Možností realizace konkrétních PO ve školské praxi 1. Metody výuky prodloužený výklad vysvětlování s využíváním názornosti postup ve výkladu od nejjednoduššího ke složitějšímu případný opakovaný výklad –individuálně hromadná výuka propojená s individuálním zapojením do výukových aktivit individuální výuka žáka (pokud ostatní budou mít jinou činnost) práce se speciální učebnicí (i s elektronickou) práce s didaktickým materiálem (vizualizované přehledy, tabulky, manipulativní pomůcky, názorné pomůcky) využití demonstračních postupů (případně s krokováním) učení v životních situacích didaktické hry aktivizační metody (dialog, hraní rolí, situační metody) multisenzorický přístup (zapojení co nejvíce smyslů v kombinaci se slovem, pohybem) podpora zaměření žáka na úkol, nikoliv na riziko neúspěchu. kooperativní výuka pozorování, badatelské aktivity činnostně orientovaná výuka výuka podporující kompetence žáka k samostatnosti a odpovědnosti žáka (práce s chybou, vytvoření podpůrného systému pro plnění/zaznamenávání povinností). 2. Organizace výuky dobře zformulovaná pravidla vyučovacího dne (vyučovací hodina, přestávka) jasná struktura vyučovací hodiny shoda na základní organizační struktuře s dalšími vyučujícími žák sedí samostatně v lavici, žák\ sedí v klidnější části třídy žák sedí v přední lavici při nácviku nových dovedností využít klidné místo ve třídě zařazení relaxační chvilky zařazení pobytu na koberci poskytování pedagogické intervence v kratších časových úsecích po vyučování poskytování pedagogické intervence v rozsahu jedné vyučovací hodiny po vyučování 1x týdně zařazení do speciálně pedagogické péče dostatek prostoru na pracovní ploše (rozložení pomůcek – didaktických, učebních) časté střídání činností střídání pracovního prostředí v průběhu vyučovací hodiny práce ve skupinách individuální práce 3. Způsob zadávání a plnění úkolů srozumitelné a stručné zadání činností poskytnutí delšího časového úseku pro vypracování úkolu a kontrolu omezení zadávání časově limitovaných úkolů kontrola porozumění zadanému úkolu pokyny zadávání postupů po částech úkolu pomalé tempo při zadávání úkolu zajištění porozumění úkolu – komunikace o jeho pochopení eliminace rušivých podnětů při zadávání úkolů zadávání jednodušší činnosti (aby byly pro žáka splnitelné a měl z jejich splnění pozitivní motivaci) zadávání obtížnějších úkolů při zadávání úkolů využít názorné pomůcky zadávání úkolů po menších celcích zadávání individuální obtížnosti úkolů větší dohled a podpora, povzbuzení při plnění úkolů, ocenění přístupu žáka, pečlivosti, svědomitosti při plnění úkolu nikoli pouze výkonu podpora zaměření žáka na úkol, nikoliv na riziko neúspěchu. 4. Způsob ověřování vědomostí a dovedností jasná a srozumitelná pravidla ověřování vědomostí a dovedností při ověřování vědomostí respektování osobního tempa žáka písemné či ústní zkoušení pouze po předchozí domluvě upřednostnění písemného zkoušení před ústním upřednostnění ústního zkoušení před písemným upravené, zkrácené zadání písemné práce upravené, zkrácené pracovní texty využití doplňovacích cvičení při ověřování vědomostí volba samostatných aktivit žáka při ověřování podle jeho preferencí ověřování vědomostí formou portfolia žáka osobní podpora asistenta při procesu ověřování vědomostí žáka pozitivní motivace žáka v průběhu procesu ověřování vědomostí větší dohled a podpora, povzbuzení při plnění úkolů v rámci ověřování vědomostí ocenění přístupu žáka, pečlivosti, svědomitosti umožnění více času na splnění úkolu, pokud to pracovní tempo vyžaduje. 5. Hodnocení žáků stanovená jasná kritéria hodnocení (i ve spolupráci s rodinou) motivační hodnocení - povzbuzovat pochvalou ocenění snahy a zájmu žáka, individuální hodnocení dílčích pokroků žáka, hodnocení známkou v kombinaci se slovním hodnocením sebehodnocení, vyjádření své úspěšnosti, neúspěšnosti hodnocení klasifikačním stupněm (nepřeceňovat informaci známkou) ocenění dílčích úspěchů formativní hodnocení (hodnocení průběhu žákova učení, činností – žák dostává zpětnou vazbu v době, kdy je to důležité pro jeho proces učení) motivační odměna podle nastavených kritérií (obrázek, žeton, nálepka...) hodnocení pouze toho, co žák vypracoval. 6. Spolupráce se zákonnými zástupci: podpora žáka v oblasti domácí přípravy na základě konzultace s vyučujícím (vlastní realizace podpory), zajištění základních podmínek pro úspěšnou domácí přípravu (přiměřený denní režim, klid na domácí práci, organizace pracovního místa) emoční podpora žáka při zvládání nároků školy spolupráce při vyhodnocování podpůrných opatření poskytovaných školou nastavení kontrolních mechanismů pro práci s žákem ve škole posílení motivace žáka ze strany zákonných zástupců zajištění vzájemné zpětné vazby (forma, frekvence, obsah)