SLOVNÍ ZÁSOBA - Základem rozvoje myšlení dítěte - Je závislá na dobré úrovni slyšení - Úroveň myšlení a úroveň řeči jsou v přímé souvislosti - Nejprve je velmi konkrétní, vázaná na určité předměty, činnosti,… - Její vývoj závisí na předchozích zkušenostech dítěte, chápání vztahů a souvislostí - Dítě musí nejprve slovo pochopit, aby se stalo součástí jeho slovní zásoby - PASIVNÍ SLOVNÍ ZÁSOBA: dítě výrazu rozumí, ale nepoužívá jej - AKTIVNÍ SLOVNÍ ZÁSOBA: aktivní používání - Získávání informací ze zdrojů jako TV apod. může vést k tvorbě větší pasivní slovní zásoby-obsah slov není dostatečně vysvětlen a pochopen Rozvoj pasivní slovní zásoby ¨ Vysvětlování situací okolo, význam věcí ¨ Navštěvování různých míst, prostředí ¨ Vystavování novým situacím a jejich komentování ¨ Ukaž mi na obrázku…psa, holčičku, domeček,… Rozvoj aktivní slovní zásoby ¨ V citlivých obdobích odpovídat na otázky dětí (Proč, Jak, Kdo je to, Co je to) ¨ Vzájemné vyprávění si, prohlížení knížky, encyklopedie, vhodné časopisy ¨ Pojmenuj obrázky, řekni co lidé dělají, z čeho je to vyrobené, proč je to důležité Cvičení na rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby ¨ Běžný rozhovor, komentáře k situaci, knížky, básničky ¨ Hry s rozšiřující řadou slov např: Vzal jsem si na pustý ostrov…, Co jezdí: auto, motorka, kolo, tramvaj,… ¨ Co kdo dělá? Maminka vaří, peče, stará se o sestřičku,.. ¨ Jaké to je? Dřevěné, velké, staré,… ¨ Hry se slovy: protiklady, přirovnání, stupňování,… ¨ Hledání nadřazeného pojmu (zelená, modrá, červená =barvy) ¨ Hry s rýmem: hledat rým na obrázek, obměny v básničkách: Přijel kmotr z poličky, přivezl nám kuličky (hruštičky, kytičky,…) ¨ Hledání a využívání synonym ¨ Hledání a práce s protiklady ¨ Hledání a rozlišování slov citově zabarvených (dům-domeček, chaloupka-chatrč) VYJADŘOVACÍ POHOTOVOST - Úzce souvisí s aktivní slovní zásobou - Také s gramatikou a stavbou věty - Chyby jsou běžné do 4 let věku (tzv. fyziologický dysgramatismus) - V předškolním roce by se problémy měly vyskytovat už velice zřídka např. u neobvyklých slov či cizího tématu - Vyjadřovací neobratnost přináší problémy ve školním věku! Cvičení ¨ Hádanky: Myslím si věc, zvíře, osobu,… ¨ Větný rozbor naruby: zvolíme si podnět např. máma. Co dělá? Vaří. Co vaří? Polévku. Proč? Co do ní dává,… ¨ Vyprávění podle obrázkového příběhu: rozstříhaný příběh skládáme a vyprávíme děj ¨ Řešení situací: C bys dělal kdyby…ses ztratil ve městě, chytil zlatou rybku, bydlel na hradě,…(upozorníme dítě na výhody a nevýhody, společně vybereme nejlepší řešení) VIDEA VHODNÁ KE SHLÉDNUTÍ: ¨ https://www.youtube.com/watch?v=twEX_fCg2DQ ¨ https://www.youtube.com/watch?v=m7OQb4BnYK0 ¨ https://www.youtube.com/watch?v=xWt6h6PpUzk ¨ https://www.youtube.com/watch?v=TQWv7RGJCA0 WEBY A FACEBOOKOVÉ PLATFORMY, KDE MŮŽETE NAJÍT ZAJÍMAVÉ INFORMACE: - „PROSLOVA“ - „ŘEČIŠTĚ“ - „JEŠTĚ NEMLUVÍ“