ADD ATTENTION DEFICIT DISORDER Projevy, kterých si všímáme u dětí (jako rodič, učitel) Dítě zasněné Odevzdá úkol nekompletní, jelikož si nevšimne druhé strany Při otázce neodpovídá, „duchem nepřítomné“ Pomalé pracovní tempo Obtíže se soustředěním Na první pohled působí klidně, ale po výzvě např. neví, kde mají v úkolu pokračovat Chováním nejsou nápadné (bez hyperaktivity) Příznaky ADD snadná ztráta soustředění: stačí i to nejmenší vyrušení, které může přijít zevnitř (např. vlastní myšlenky) i z vnějšku (např. okolní zvuky) roztržitost, která je důvodem, proč je pro jedince trpící poruchou pozornosti těžké dokončit to, co začali potíže s udržením pozornosti nepozorné naslouchání: typické je tzv. denní snění opakované ztrácení osobních věcí časté zapomínání: zapomínat můžou lidé s ADD to, co šli právě udělat, co chtěli zrovna říct, co slyšeli nebo četli potíže s uspořádáním věcí a pořádkem ADHDx ADD stejné jsou projevy poruchy pozornosti - obtížné soustředění na neatraktivní témata či po delší dobu, snadné vyrušení irelevantními podněty, potíže s dokončováním úkolů, zapomínání, chaos apod. ADHD – hyperaktivita – většinou patrné na pohled Potíže? „nálepka“ líného dítěte, bez snahy Jelikož nejsou svým chováním tolik nápadné, tak často dochází později k diagnostice Dospělí si myslí, že kdyby se dítě více snažilo, tak vše zvládne Nepodávají výkony, které by díky intelektové kapacitě mohly Diagnostika Nejdříve ve 3 letech Nutné lékařské vyšetření (neurolog, psychiatr) Často k ní dochází později, jelikož děti nejsou „na první“ pohled patrné Je důležité děti umět motivovat a navázat s nimi vztah. Kontrolovat je zrakem a je důležité, aby tyto děti četly např. zadání k úkolům, dále je používat na shrnutí, aby byly pořád v kontaktu. Tyto děti jsou v jiném světě, mají své snění, mají své potíže s vrstevníky, jsou většinou pasivní — sedí v lavici ale nejsou hyperaktivní. Co s tím? Přizpůsobit prostředí Práce s diářem Barevné odlišení jednotlivých úkolů Systematická práce, strukturovat úkoly Práce po menších částech Kdy začít? Již v předškolním věku – např. při oblékání – „co si oblečeme jako první“ - učíme dítě rozfázovat pracovní postup http://www.radiojunior.cz/zasnene-princezny-aneb-deti-s-add--1685955 https://add.org/about-adda/ Literatura: - viz lit. k ADHD Švamberk Šauerová, Markéta, Hyperaktivita nebo hypoaktivita. Praha: Portál. Dawson, Peg; Guare, Richard, Chytré, ale roztěkané. Praha: Portál. Pracovní listy Koncentrace pozornosti (V. Rezková, O. Zelinková, L. Tumpachová), Pozornost (Z. Michalová).