Literatura a zdroje k tématům Souhrnná metodická opora pro výuku témat v rámci Výchovy k občanství: https://clanky.rvp.cz/clanky/ZVEB/?posts=1&ord=publish&dir=DESC Souhrnná metodická opora se zdroji pro výuku průřezových témat: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=28981&view=3951 Výběr dalších zdrojů: ZÁKLADNÍ PRINCIPY A HODNOTY DEMOKRACIE – LIDSKÁ PRÁVA, PARTICIPACE A AKTIVNÍ ZAPOJENÍ DO ŽIVOTA OBCE, STÁTU • Bílek, P. Výchova a vzdělání v oblasti lidských práv. Praha 2002. • Canfield J., Siccone F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Portál, Praha. • Hradečná M., Hejlová H., Novotná-Dědečková J. Práce učitele s právy dítěte, SVI PedF UK, Praha, 1996 • Kjaergaard E., Martineniene R. Pětkrát hurá demokracii, O demokracii v každodenní praxi školy, agentura STROM, 1997 (O demokracii v každodenní praxi školy) • Komárková B.Původ a vývoj lidských práv, SPN, Praha, 1990 • KOMPAS. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha 2006. • PROCHÁZKOVÁ, Ivana; RAABOVÁ, Eva. Výchova k občanství a demokracii: ukázky úloh a náměty pro výuku občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. • První kroky. Příručka pro úvod do výchovu k lidským právům. Nakladatelství Fortuna, Praha 1998 • REDLICHOVÁ, J. Hlasy žáků a demokracie ve škole. In: Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2006. • http://www.lidskaprava.cz/ucitel/ • http://odpovedneobcanstvi.cz/ • Lidská práva na metodickém portále rvp.cz https://dum.rvp.cz/vyhledavani/vyhledavani.html?e15=lidsk%C3%A1+pr%C3 %A1va • http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/1232/SKOLNI-PARLAMENT.html/ PROBLEMATIKA ROZVOJE OSOBNOSTI JEDINCE A FORMOVÁNÍ JEHO VZTAHU KE SPOLEČNOSTI  Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno : AISIS 2005  Kasíková, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno : AISIS 2005  KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno : AISIS 2005  Valenta, J. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno : AISIS 2005  VALENTA, J. Učit se být. 2. vyd. Praha – Kladno : STROM – AISIS 2003  Valenta, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS 2004  BLÁHOVÁ, K. Hry pro tvořivé vyučování. Praha, 1997.  CANFIELD, J ; SICCONE, F. F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, 1998.  SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha, 1997.  MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha, 1992.  PORTMANNOVÁ,, R ; SCHNEIDEROVÁ, E. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Praha, 1995. NÁRODNÍ A EVROPSKÁ IDENTITA, EVROPSKÁ DIMENZE VE VÝUCE OV • JIRÁSKOVÁ, V. Učíme o nás a o Evropě. Praha : Sofi s, 1999. • MEZIHORÁK, F. Galerie velkých Evropanů. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. • NEKVAPIL, V. Jak učit o EU. Praha:AMO, 2005. • NÁDVORNÍK a kol. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Scio 2001. • PLACHÝ a kol. Komiks o politice soudržnosti • SLEJŠKA, Z., SLEJŠKOVÁ. 12 aktivit o Evropě. Praha 2007. • STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc, 2007. • WALTEROVÁ, E. Evropská dimenze ve vzdělávání: východiska, trendy, perspektivy. In Evropská dimenze ve vzdělávání a v přípravě učitelů: sborník referátů a informací z interdisciplinárního kolokvia Praha. Praha : PdF UK, 1996. • BAUMGARTL, B. Menšiny, xenofobie a identity v Evropě. 2007. • HOLÝ, L. Malý český člověk a skvělý český národ: národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. • VLACHOVÁ, K.; ŘEHÁKOVÁ, B. Česká národní identita po zániku Československa a před vstupem do Evropské unie. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2004. • ČERNÝ,J., STEINER,M. Pověsti z Čech a Moravy I.-III. 1995. Téma nacionalismu: http://www.svetpodledemokracie.cz/ukazkova_lekce.html PROBLEMATIKA MULTIKULTURALITY A VÝCHOVY K TOLERANCI • Gabal, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha 1999. • Jirásková, V. Multikulturní výchova. Praha 2006. • Moree, D. Czechkid; metodické náměty pro pedagogy. Praha : British Council, 2007 • Morvayová, P. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha 2009. • Průcha, J. Multikulturní výchova. Praha 2011. • Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 2008. • Rozcestník dalších zdrojů: https://www.zkola.cz/rodice/socpatologjevy/rasismus/Stranky/Literatura-a- odkazy-k-t%C3%A9mat%C5%AFm-multikulturn%C3%AD- v%C3%BDchovy.aspx