Práce s třídním kolektivem Pokud ve třídě (škole) nejsou jednoznačně vymezené požadavky na chování žáků, které by všichni vyučující vyžadovali stejně, může docházet k tomu, že si normy chování přizpůsobují žáci svým potřebám, které vždy nemusejí být v souladu se školním řádem. V tomto případě je vhodné: - Sjednotit požadavky pedagogů na chování žáků. - Ve třídě zavést monitoring třídy a požádat o spolupráci všechny vyučující, kteří zde učí. (sledování a zaznamenávání konkrétních projevů chování). S tímto sledováním by měli být žáci seznámení, protože cílem je změna, ne je ,,nachytat“. - Výsledky sledování každý týden krátce ve třídě vyhodnotit, problematické chování jednotlivců řešit případně individuálně s rodiči (podle závažnosti zváží vždy pedagog) - Z výsledků sledování také vycházet při umožnění výhody pro třídu nebo jednotlivce – málo záznamů za dobu jednoho týdne – možnost zisku výhody, která je realizovatelná ve škole a nezasahuje významně do vyučování – vše hodnotí a zvažuje pedagog. Měl by mít ale jasně stanovené reálné limity pro třídu. - Žáci by měli vždy konkrétně vědět, za co je výhoda a kdy ji ztrácí ( neurčitá vyjádření, která nemají časové omezení, nic neříkají a může se tak vytratit motivace ke změně). - Pokud se udělují tresty, měl by o trestu rozhodovat pedagog v souladu se školním řádem. - Pokud není ve třídě žák, který se dokáže výrazně prosadit a ovlivnit třídu pozitivním směrem, je nutné, aby zpočátku tuto úlohu částečně převzal pedagog na sebe. Při práci se žáky pak postupně přenášet přiměřené kompetence a způsoby chování na žáky, kteří by toho byli schopní. Způsoby chování učitelů ovlivňují i chování žáků. - Je dobré mít vytvořené pravidla třídy, se kterými se dá průběžně pracovat. Je vhodné (a pokud je to možné) je mít zformulované do podoby ,,o co se budeme snažit“. Pokud některé pravidlo již dokážou dodržovat, je dobré ho ,,vyměnit“ za to, co je potřeba se naučit. Pravidlo, které se naučili dodržovat, dát na viditelné místo, aby také viděli, co již umí. - K žádoucí změně využívat pozitivní motivaci. - Důsledně trvat na dodržování školního řádu.