Mgr. Kateřina Šimčíková Jaro 2019 Kontakt: Mgr. Kateřina Šimčíková —Mail: —371305@mail.muni.cz — —Konzultační hodiny: —po předchozí dohodě e-mailem. — —CVIDOS - Poříčí 31, 4. patro (Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání), pracovna č. 04020 — Podmínky k semináři - zápočtu —Docházka - max. 2 absence —omlouvat se emailem/vložit omluvenku do Isu —nahrazování v jiném semináři jen po domluvě —období praxe se nepočítá do zameškaných hodin — —Aktivní účast na semináři — —Pomůcka / volnočasová aktivita pro žáka se SVP (prezentace v hodině) — —Obsah testu bude z přednášky i semináře — — Povinná literatura: —Bartoňová, M., Vítková, M. et. al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80- 7315-255-0. — — — — —PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978- 80-7315-198-0. Legislativa —Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání — —Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů —novela č. 82/2015 Sb. — —Vyhláška č. 72/2005, ve znění pozdějších předpisů, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních —novela č. 197/2016 Sb. — —Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016 —novela č. 270/2017 Sb. – účinnost od 1.9.2017 Pomůcka / volnočasová aktivita — —Nebudou v semináři dvě stejné!! —Možnost zpracování až po konzultaci a schválení —Do 14. 3. 2019 musí mít všichni nahlášeno a schváleno téma pomůcky/aktivity —Nevhodné, nedostačující, špatně zpracované budou navráceny k přepracování —Pomůcka se neodevzdává — Pomůcka pro žáka se SVP – prezentace v semináři: — —Předvedení pomůcky, její účel, k čemu slouží —Ukázka využití pomůcky v praxi —Jaké jsou další varianty využití pomůcky —Co konkrétně pomůcka rozvíjí —U jaké skupiny dětí ji použijeme a proč Volnočasová aktivita pro žáka se SVP - prezentace v semináři: —Výroba myšlenkové mapy či jiný návod jako podklad pro aktivitu —Představení aktivity, její účel, k čemu slouží —Ukázka využití aktivity v praxi —Co konkrétně aktivita rozvíjí —U jaké skupiny dětí ji použijeme a proč — — Témata k pomůcce: —výroba pomůcky pro dítě s… —žák pohybující se pomocí vozíku, zhoršená hybnost pravé ruky —žák s Downovým syndromem —žák s lehkým mentálním postižením —žák s percepční nedoslýchavostí, jednostrannou (ztráta 50 – 60 dB), kompenzace sluchadly —žák s Myopia gravis (těžká krátkozrakost), korekce brýlemi —žák s balbuties (koktavost) —žák s dyslexií, IQ nad průměrem —žák s dyslexií, dysgrafií, IQ v normě —žák s dyslexií, dysgrafií, dysortografií —žák s dyskalkulií —žák s ADHD, IQ nad průměrem —žák s totální slepotou, ovládá Braillovo písmo — Témata k pomůcce: —žák s praktickou hluchotou (ztráta 95 dB), komunikuje verbálně (odezírání) —žák z nepodnětného socio-kulturního prostředí, sociálně slabá rodina (nespolupracuje), IQ v normě —žák z rodiny imigrantů ze země Blízkého východu, částečná znalost češtiny —žák s autismem (prvky autismu) —mimořádně nadaný žák —žák s poruchou chování – záškoláctví —žák s… podle vlastní zkušenosti na základě konzultace s vyučujícím —