PODROBNÉ Okruhy k testu: I. Úvod do vývojové psychologie – základní pojmy, cíle oboru a jeho obtíže- proč?, výzkumné metody Nezapomenout na: longitudinální výzkum, etologii a imprinting, antropogeneze a spol. fenotyp x genotyp, natura x nurture Zdroje: prezentace v isu, např. slovník psychologie II. Vývojové teorie – znát východiska princip, logiku, všechna stádia, umět aplikovat v jednotlivých vývojových obdobích! Freud - psychosexuální teorie (libido, anální osobnost, Oidipův komplex…) Erikson – psychosociální (epigenetický princip, vývojová krize, identita, ctnost) Piaget – kognitivní (schémata, zralost, zkušenost, asimilace x akomodace, vývojová období, vliv kognitivního vývoje na práci dítěte ve škole) Kohlberg - vývoj morálky (morální dilemata, kritika teorie – proč?) !!! Teorie raného vývoje - attachment a spol. psychoanalytický vliv, viz LITERATURA III. Souhrnná témata: Kresba – není třeba nic víc než podklady v ISU! Hra – souhrn tématu v ISu. Deprivace – podle Matějčka, co vede k jejímu vlivu, jak se projevuje_ dostudovat z literatury (IS) ! IV. Vývojová období: prenatální – stáří Důraz na témata k jednotlivým obdobím - viz myšlenkové mapy v přednášce !!! Stáří: dostudovat převážně literatury – Cesta životem. J.Švancara Rozsah:. Prezentace a materiály z hodin udávají rozsah, ale nejde většinou o učební texty! V. stručně jeho teorie: kromě výše zmíněných ještě: Ainsworth, Papoušek, Bowlby, Brazelton, Apgar, Odent a Leboyer, Goodenough, Matějček, Gesell