Studium ŠMP – Otázky k závěrečné zkoušce 1. Jak účinné nebo neúčinné jsou přednášky nebo jiné hromadné preventivní akce? Podle jakých kritérií je možné vyhodnotit efektivitu? 2. Jaké jsou obecné cíle u specifických programů primární prevence? Jmenujte alespoň dva. 3. Jmenujte alespoň 3 důvěryhodné internetové zdroje informací o rizikovém chování. Podle jakých kritérií je možné určit důvěryhodnost? 4. Jaké jsou fáze vývoje skupiny, třídy? Co ovlivňuje specifičnost skupiny, třídy? 5. Jak se během školní docházky mění u dítěte zdroj norem a hodnot (autorita, zdroj identifikace)? 6. Jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanováním? Jaká jsou vývojová stádia šikany a co je pro ně typické? 7. Jakou formou a prostředky může být prováděna kyberšikana? Jak se řeší? 8. Vysvětlete pojem „divácké násilí“. 9. Uveďte alespoň 5 rizikových faktorů pro vznik syndromu CAN. 10. K čemu slouží reflexe her a jak má vypadat efektivní reflexe? Jaké jsou výhody a rizika využívání her v programech primární prevence? Jmenujte alespoň 3 od každého. 11. Jaké sociální dovednosti a dovednosti potřebné pro život je vhodné rozvíjet v rámci primární prevence? 12. V čem může dostatečná finanční gramotnost dětí a mladistvých ovlivnit míru rizikového chování? 13. Během diskuse v komunitním kruhu nastane po vaší otázce ticho. Co uděláte? 14. Proč není vhodné administrovat ve třídě sociometrický dotazník ihned na začátku školního roku? 15. Jak lze předcházet záškoláctví? 16. Které instituci škola oznamuje spáchání nebo podezření ze spáchání trestného činu? 17. Ze zákona vyplývá občanům oznamovací povinnost orgánům činným v trestním řízení. O jaké trestné činy se jedná v souvislosti s dětmi? 18. Chcete si udělat obrázek o vztazích ve třídě. Rozhodnete se realizovat program se třídou, při němž chcete využít pozorování. Nač se zaměříte? 19. Jaké mají být cíle preventivního programu podle modelu SMART? Uveďte příklad takového cíle. 20. Máte připraven preventivní program k primární prevenci užívání návykových látek, ale chybí více než polovina třídy. Co uděláte? 21. Kde lze čerpat podporu pro vaši práci ŠMP (informační, osobní, metodickou)? 22. Které postupy (techniky, strategie, prvky životního stylu) spadající do psychohygieny lze využít v zátěžových/stresových situacích? 23. Praktická krizová intervence ve škole. O které události zasahující jednotlivce, skupinu i školu se může jednat? Jaké způsoby komunikace s jednotlivcem budete volit a proč? Jak ošetříte skupinu a klima? 24. Sociálně nežádoucí jevy v kontextu školy. Uveďte příklady nežádoucích jevů a popište jejich dopad na žáka, třídu, možnosti intervence a podpory žáka, preventivní aktivity ve třídách a v rámci MPP, opatření ze strany školy. 25. Role třídního učitele v primární prevenci.