Šujanová Veronika, 428983 Výsledek obrázku pro josef dobrovsky Výsledek obrázku pro osvÃcenstvà §https://www.youtube.com/watch?v=9ay__ab7LBQ §proud evropského myšlení v 2. polovině a na sklonku 18. století §vyznačuje se vírou v sílu rozumu, poznání, vědy, ale také zásadami lidské rovnosti, překonanosti stavovských privilegií šlechty atd., §hlavní podíl na vzniku – francouzští myslitelé: F.M.A. Voltaire – první se odvážil kritizovat absolutismus, prosazoval náboženskou svobodu; dílo: Filozofické listy, Pojednání o mravech a duchu národů; J.J. Rousseau – návrat k přírodnímu bytí, proti modernizaci; dílo: O původu nerovnosti mezi lidmi, O smlouvě společenské; Ch. de Montesquieu – O duchu zákonů; D. Diderot – Myšlenky o výkladu přírody, Jakub fatalista; redaktor francouzské Encyklopedie (1751 – 1772) §označení pro některé osvícence – „encyklopedisté“ §1. etapa - 70. léta 18. st. – počátek 19. st. (1775 – 1805) – obranná §utvářejí se základy české obrozenecké literatury §cílem bylo čelit germanizaci, zachránit a obnovit český jazyk, vytvořit jeho pevná pravidla §hlavním rysem byl zvýšení zájem o českou kulturu a české dějiny §byly vydávány jazykové obrany – tzv. Generace Dobrovského - Gelasius Dobner, František Martin Pelcl, Václav Thám, Prokop Šedivý, V.M.Kramerius, Antonín Jaroslav Puchmajer, Hněvkovský, bři. Nejedlí) § §2. etapa počátek 19. st. – 20. léta 19. st. (1805 – 1830) – ofensivní, útočná §cílem rozvíjet básnický a odborný jazyk, rozšiřovat slovní zásobu, podporovat vlastenectví §vědecká literatura již byla psána česky §vlastenci usilovali o rovnoprávné začlenění české kultury a vědy do evropského kontextu – český jazyk je schopen vyrovnat se jazykům vyspělých literatur §tzv. Generace Jungmannova – P. J. Šafařík, F. Palacký, J. Kollár, F. L. Čelakovský, V. K. Klicpera § §3. etapa – 20. léta 19. st. – konec 40. let 19. st. (1830 - 1848) – vrcholná §k vyvrcholení procesu NO došlo v letech 1830 – 1848, kdy probíhaly revoluce na mnoha místech v Evropě §forma spisovné češtiny už ustálena, místo učené literatury zaujímá krásná literatura, rozkvět poezie, venkovské prózy §např. Josef Kajetán Tyl, Karel Jaromír Erben, Karel Hynek Mácha, Karel Sabina, Josef Václav Frič § §4. etapa 50. léta 19. st. (1848 – 1858) §neúspěch revoluce → absolutismus upevněn §literatura se orientuje demokraticky a její metoda směřuje od romantismu k realismu §např. Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský § § Výsledek obrázku pro dobrovský josef §též DOBROWSKY, Joseph, původním jménem Doubravský §katolický kněz §filolog (slavista, bohemista, orientalista) §politický, kulturní, literární a církevní historik §textolog, editor, publicista §kritik §autor české mluvnice, německo-českého slovníku, odborných prací historických a filologických §narodil se 17. srpna 1753 v uherských Ďarmotech u Rábu §špatné příjmení v rodném listu, které mu již zůstalo §vyrůstal v německém prostředí §farářovou přímluvou byl dán na studia §českému jazyku se učil až na gymnáziu v Německém (dnešním Havlíčkově) Brodě a v Klatovech Obsah obrázku osoba, muž, oblečení, držení Popis byl vytvořen automaticky SouvisejÃcà obrázek §od r. 1767 v Praze §jako 14tiletý filozof si vydělával na živobytí sám §přišel do těsnější styku s osvícenskými učiteli §profesor K.H. Seibt a jesuita Josef Stepling, ředitel filozofických studií §J. Stepling ho navedl k tomu, aby se Dobrovský dal na bohosloví a aby vstoupil do jezuitského řádu SouvisejÃcà obrázek §od r. 1773 v Praze §biblistika a filologické disciplíny §zde se věnoval textové kritice a exegezi (kritické zkoumání textu, především náboženského) §mohl uplatnit své filologické nadání, vrozený kriticismus i zájem o náboženské otázky §nejdůležitější pro něj bylo samostudium a učitelé stojící mimo univerzitu, především pavlánský orientalista a slavista V.F. Durych §přijal nižší svěcení, vysvěcen na subdiakona, poté diakona §1777 úspěšně završil své formální teologické vzdělání a vydal se (jako pouhý jáhen) do praktického života §1786 vysvěcen na kněze •1776-1787 jako soukromý učitel matematiky a filosofie u hraběte Fr. Ant. Nostice (celým jménem František de Paula Antonín Josef Jan Nepomuk hrabě Nostic-Rieneck) •orientalistika, biblická hermeneutika, slavistika •ovlivěn přátelskými kontakty s jinými učenci, zejména s V. F. Durych a F. M. Pelcl •odborná kritika jako hlavní metoda poznávacího procesu (= racionalismus) •„Nikdy pomocí autority, vždy pomocí argumentů.” Výsledek obrázku pro nostic frantisek Královská česká společnost nauk §snažil se o společenské a profesní uplatnění §vznikla 1769 v českých zemích jako Společnost určená §1784 přijala název Česká společnost nauk a stala se veřejnou korporací §mezi deseti zakládajícími členy učené společnosti byli čtyři odborníci humanitních oborů spojující historický zájem s filologickým (J. Dobrovský, G. Dobner, F. M. Pelcl a R. Ungar), dva matematici (T. Gruber a J. Tesánek), po jednom astronom (A. Strnad), přírodopisec (Jos. Mayer), lékař (Jan Mayer) §do roku 1888 jediná vědecká instituce, která uveřejňovala výsledky českého vědeckého bádání §roku 1952 včleněna do ČSAV §po skončení pedagogické činnosti u Nosticů byl ustanoven vícerektorem v generálním semináři v Hradisku u Olomouce (vychovával kněží) §jeho hlubší zájem o záležitosti náboženské či víry se odrazil i v jeho vědecké práci: §drobné příspěvky o sv. Janu Nepomuckém, §historická studie o domnělé zakládací listině břevnovského kláštera, §studie o kněžském celibátu, §Dějiny českých pikartů a adamitů, §Přednášky o praktické stránce v křesťanském náboženství, §první česká studie vycházející z archeologického materiálu o pohřbívání starých Čechů Výsledek obrázku pro hradisko u olomouce §od r. 1789 vedl ústav v Hradisku u Olomouce jako rektor §vychovával a vzdělával světské duchovenstvo §dokončil zde práci Dějiny české řeči (1792, německy), což byla první kritická práce o vývoji české literatury §na ni poté navázal Českou prozódií §od května 1792 do února 1793 vyhledával staroslověnské a staročeské památky v Německu, Švédsku a v Rusku §Srovnání ruské a české řeči – studie §svůj zájem o největší slovanský národ doložil učebnicí ruštiny § „Nejbezpečnější prostředek, jak naše dějiny očistit od pohádek a výmyslů, je nic nepřijímat bez platných svědectví a vždy jít nazpět k prvnímu prameni.“ §případové studie k některým otázkám nejstarších českých dějin jsou obsaženy v tzv. Kritických pokusech §vyjadřuje se k otázce Bořivojova křtu, k legendě o Ludmile a Drahomíře a k legendě o svatém Václavu a Boleslavovi §k cyklu Kritických pokusů se dále volně řadí jeho spis o slovanských apoštolech Cyrilovi a Metodějovi (Cyrill und Method der Slawen Apostel: ein historisch-kritischer Versuch) §v některých svých závěrech jako historik se mýlil (nemohl např. zohlednit některé po jeho smrti nově nalezené prameny), ale má nepopiratelné zásluhy na prosazení kritické metody v české historiografii §v roce 1795 se u něj začala vyskytovat duševní choroba, která ho nepravidelně vyřazovala z činnosti §manio-depresivní záchvaty §přesto pokračuje v tvorbě, vydává jazykovědné práce: §první díl Německo-českého slovníku (1802), §Podrobnou mluvnici jazyka českého (1808, německy) §vychází z veleslavínské doby, ve které viděl vrchol dosavadního kulturního a politického vývoje české společnosti https://www.filatelieceskoslovensko.cz/fotky12109/fotos/_vyr_959_vyrn_959cr_0363_v.jpg §od počátku 19. století se věnuje slavistice, ve které se odráželo jeho zaujetí historií, národopisem, literaturou jazykovědou i realitou slovanských národů §své poznatky a názory prezentoval ve vlastních časopisech Slavín (1806) a Slovanka (1814–15) i v několika pracích §Základy jazyka staroslověnského (1822, latinsky), kde shrnul své názory na mluvnický systém staroslověnštiny §zakladatele oboru a patriarchu slavistiky §Kritické pokusy očistit starší české dějiny od pozdějších výmyslů §odmítl některé nově objevené literární památky jako padělky (např. Rukopis zelenohorský) §kritičnost a nevíra v oživení češtiny §„slavizující Němec“ §pro vědecká díla psaná česky neviděl adresáta §užití němčiny či latiny mu umožnilo prosadit se v nadnárodním vědeckém společenství či spíše společenství učenců §Pražský zlomek evangelia sv. Marka (1778) – latinská rozprava, kde vyjádřil kritický postoj ke zlomku evangelia svatého Marka, který byl od dob Karla IV. chován jako vzácný rukopis - řekl, že rukopis není originálem, ale že jde jen o jeho mladší opis Výsledek obrázku pro mala strana Život na Malé Straně Výsledek obrázku pro benátky Výzkumné cesty SouvisejÃcà obrázek §Pozn.: Přezdívka vznikla jednak proto, že Dobrovský byl knězem, ale nevykonával svůj úřad (proto abbé), jednak pro jeho zálibu v modré barvě. Celá věc ale vznikla až po Dobrovského smrti. Autorem přezdívky je spisovatel A. V. Smilovský. Ten se seznámil s páterem Livorou, který byl dříve kaplanem v Poleni u Chudenic, kde Dobrovský býval letním hostem. Dobrovský tu chodíval v modrém kabátě, modrých kalhotách, modrém nákrčníku, modrých střevicích, používal modré kapesníky i jeho bible byla modrá. Smilovský přezdívku použil v novele Za ranních červánků, která poprvé vyšla v časopise Osvěta v roce 1875. Odsud se spojení modrý abbé zapsalo do povědomí. §Při cestě z Vídně do Prahy zemřel 6.1.1829 v brněnském klášteře. §Tomáš G. Masaryk: „První světový Čech nové doby“ §největší osobnost českého osvícenství §významně se podílel na vytváření klasicistických norem literární tvorby §stanovil pevná mluvnická pravidla a zásady pro tvoření nových slov Výsledek obrázku pro dobrovsky Výsledek obrázku pro dobrovsky https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSJKVk7ZjZq0z4Xb1j3vV6A4EXcXgrLyKNsrvC6bh-GTnR _Yldm § §DOBROVSKÝ, Josef. Českých přísloví sbírka. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1963 §DOBROVSKÝ, Josef. Spisy a projevy, podt. Literární a prozodická bohemika. Praha: Academia, nakladatelství československé akademie věd, 1974. §HOLINKA, Rudolf. Hrdinové a věštci českého národa. Přerov: Společenské podniky v Přerově, 1948. §http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php/DOBROVSK%C3%9D_Josef_17.8.1753-6.1.1829 §https://www.ceskatelevize.cz/porady/10169539755-dvaasedmdesat-jmen-ceske-historie/209572232200011- josef-dobrovsky/ §http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=3520