Didaktika – český jazyk Příprava na vyučovací hodinu českého jazyka FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1.stupni základní školy. Brno 1999 1. Cíl výuky Co si mají žáci osvojit, v čem se mají rozvinout? Výukovým cílem by měla být kvalitativní i kvantitativní změna u jednotlivých žáků, a to v oblasti: • kognitivní (vzdělávací), – osvojování poznatků a intelektových dovedností (znalost, porozumění, aplikace, analýza, syntéza a hodnotící posouzení) • afektivní (postojové) – osvojování postojů, tvoření hodnotové orientace (vnímavost, reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnot) • psychomotorické (výcvikové) - osvojování psychomotorických dovedností (řeč, psaní, manipulace, imitace, zpřesňování, koordinace, automatizace) Požadavky na výukové cíle • Komplexnost (rozvíjíme všechny oblasti) • Soudržnost (cíle školy, předmětů, ročníků, tematických celků, hodiny) • Kontrolovatelnost (požadovaný výkon, podmínky a norma výkonu) • Přiměřenost – cíle náročné, ale splnitelné (Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů) Používá se tzv. aktivních sloves (např. žák dokáže nakreslit, vypočítat, odvodit apod.). Významově nevhodnými slovesy jsou např. vědět, znát, rozumět, chápat, oblíbit si, věřit, být přesvědčen. 2. Prostředky a cesty Jakou cestou bude cíle dosaženo? - věcný obsah (nástin učiva, vymezení základního učiva) - metodika (metodický postup, volba vyučovacích metod, didaktické pomůcky, techniky) 3. Organizace vyučovací hodiny Nutné pracovní podmínky (organizace prostoru, pomůcky) Organizační typ hodiny (frontální, skupinová, individuální) 4. Zvláštní didaktická hlediska • Jak budu žáky aktivizovat, motivovat? • Co bude pro žáky nejobtížnější? • Jak zajistím diferencovaný a individualizovaný přístup? • Jak zajistím pracovní součinnost žáků? • Jak budu zjišťovat jejich učební výsledky? • Jak časově rozložím výuku? Co v přípravě nesmí chybět Důraz na diferenciaci výuky – musí být zřejmá Motivace Časové rozložení vyučovací hodiny Příloha – pracovní list, text…. Důležité Přípravu vložit i s přílohou do odevzdávárny do…... Vybrat si výstup z RVP pro 1.-3. ročník – český jazyk, specifikovat školní výstup a s tím související cíl hodiny, téma. Konzultace možná – kdykoli po předchozí domluvě – mailem nebo osobně. Můžete si půjčit materiály (čítanka, pracovní sešit, písanka). Nezapomeňte, že je nutné si časově výuku rozvrhnout, střídat aktivity. Využijte písničky, básničky, říkadla….