\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Title-R1d.png ADHD A ŠKOLA „ZASE NEDÁVÁŠ POZOR?!“ „KAM TO KOUKÁŠ?“ „NO, JO, KDO JINÝ NEŽ TY!“ „BĚHÁ PO TŘÍDĚ A KŘIČÍ I O PŘESTÁVCE“ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JAK SI DĚTI OSVOJUJÍ DOVEDNOSTI? •FÁZE: KOGNITIVNÍ (ZÁMĚR, CÍL) • ASOCIAČNÍ (OPAKOVANÉ ZKOUŠENÍ) • AUTONOMNÍ (AUTOMATIZACE) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png CO JE VLASTNĚ POZORNOST? 5 VLASTNOSTÍ •1. AKTIVACE (BDĚLOST) •2. ZAMĚŘENOST (SCHOPNOST REAGOVAT NA PODNĚTY) •3. PRUŽNOST (VÍCE PODNĚTŮ NAJEDNOU) •4. DÉLKA NEBOLI TENACITA •5. KONCENTRACE \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KLASIFIKACE PORUCH POZORNOSTI •1. ROZTRŽITOST – NÁPADNOSTI V AKTIVACI POZORNOSTI • - NEREAGUJÍ NA DŮLEŽITÉ PODNĚTY • - POTÍŽE S TENACITOU – NEVYDRŽÍ DÉLE • •2 . ROZPTÝLENOST – NÁPADNOSTI V ZAMĚŘENÍ POZORNOSTI (LEHCE SE ROZPTÝLÍ) • - RYCHLÉ PŘETÍŽENÍ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •JAK DLOUHO TRVÁ NEŽ UČITEL PŘESTANE ČEKAT NA ODPOVĚĎ ŽÁKA? • •JAK DLOUHO SI DÍTĚ PROMÝŠLÍ ODPOVĚĎ? \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DALŠÍ PŘÍČINY NEKLIDU A NEPOZORNOSTI • - NEMOC -ŠTÍTNÁ ŽLÁZA, EPILEPSIE -POTÍŽE SE SPÁNKEM -STRAVA, MÁLO PITÍ -MÁLO POHYBU -STRES, EMOCIONÁLNÍ ZÁTĚŽ -NEVHODNÉ RODINNÉ PROSTŘEDÍ - - \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ZPŮSOBY ŘEŠENÍ NEÚSPĚCHU •ÚNIK •REGRESE •POPŘENÍ, ZLEHČENÍ •POUTÁNÍ POZORNOSTI •ÚTOK \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png CO S TÍM? • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •RIEFOVÁ (1999) UVÁDÍ PŘEHLED STATISTICKÝCH ÚDAJŮ, JAK SI ŽÁCI PAMATUJÍ, TAKTO: • 10% Z TOHO, CO ČTOU • 26% Z TOHO, CO SLYŠÍ • 30% Z TOHO, CO VIDÍ • 50% Z TOHO, CO VIDÍ A SLYŠÍ • 70% Z TOHO, CO ŘÍKAJÍ • 90% Z TOHO, CO ŘÍKAJÍ A DĚLAJÍ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KONCENTRACE •OČNÍ KONTAKT, OSLOVENÍ •POKYNY PO ČÁSTECH, JEDNODUCHÉ •ZADÁNÍ V PÍSEMNÉ PODOBĚ •VIZUALIZACE •„UZEL NA KAPESNÍKU“ •OPAKOVÁNÍ, ZAPSÁNÍ DO NOTÝSKU •PODPOŘIT KRÁTKODOBOU PAMĚŤ (VIZUALIZACE, POMŮCKY) • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png HYPERAKTIVITA •UMOŽNIT POHYB, ZMĚNA PRACOVNÍ POLOHY •KRÁTKÉ PŘESTÁVKY •STŘÍDÁNÍ ČINNOSTÍ •RELAXACE •SAMOMLUVA X CITLIVOST NA ZVUKY •DOMLUVA, KDY MŮŽE ŽÁK POVÍDAT •PSYCHOMOTORICKÁ CVIČENÍ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png PODPORA SOCIÁLNÍCH VAZEB •ROZHOVORY („ZA CO SI PETŘÍK ZASLOUŽÍ POCHVALU?“, „CO BY MUSEL UDĚLAT, ABY DOSTAL LEPŠÍ HODNOCENÍ“?,…) •NAJÍT SILNÉ STRÁNKY DĚTÍ, UMOŽNIT ZAŽÍVAT ÚSPĚCH •NAJDI SI VE TŘÍDĚ NĚKOHO, S KÝM MÁŠ NĚCO SPOLEČNÉHO •PRÁCE S PRAVIDLY •„OMLUVA A DOMLUVA“ – MÁŠ PRÁVO SE ZLOBIT, ALE NEMÁŠ DŮVOD DO NĚKOHO KOPAT •PRÁCE S EMOCEMI •SKUPINOVÉ PRÁCE •TECHNIKY – SEMAFOR, TEPLOMĚR, KRESLENÍ, SMAJLÍCI \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png CO DÁL… •PŘEDCHÁZET CHYBÁM, NENECHAT ZNOVU OPISOVAT •AKTIVIZUJÍCÍ METODY – VLASTNÍ VÝKLAD •NÁZOR •KLÍČOVÉ INFORMACE ZOPAKOVAT •NECHAT DÍTĚ VERBALIZOVAT INFORMACE •INDIVIDUÁLNÍ MOTIVAČNÍ SYSTÉM •KRÁTKÁ HESLA NA MÍSTO VÝČITEK („JIRKO, ŽIDLE“….“ZÁBRADLÍ“) • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Výsledek obrázku pro diskuze •SPOLUPRÁCE RODINY A ŠKOLY \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png • Výsledek obrázku pro pracovní list s textem \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png METODA PĚTI P •P – PROLÉTNOUT (ZBĚŽNÉ PROHLÉDNOUT) •P – PTÁT SE (VYMYSLET OTÁZKY K TEXTU) •P – PŘEČÍST SI •P – POROZUMĚT (SHRNOUT PODSTATNÉ, ZODPOVĚDĚT SVÉ OTÁZKY) •P - PAMATOVAT SI (VŠE PODSTATNÉ Z CELÉHO TEXTU) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png METODY SQ3R •S (SURVEY) – PROZKOUMAT – PŘEČÍST NADPISY, ZVÝRAZNĚNÁ SLOVA, … •Q (QUESTIONS) – PTÁT SE, CO BYCH SE CHTĚLA DOZVĚDĚT •3R – READ – PODTRHÁVAT PODSTATNÉ • - RECITE – REKAPITULOVAT DŮLEŽITÉ BODY • -REVIEW – PŘEVYPRÁVĚT VLASTNÍMI SLOVY \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png NĚKOLIK OPATŘENÍ •- ÚKOLY PSÁT VŽDY NA STEJNÉ MÍSTO NA TABULI, PONECHAT JE ZDE CO NEJDÉLE (OD ZAČ. HODINY) •- ZASEDACÍ POŘÁDEK •- VHODNĚ VYBAVENÝ INTERIÉR •- MÍSTO PRO „ODDYCH“ •- PRACOVNÍ MÍSTO DÍTĚTE •- VYUŽÍVAT NÁZOR, PRAKTICKÉ VĚCI, ZKUŠENOST DÍTĚTE •- ÚKOLY ROZFÁZOVAT \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DALŠÍ MOŽNÁ PODPORA •RELAXACE NA ÚVOD – FOUKÁNÍ DO VODY •KONCENTRAČNÍ CVIČENÍ •CENTRAČNÍ CVIČENÍ •„HNACÍ MOTOR“ •SLOVA CHVÁLY, „ODMĚNA“ •DENNÍ, TÝDENNÍ, MĚSÍČNÍ PLÁN \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png TIPY PRO ZACHOVÁNÍ KLIDU •TICHÁ HUDBA, ZTLUMENÉ SVĚTLO • TLAKOVÉ MASÁŽE • RELAXAČNÍ TECHNIKY DÝCHÁNÍ • VYPÍT ČAJ • PŘESTÁVKA • POMALÉ HOUPÁNÍ •SLOVO PRO ZKLIDNĚNÍ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png TIPY PRO NAVOZENÍ BDĚLOSTI •- JASNÉ SVĚTLO •- HLASITÁ A RYTMICKÁ HUDBA •- ZMĚNY POLOH •- MNEMOTECHNICKÉ POMŮCKY – „BDĚLÝ A ČILÝ – JAK V ÚLU VČELY“ •- CVIČENÍ PRO NAVÝŠENÍ POZORNOSTI – ŽONGLOVÁNÍ, KŘÍŽENÍ, SKÁKÁNÍ PŘES ŠVIHADLO, … • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •HODNOCENÍ Výsledek obrázku pro hodnocení \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png CO OCENIT •POKROKY •EFEKTIVNÍ STRATEGIE ŘEŠENÍ •POSTUPY PRÁCE, DÍLČÍ VÝKONY •SCHOPNOST SE NA ÚKOL SOUSTŘEDIT, I KDYŽ NEBYL DOKONČEN •SCHOPNOST SI ÚKOL OPRAVIT •PROJEVY CHOVÁNÍ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ASISTENT PEDAGOGA • SouvisejÃcà obrázek \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=T9LNQD5Q-1W •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=2QBQKOOS6SU •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=LKJYXHGPC3I – TŘÍDA •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=VLJUDQJEZWC •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=JEAYVMFZLM4 – IN CLASSROOM, WHAT TO DO •HTTP://WWW.INKLUZEVPRAXI.CZ/KATEGORIE-UCITEL/1452-JAK-PODPORIT-DITE-S-ADHD-VE-SKOLE •MOTIVAČNÍ RAZÍTKA? •PSYCHOMOTORICKÝ PADÁK •EMUŠÁK – FERDA A JEHO MOUCHY •TANGLE, MASÁŽNÍ MÍČEK, OVERBALL, GYMNASTICKÝ MÍČ