UVODNI INFORMACE jaro 2019 PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SPROC ISPP Kontakty □ PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. □gaizlerova@ped.muni.cz □konzultační hodiny ■dle individuální domluvy Informace o absolvování - ZKOUŠKA □ 6 kreditů □ forma — scanovací testy /on-line testy □ termíny — budou v IS □ pro absolvování — nutných 70 % správných odpověd □ okruhy — v IS Literatura povinná □ BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016 Povinná literatura: □ PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. □ Valenta, M. Slovník speciální pedagogiky. 201 5, Portál □ Lechtá, V. Inkluzivní pedagogika, 201 6. Portál Další publikace Strategie vzdělávání žáků se speciálními ., vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy Texty k distančnímu vzdělávání Miroslava Bartoňová Maric Vítková et al. Brno 2016 \ KAPITOLY * ZE SPECIÁLNÍ PEDAQOQIKY Jarmila Pipeková (ed.) SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Milan Valenta a kol. portál Inkluzivní pedagogika Viktor Lechtá (ed.] Další publikace rok vydání 2012 1 vzdělávaní ndWmd potreby • kulturní, emickÉ, jutkuvi ,.| upckt; ulklicivtiilió ytdaguga • poznatky 3 výskumnýírh íixvrnr • pfípdJuvi MjJiĽ Slíniv • duguouikj i poradíPírví | JK rok vydáni 2010 Iva Svarcová- Základy speciální pedagogiky '/II rok vydání 2014 j t>REHLED SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY i Rámcové kompendium oboru 1 Milan l|' VALENTA ' a kol. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti scunatické,. . . psychické a ^oci^lnj Kurikulární dokumenty □ Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání □ Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. □ Školský zákon 561 /2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů □ novela 82/2015 Sb. □ Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních □ Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění vyhlášky 270/2017 a 416/2017 Sb. □ Zákon 1 08/2006 sb. o sociálních službách Přehled témat □ Speciální pedagogika □ vymezení oboru □ Integrace, Inkluze □ Legislativa a Změny s novou legislativou □ Žák se SVP žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa, RVP pro základní vzdělávání □ Podpůrná opatření □ Poradenské služby 1 Speciální pedagogika Terminologie postižený člověk — nahrazováno ~^ jedinec se speciálními potřebami, jedinec s postižením - WHO 1 980 a změna z r. 1 990 - viz kapitoly s. 1 14, obr. 2 ■ poškození, omezení a postižení x poškození, aktivita a participace ■ Zdravotní postižení ■ postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, poruchy učení nebo chování ■ Zdravotní znevýhodnění ■ zdravotní oslabení či dlouhodobá nemoc - Sociální znevýhodnění ■ rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka Označení odlišnosti pro potřeby vzdělávání ■ žák s postižením, znevýhodněním - dříve - dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami ■ dle zákona č.561 /2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný - dříve ■ NOVE „...osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření..." ■ + výčet § 1 6, odst. 9 ■ vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. ■ vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění vyhlášky 270/2017 a 416/2017 Sb. Metody - reedukační - kompenzační - rehabilitační Speciálně pedagogické zásady (Kabele) ■ Zásada prevence - - Zásada komplexnosti - - Zásada dispenzarizace - - Zásada integrace, socializace a resocializace - - Zásada optimálního prostředí- zajímavosti □ www.chodicilide.cz □ http://chodicilide.cz/pro-ucifele/ □ https://youtu.be/-QQV89b4y-M -taxi □ https://youtu.be/wvMEpRNobW8 akrobacie □ https://youtu.be/6Rq 1 2aly4w -horolezec □ https://youtu.be/YiQYLdAFgEA - na zastávku - ZP □ https://voutu.be/p26QUHhi28M - překážka - ZP □ https://youtu.be/6ZQf6U9Sagw - autobus - ZP □ https://youtu.be/MoiJ2wLP4Eo - nádraží - SP □ https;//youtu.be/DCzp-QTCiac - komunikace - TP □ https://youtu.be /UrBOZuZbAUc - plošina - TP □ https://youtu.be/I z4Qcjo-9Pg - exkurze - TP Spec. ped. vývojové fáze exkluze segregace integrace inkluze ŠKOLSKÝ ^___^ EXKLUZE SYSTÉM. ŠKOLSKÝ SYSTÉM 1 ŽACISE -SPECIFICKÝMI VZDĚLÁVACÍMI rtmiEisAMi INTEGRACE 1 DIFERENCOVANÁ ŠKOLA PRO VŠECHNY Vývoj postoje společnosti a inkluzivního vzdělávání popření W r r akcep tace • pochopení w znalost ■i □ Integrace x Inkluze □ https://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrl&list=PL3Wv3 QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=5 □ 0:44 - 1:30 ■ Jana Konopásková - integrace je proces... Videa - Integrace x Inkluze Integrace x Inkluze Integrace - „pro děti s postižením" □ přístupy a způsoby zapojení žáků se SVP do hlavních proudů vzdělávání do běžných škol (Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník) □ vyžaduje větší přizpůsobení dítěte škole (Lechtá, V. Základy inkluzivní pedagogiky) □ akceptuje duální systém (speciální i běžné školy) (Lechtá, V. Inkluzivní pedagogika, 201 6) inkluze = inkluzivní škola - „škola pro všechny" □ škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí (Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník) □ vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol □ snaha přizpůsobit edukační prostředí dětem (Lechtá, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 201 0) □ předmětem inkluze je mnohem širší populace, než jen děti s postižením (Lechtá, V. Inkluzivní pedagogika, 201 6) nkluze v celosvětovém kontextu R Child labourers eligious Minorities Child domestic workers MU J IIS Children in conflict zones Indigenous peop 1 eChild soldiers Children with Disabilities RI.'KAL POPULATIONS Groups excluded from/or marginalised within education (UNESCO, 2009, p.7) Inkluze □ je založená na ideji integrace, ale rozdílnost jedinců je již chápána jako normalita □ https://www.youtube.com UPLzsC6ikwal8bR0aod ■ budu chodit... □ jako „akceptování" Inkluzivní vzdělávání Se změnami ve společnosti se prohlubuje snaha po inkluzi žáků se SVP do školy hlavního vzdělávacího prou 1 -5 % žáků vyžaduje speciální programy, realizované v základní škole speciální žáků vyžaduj* speciálně peda základě IVP), hlavního vzd 'ilni intervenci podporu (na poskytovanou ve škole ávacího proudu Rok 2015/16-78 717žáků se svp celkem - z toho v běžných třídách v inkluzivním vzdělávání 49 225 žáků 5,6 % Zdroj ČŠI 85-90 % žáků z příslušného populačního ročníku nevyžaduje žádnou intervenci Integrace x Inkluze □ Integrace je cestou - inkluze je cílem (V. Lechtá, 201 6) □ v rámci integrace/inkluze hovoříme i o následném zapojení jedinců se SVP do majoritní společnosti i v rámci sociální a pracovní složky Principy inkluzivního vzdělávání □ http: / / www.inkluze.cz / clanek-491 / principy-inkluzivniho-vzdelavani 3 I Legislativa a změny s novou legislativou Legislativní opatření ® ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009) ® na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (201 0-2014) ® koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010 ® Akční plán inkluzivního vzdělávání 20 7 6-20 / 8 Zákon □ Školský zákon č. 561 /2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů □ poslední novela - zákon č. 82/2015 Sb. □ § 1 6 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami □ § 1 1 6 Školská poradenská zařízení Možnosti vzdělávání v současných podmínkách □ Nově definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. - § 1 9 + výčet § 1 6, odst. 9 školského zákona Vyhláška - poradenství □ Vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhlášky, č. 197/2016 Sb. □ příloha č. 1 -5 Vyhláška - vzdělávání □ Vyhláška č. 27/2016 Sb. ve znění vyhl. č. 270/2017 a 416/2017 Sb. Shrnutí systém vzdělávání Co se změnilo s novelou šk. zákona? národní program vzdelávaní V 1 statni úroveň předškolní vzdělávání RVP PV rámcové vzdelávací programy základní vzdělávání střední vzdělávání RVP ZV RVP G RVP GSP RVP DG RVP SOV ostatní vzdělávání RVP ZUV RVP JS skolni úroveň V 9 skolni vzdelávací programy zpracované podle rvp školní vzdělávací programy, pro něž nebyl vydán rvp Rámcové vzdělávací programy RVP pro základní vzdělávání (září 2017) □ část D; kapitola 8 □ část D; kapitola 9 RVP pro obor vzdělání základní škola speciální (2008) □ vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením Povinná školní docházka Profesní príprava MS ZS SOU MŠ speciální prípravná třída ZŠ prípravný stupeň ZŠ speciální ZS praktická [jav. do r. 2018, II. st. ZS) ou Praktická škola jednoletá Praktická škola dvouletá Podpůrná opatření - § 16, zákon 82/2015 Sb. □ nezbytné úpravy □ bezplatné Podpůrná opatření □ 5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost Podpůrná opatření prvního stupně □ Podpůrná opatření 2. až 5. stupně □ 5. stupeň □ Poskytována samostatně, nebo v kombinaci různých druhů a stupňů □ KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ - UPOL □ Systémová podpora inkluzivního vzdělávání □ http: / / www.inkluze.upol.cz / porta I / výstupy □ http://inkluze.upol.cz/ebooks/kataloq-vseobecny/kata loq-vseobecny.pdf Podpůrná opatření 1. stupně — příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2015 Sb. □ zpracována školou v plánu pedagogické podpory (vzor příloha č. 3) popis obtíží a SVP potřeb □ podpůrná opatření 1. st. stanovení cílů podpory □ způsob vyhodnocování a naplňování plánu □ podpis osob, které s ním byly seznámeni výstava Výstava naše cesta □ https://www.youtube.com/wafch?v=qOI4SOIf2IA&index=3&lisf=PLbwk CYN5dYeLqXe3ep4ILnqlsBz2NCNdw □ http;//chodicilide.cz/ / •X CHODICILIDE.CZ 5 I Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR Poradenské služby □ 70. léta 20. stol. - vznik Pedagogicko-psychologických poraden (PPP) □ po roce 1 990 - vznik speciálně pedagogických center (SPC) □ soukromé služby a poradenství □ neziskové organizace (např. peer programy) Legislativní vymezení □ Zákon č. 561 /2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání - Školský zákon □ ve znění pozdějších předpisů (novela č. 82/2015 Sb.) § 1 1 6 Školská poradenská zařízení □ Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. □ PŘÍLOHA 1 -5 Základní přehled školní por výchovný poradce školní metodiky prevence školní psycholog školní speciální pedagog Jj ž. se zrakovým p. ^ J/ ž. s PAS j ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ 1/ ž. se sluchovým p. fl ž. hluchoslepé i M Středisko výchovné péče (SVP) □ definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb. - § 16 Středisko výchovné péče (SVP) Cílem je: • okamžité pomoci, rady, systematické péče dětem a žákům s výchovnými problémy, • předcházení, • rozvíjení spolupráce s rodinou, • ochrana práv dítěte □ ambulantní nebo celodenní péče □ max. 2 měsíční dobrovolný pobyt Středisko výchovné péče (SVP) □ spolupracuje s □ PPP, SPC □ OSPOD □ poskytuje všestrannou preventivně-výchovnou speciálně pedagogickou péči a psychologickou pomoc □ poradenské služby [ BOTTOMS UP ] Him: no worries, stuff happens. Her: let me at least buy you a drink. pJ3 Do Dna - Bottoms Up [English subtitles] Film Do dna http://vimeo.com/346801 96 celkem 8:30 Školská poradenská zařízení Pedagogicko-psychologická poradna □ zaměření □ komplexní psychologická, speciálně pedagogická a sociální diagnostika □ cíl □ činnosti Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) • zjišťování připravenosti žáků na povinnou školní docházku • doporučuje zařazení žáka se SVP • zjišťuje speciální vzdělávací potřeby • návrhy na vhodná opatření Pedagogicko-psychologická poradna • další aktivity ° informační a metodická činnost, příprava podkladů ° pracovníci Speciálně-pedagogické centrum (SPC) □ zaměření □ teziste služeb □ systematická speciálně pedagogická psychologická a psychoterapeutická práce / diagnostika □ komplexní služby □ činnosti SPC — příklady činností □ zapůjčování speciálních pomůcek, literatury, □ pomoc rodičům □ kooperace se základními školami, □ spolupracuje při vytváření individuálních vzdělávacích plánů (IVP), □ může také provádět supervize a metodické vedení pedagogů Specialne-pedagogicke centrum (SPC) □ sluzby □ pracovnfci □ standardnf cinnosti □ spolecne □ specialni Poradenské služby poskytované ve škole školní poradenské pracoviště Škola nově □ Škola zakládá „školní poradenské pracoviště" □ Zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole - obsahuje □ Popis a rozsah činností ■ výchovného poradce ■ školního metodika ■ případně šk. speciálního pedagoga a šk. psychologa □ Preventivní program školy □ Podílí se na poskytování podpůrných opatření □ Spolupracuje s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků (OSPOD- orgán sociálně-právní ochrany dětí) □ Spolupracuje se školským poradenským zařízením Výchovný poradce _ v v _ v □ pracují na všech ZS, SS, ZS pro žáky se SVP □ príloha č. 3 k vyhl. č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 1 97/201 6 Sb. Školní metodik prevence • pracují na všech ZS, SS, ZS pro žáky se SVP □ minimální preventivní program školy • další oblasti Školní psycholog a Školní speciální pedagog □ může být na všech školách, ale není povinnou funkcí □ Standardní činnosti □ příloha č. 3 k vyhl. č. 72/2005 Sb. ve znění vyhlášky c. 197/2016 Sb. Odkazy □ www.msmt.cz □ www.ippp.cz □ www.nuv.cz □ www.wiki.rvp.cz □ http://www.ceskatelevfze.ez/fvysflanf/1 0960601 07-klic/206562221700009/ □ sourozenci jedinců s postižením □ Projekt MIŠ (http://www.minimalizacesikany.cz) Rodina dítěte se zdravotním postižením Funkce rodiny □ Výchovná □ Rodič přebírá zodpovědnost za své děti □ Zajišťuje výchovu, vzdělání, bezpečí, vštěpování mravních zásad □ Emocionální □ Vzájemné uspokojování potřeb členů rodiny □ Primární prožívání lásky, úcty, respektu, běžných starostí, emocionální rovnováha □ Ekonomická □ samostatná hospodařící jednotka □ Biologicko-reprodukční □ Uspokojení biologických potřeb □ Dítě — pocit spokojenosti Situace rodiny + Faktory ovlivňující situaci rodiny Systém péče Občanské poradny Spolky, NNO, nadace Lékařská péče Respitní péče t Psycholog Duchovní služby Sociální pracovník Domácí pece Rana pece Školská poradenská zařízení Legislativa a doporučení autoři □ Zákon 108/2006 sb. o sociálních službách □ Vágnerová □ Pipeková □ Chvátalova Děkuji za pozornost