Reedukace dysgrafie Etapy výuky počátečního psaní 1. Období přípravných cviků na psaní (předslabikářové období). 2. Období vlastního nácviku písma (slabikářové období). 3. Období zdokonalování rukopisu (poslabikářové období). · Problematika psaní ve 2. – 5. ročníku. · Metodika psaní levou rukou. Hrubá motorika · Základní pohyby při psaní a kreslení vychází z pohybu velkých kloubů: o pohyby paží (mávání, kroužení….), o pohyby dlaní (vpřed, vzad, vlevo, vpravo, kroužení, stahování v pěst), · rytmická cvičení, rehabilitační tělocvik, · nutno dodržet správné sezení u psaní, anatomicky tvarovaný nábytek. Jemná motorika Pohyby prstů, sestavy z dlaní, cvičení pohybové paměti, např.: · skládání kostek, papíru, práce se stavebnicí, · navlékání korálek, těstovin, matiček, knoflíků, · šroubování, montování, práce s nářadím, · provlékání šňůrek, uzlování, vytváření řetězů, · pomoc v domácnosti, sebeobsluha, · modelování, trhání, hnětení, stříhání, lepení, · rozvoj hmatu, cvičení s prsty a dlaněmi. Držení psacího náčiní · Nutno dbát na správný úchop psacího náčiní, · trojhranný program, · výběr psacího náčiní: · barvy, pastelky s širší tuhou, křídy, progreso, · měkčí tužky a pastelky, · pero s kvalitním hrotem, Tornádo, gelové pero, · ne: propisovací tužky, krátké či široké tužky a pastelky! · Lateralita, nácvik u leváků. Uvolňovací cviky · Svislá/ šikmá/ vodorovná plocha, · měkké psací náčiní, · uvolněná atmosféra, cílené uvědomění si a ovlivnění svalového napětí („gumová ruka“), · velká plocha a prvek → postupně zmenšujeme, · doprovod říkadla, písničky, rytmizace, · cílem je plynulost a rytmus pohybů (ne přesnost obtahování) Psaní písmen a spojů mezi nimi · Učitel na tabuli, dítě obtahuje, pak se zavřenýma očima – lze rozdělit na jednotlivé kroky, · možno užívat přehled písmen, pomocné linky, · ! nepřetěžovat, nedopisovat cvičení doma nebo o přestávce, nepřepisovat sešity. Podpůrné techniky · slovní opora, instrukce (odkud kam, říkanky), · zraková opora (vyznačení body, linie), · hmatová opora (vymodelování tvaru). Obtížnost prvku zvyšuje · zmenšení velikosti, · zvýšení hustoty čar, · snižování a postupné vynechávání podpůrných technik, · střídání velikosti · střídání tvaru, · požadavek na přesnost provedení prvku. Reedukace u starších žáků Také uvolnění – vysvětlíme přesně, k čemu slouží, větší intenzita cvičení (10 min denně) – musí chtít! Kompenzace dysgrafie 1. Uvolnění ruky před psaním, 2. snížení objemu psaného textu, 3. tolerantní hodnocení napsaného, 4. možnost psát do širších linek, vyhnout se nelinkovanému papíru, 5. psaní tiskacím písem (na druhém stupni, jinak hrozí horšení čitelnosti – nutnost zácviku!) 6. vlepování tištěného textu do sešitu, práce s ním, 7. psaní na počítači v kombinaci s kratším psaním rukou – zvládnout klávesnici! 8. kopírování materiálů v naukových předmětech 9. znalosti je dobré ověřit i ústně!