INTEGRACE, INKLUZE Mgr. Kateřina Šimčíková Jaro 2019 Okruhy: —Integrace, inkluze —Pedagogicko-psychologický poradenský systém v České republice —Logopedie (alternativní a augmentativní komunikace) —Surdopedie —Psychopedie —Somatopedie —Oftalmopedie —Etopedie —Specifické poruchy učení (SPU) —Terapie ve speciální pedagogice — Integrace, inkluze — —po roce 1989 změny v ČR – integrace a inkluze do škol — —1994 – konference v Salamance – vzdělávání pro všechny, vytvoření rámcových vzdělávacích podmínek pro vzdělávání žáku se speciálními vzdělávacími potřebami — —zaměření na dítě jako na celek (osobnost, zdravotní stav, sociální vztahy) — INTEGRACE x INKLUZE ?????? INTEGRACE X INKLUZE — — —integrace – akceptace rozdílnosti, speciální vzdělávací potřeby, individuální vzdělávací plány — — —inkluze – rozdílnost je přínosem, individuální vzdělávací potřeby, celoškolský přístup — — Legislativa: —Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základní, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání – novela č. 82/2015 Sb. — —Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních – novela 116/2011 Sb., č. 103/2014 Sb., novela č. 197/2016 Sb. — —Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. —novela č. 270/2017 Sb. - s účinností od 1.9.2017 Vzdělávací programy: — — —Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) — —Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální – RVP ZŠS — —Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením – —RVP ZV-LMP -> od 1. 9. 2016 zrušení přílohy! — Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): —novely: č. 49/2009 Sb., č. 472/2011 Sb., č. 82/2015 Sb. — —§ 2 Zásady a cíle vzdělávání —§ 3 Vzdělávací programy —§ 4 Rámcové vzdělávací programy —§ 5 Školní vzdělávací programy —§ 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (novela) —§ 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů —§ 18 IVP — — — — —§ 36 Plnění povinné školní docházky —§ 37 Odklad povinné školní docházky —§ 40 Druhy jiného způsobu plnění povinné školní docházky —§ 42 Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením —§ 45 Stupně vzdělání (základní vzdělání, základy vzdělání) —§ 47 Přípravné třídy základní školy —§ 48 Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem —§ 51 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků — § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (dle novely č. 82/2015 Sb.): —dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která potřebuje poskytnutí podpůrných opatření —podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám jedince —podpůrná opatření se člení do pěti stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti —podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení —podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení — Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních: — —novely: č. 116/2011 Sb., č. 103/2014 Sb., č. 197/2016 Sb. — —Obsah poradenských služeb — —Školská poradenská zařízení: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum — —Školská poradenská pracoviště: výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog — Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných: — —č. 27/2016 Sb. - novela č. 270/2017 Sb. - s účinností od 1.9.2017 — —Podpůrná opatření — —Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně — —Postup školy při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně — —Individuální vzdělávací plán (IVP) — —Asistent pedagoga — —Počty žáků — — Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných: — —Typy speciálních škol — —Formy speciálního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: individuální integrace, skupinová integrace, škola samostatně zřízená pro žáky s daným typem postižení, kombinací forem — —ČÁST ČTVRTÁ – Vzdělávání žáků mimořádně nadaných — —http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107-klic/211562221700002/video/ — Děkuji za pozornost J