Mladší školní věk – do cca 9- 10 let, důležitá témata (handout): 0. Témata: Freud – období latence Erikson- snaživost a méněcennost Piaget – konkrétní operace Kohlberg – konvenční morálka (viz samostatný materiál) 1. Vývoj kognice – Piaget, konkrétní operace. Počátkem školního věku (kolem 7 let podle Piageta) je dítě schopno skutečných logických operací, pravých úsudků odpovídajících zákonům logiky bez dřívější závislosti na viděné podobě. Stále se ovšem i toto logické usuzování týká jen konkrétních věcí a jevů, které si lze názorně představit. Teprve na počátku dospívání (kolem 11 let) je dítě schopno vyvozovat soudy zcela formálně, i když si nemůže obsah konkrétně představit. Tedy v mladším školním věku jde ve vývoji myšlení o stádium konkrétních operací: dítě je schopno různých transformací v mysli současně – může chápat identitu, zvratnost, vzájemné spojení různých myšlenkových procesů do jedné sekvence (současné posouzení výšky a šířky skleničky). Jde tedy o kvalitativně nový způsob usuzování. Lépe již chápe příčinné vztahy a nevykládá je čistě na základě svého antropomorfického postoje jako dítě předškolní (tomu stačí vysvětlení, že žárovka svítí, protože jsem otočil vypínačem). Školák se již nespokojuje s jednoduchými soudy (když je zima, tak sněží), ale žádá si podrobnější vysvětlení. 2. Sociálně Erikson - 6-12 let člověk konflikt mezi snaživostí v práci a pocitem méněcennosti „vstup do života“ ctností je kompetence Vztah k autoritě – respektuje ji, poslední možnost působit na dítě přímo Vztah k spolužákům – pozice ve třídě, - vnímání vlastní osoby, srovnávání, - citlivost na atmosféra 3. Problémy dětí – problémy ve škole, v rodině Poruchy chování Poruchy učení Poruchy pozornosti Poruchy vztahů – s kým Fenomény dnešní doby: Šikana, Závislost na elektronice, Rozpad rodiny a speciální formy rodiny (střídavá péče, patchwork), Speciální potřeby/opatření x Inkluze, chybí něco? OTÁZKY: 1) Otázka: Co z toho vyplývá pro práci s dítětem ve škole? Jaké jsou NUTNÉ PODMÍNKY UČENÍ: 2) Škola – jaký podíl na výchově? Válka mezi rodiči? Jak by měla vypadat reforma školství, aby odpovídala potřebám dětí? JAK BY měla připravit dítě na svět? 3) Nové metody, školní přístupy, které se snaží odpovídat na potřeby dítěte a vycházet z jeho psychologie: a) … b) … c) … d) … e) … 4) Otázky: Jak dlouho lze očekávat od dítěte na prvním stupni soustředěnou pozornost? Jaká je potřeba pohybu dítěte? Jak dlouho má být na počítači? 5) Otázka: Nalézt příčinu vzniku problémů… Nakreslete dítě a jeho svět, kde všude může nastat porucha… Zdroje problémů: Má vaše dítě nějaké problémy ve škole? Odkaz: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/clanky/o-nejcastejsich-problemech-deti-ve-skole-133 .html