojem pro Rámcové vzdělávací programy (RVP). uVe Standardech je určeno, co by měl z hlediska finanční gramotnosti umět absolvent daného stupně vzdělání (ZŠ 1. a 2. stupeň / SŠ). u4 okruhy: uPeníze - Nakupování a placení uHospodaření domácnosti uPřebytek rozpočtu domácnosti uSchodek rozpočtu domácnosti u Standardy finanční gramotnosti Standardy finanční gramotnosti 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ PENÍZE hotovostní a bezhotovostní forma peněz stanovení ceny podle nákladů, poptávky a konkurence doklady a smlouvy reklamace zboží kritické posouzení nabídky vliv inflace na hodnotu zboží vhodné způsoby placení nekalé obchodní praktiky vhodné způsoby směny cizí měny bezhotovostní placení, debetní a kreditní karty vliv inflace na příjmy, vklady, úvěry bankovní účet a výpis z účtu ochrana proti inflaci Standardy finanční gramotnosti 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTÍ jednoduchý rozpočet – přebytkový, schodkový, vyrovnaný sestavení rozpočtu jednotlivce i domácnosti; druhy příjmů a výdajů zopakovat učivo ze ZŠ příjmy a výdaje domácnosti čistý a hrubý příjem způsoby zvýšení příjmů a snížení výdajů bilance (majetek vs. závazky domácnosti) finanční produkty, úročení a poplatky plánování (životní a finanční) a rizika Standardy finanční gramotnosti 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ PŘEBYTEK ROZPOČTU DOMÁCNOSTI proč a jak spořit spotřeba, úspory a investice spoření, investice řešení přebytku pojištění pojištění zajištění na stáří SCHODEK ROZPOČTU DOMÁCNOSTI půjčky - základ řešení schodku úroky, úvěry, RPSN úvěry – druhy, podmínky zadlužení, předlužení důsledky nesplácení oddlužení Je toto finančně gramotný člověk? u u u u u uhttps://www.youtube.com/watch?v=rF4vJpMGXYU u uhttps://www.youtube.com/watch?v=EQ-wc7jQOe8 u uhttps://www.youtube.com/watch?v=-XXdUMgESO0 u Jaký je finančně gramotný člověk? uFinančně gramotný člověk je ten, který rozumí financím a umí s nimi zacházet v různých životních situacích uuplatňuje svá práva a plní své povinnosti uřeší finanční problémy včas umá přehled o svých výdajích a příjmech užije úměrně svým finančním možnostem urozumí výhodám (finančního) plánování uvytváří finanční rezervy a řeší včas zabezpečení na dobu, kdy nebude schopen dosahovat příjmů uuchovává důležité doklady a chrání své osobní údaje usplácí své dluhy včas a v plné výši usměřuje k dosažení finanční prosperity u u RVP základního vzdělávání uV RVP základního vzdělávání je finanční gramotnost zakotvena přímo ve vzdělávacích oblastech, není to tedy průřezové téma, nicméně můžeme ji najít na více místech. u uPrvní stupeň uFG je zde uvedena v oblasti „Člověk a jeho svět“, „Lidé kolem nás“ u uDruhý stupeň u„Člověk a společnost“, „Člověk, stát a hospodářství“, „Člověk a svět práce“, „Provoz a údržba domácnosti“ , ulze očekávat postupné rozšiřování výuky FG RVP středního vzdělávání - gymnázia uV RVP G je FG zakotvena v části „Člověk a svět práce“, která obsahuje tyto části: uTrh práce a profesní volba – to je v podstatě kariérové poradenství uPracovněprávní vztahy – ta je zaměřena na právo a bezpečnost práce uTržní ekonomika – tj. základy ekonomické gramotnosti (ekon. pojmy, subjekty, marketing) uNárodní hospodářství a úloha státu v ekonomice – zaměřeno na základy makroekonomie (fiskální, monetární, sociální politika) ua konečně Finance – ty jsou zde popsány v podstatě přesně podle Standardů FG. RVP středního vzdělávání – SOŠ (obory M) uFG se zde objevuje již v klíčových kompetencích, a to v sekci „Personální a sociální kompetence“ u uDále je zakotvena ve „Společenskovědním vzdělávání“ u uV matematickém vzdělávání se pak objevuje finanční matematika. u uV rámci revize RVP se finanční gramotnost bude posouvat do samostatné sekce EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. uLze očekávat, že bude ještě více podporováno propojení finanční gramotnosti se světem práce. Obojí se spojuje právě v Ekonomické gramotnosti, která bude v příštích letech ještě více akcentována. u u u RVP středního vzdělávání – SOU (obory H) uFG je stejně jako u SOŠ uvedena již v klíčových kompetencích. u uV obsahu učiva pak najdeme v části „Člověk a společnost“: uhospodaření jednotlivce a rodiny; řešení krizových finančních situací, sociální zajištění občanů u uOproti SOŠ je zde navíc část „Člověk a hospodářství“, která je sice více zaměřená ekonomicky, obsahuje ale i část FG. Více se zde klade důraz na oblast spojenou se zaměstnáním (mzdy apod.) u u RVP středního vzdělávání – Nástavby (obory L) uZde se FG opět objevuje již v klíčových kompetencích, ovšem tentokrát v části „Matematická a finanční gramotnost“ u uFG je pak součástí MATEMATICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ u uNicméně FG zde není příliš uchopena ani v RVP – nejspíš se předpokládá, že ji mají žáci nabýt již v rámci SOU. u Co by si žáci měli odnést z výuky FG? uVelmi obecně řečeno: umám-li peníze – KAM s NIMI unemám-li peníze – nekvalifikovaně se NEZADLUŽOVAT uZAJIŠŤOVAT se před riziky – např. vhodným pojištěním u uCílem není, aby člověk uměl zcela sám jednat, ale: upoučeně jednat s finančním poradcem unepodlehnout běžným finančním trikům u u Některé příklady finančně negramotných lidí. uhttp://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10213556322-krotitele-dluhu/309292320110028