SPU – studijní materiál Mgr. Markéta Olbertová Literatura: Krejčová, L., Bodnárová, Z., Šemberová, K., Balharová, K. Specifické poruchy učení. Edika, Brno, 2018 Osobnost žáka se SPU, obtíže v sociálních vztazích • fyzická nezralost (ve srovnání s vrstevníky); • neadekvátní chování v sociálních situacích; • potíže v orientaci v sociálním chování; • narušení komunikačních schopností – problém s vyjadřováním, při reakcích na dotazy; • obtíže v sociálním učení (nepoučí se z chyb); • trpí často pocity úzkosti, frustrace, může být i hněv a agresivita → snížení sebehodnocení; • obtíže se zapamatováním a uspořádáním pořadí; • časté deprese. Nápadné chování u žáků s SPU 1. obranné a vyhýbavé mechanismy; 2. kompenzační chování; 3. agresivita a projevy nepřátelství; 4. úzkostné stažení se do sebe. Vzniká tzv. začarovaný kruh poruch učení (Pokorná,2001). Varovné signály SPU na počátku školní docházky – čtení (Krejčová, Bodnárová a kol., 2018) - zaměňuje písmena - nerozlišuje délky - vkládá do slov další samohlásky (vlk – vlak) - přehazuje písmena (hrad – drah), slabiky, komolí slova, vynechává hlásky (plotny – ploty), domýšlí koncovky - čte velmi pomalu nebo překotně rychle, ale textu nerozumí - špatně se orientuje v textu - nepamatuje si, co četl Varovné signály SPU na počátku školní docházky - psaní • drží špatně tužku • píše pomalu, přesto je písmo nečitelné, písmena se nevejdou na řádek, nedotahuje písmena • nelogicky kombinuje psaní velkých a malých písmen • nevybavuje si psací tvary tiskacího písma • zaměňuje podobná písmena nebo číslice (6 a 9, psací r – z) • písmo roztřesené, velké, každé písmeno jinak nakloněné… Postup: • kresebný cvik – prvky písmen – vlastní písmena – soubory písmen (slabiky, slova, věty) – opis – přepis – diktát (podle obtížnosti) Varovné signály SPU na počátku školní docházky - pravopis • vynechává písmena, slabiky, slova • zapomíná psát háčky, čárky (nebo je umisťuje jinam) • nerozlišuje hranice slov v textu • chybuje při psaní di - dy, ti – ty, ni - ny Varovné signály SPU na počátku školní docházky - matematika • má problémy vyjmenovat řadu čísel dopředu i pozpátku • neumí správně čísla přečíst • zaměňuje při počítání sčítání – odčítání, později násobení – dělení • nechápe přechod přes desítku nebo stovku, neorientuje se na číselné ose • selhává ve slovních úlohách • rýsování je velmi nepřesné (chybná orientace na ploše) • problémy s manipulací s pravítkem V jiných předmětech? • dítě má problém soustředit se na práci • nestíhá práci s textem • potřebuje na práci delší čas Diferenciace a individualizace by měla probíhat: - na úrovni učiva - zjišťování výsledků učení - hodnocení Individualizace učební cíle – hodnocení výkonu – učební činnost – pracovní materiál – tempo – učební místo – pracovní doba – pracovní rytmus Pedagog častěji poskytuje: • individuální návody (mnemotechniku) • návody k opakování učiva pro jeho zapamatování • učí žáky strategie výuky Role rodiny