PROJEVY ADHD A RODINA 26.2.2018 KAZUISTIKA Šestiletý Daniel byl od rizikového porodu na neurologii sledován pro abnormální nález na EEG a poruchy spánku. V posledním roce docházky do MŠ byly zřetelné známky hyperaktivity a neklidu, byly zjištěny nedostatky ve zvládání úkolů, které měly být nácvikem pro školní práci, tréninkem pozornosti, vytrvalosti a samostatné práce. Proto byl odeslán na psychiatrické a psychologické vyšetření, kde byla zjištěna porucha pozornosti, hyperaktivita a normální intelekt. Rodině byla navržena farmakologická péče, kterou rodiče přijali. Daniel začal léčbou s Ritalinem ještě v posledním roce v MŠ. Matka však neinformovala personál MŠ, což může být rizikové, zde se to však osvědčilo. Učitelka chválila chlapce za velké pokroky a pozitivní změnu v chování. Do této doby byl Daniel mnohem častěji terčem kritiky. Jaké 3 vlastnosti mám na dítěti rád? Které věci potřebuji změnit? Které věci jsou nejdůležitější změnit? Čím začnu? Co dítě motivuje? PROJEVY, KTERÝCH SI RODIČ VŠÍMÁ Skupinová práce Výsledek obrázku pro skupinová práce https://www.youtube.com/watch?v=2NIl9vdG7iA – pohled matky https://www.youtube.com/watch?v=WddfBzE1AuU – dítě s ADHD KOJENEC, BATOLE, PŘEDŠKOLNÍ VĚK, ŠKOLNÍ VĚK MUDR. DANA MAŇASKOVÁ Kojenci Výskyt dráždivostí Narušení základních biorytmů spánku-bdění Batolata a předškolní věk Přetrvávající období vzdoru a divokosti Školní věk: Neschopností vytrvalosti a koncentrace na daný úkol Chybami z nepozornosti Mimointelektové selhávání Neschopnost usměrnit pozornost k podstatným informacím ADOLESCENCE MUDR. DANA MAŇASKOVÁ Pocity nervozity Neschopnost setrvat u sedavých aktivit Projevy impulzivity Problémy se sebeovládáním Riziko rozvoje delikvence Agresivita nepatří k jádrovým příznakům ADHD Pocity neúpěšnosti Mohou se manifestovat komorbidní poruchy chování PROJEVY ADHD – CO TRÉNOVAT Pozornost - potíže převést pozornost z jedné věci na jinou - neschopnost rozlišovat mezi podstatným a nepodstatným - zaměřují se na detail (celek jim pak uniká) - denní snění - přeskakování z tématu na téma Paměť - krátkodobá sluchová paměť ! - potíže s udržením delší instrukce - ztrácí věci, zapomíná - častěji je lepší vizuální než akustická paměť Hyperaktivita - neustále v pohybu, i když jsou unavené - nucení ke klidu není vhodné (vyčerpání pozornosti na klid) Impulzivita - porucha autoregulace - jen obtížně nereaguje na podnět - skáče ostatním do řeči - často zlobením získává pozornost - často spojeno s lhaním a dalšími projevy chování (krádeže apod.) Hrubá a jemná motorika - dříve Sy nemotorného dítěte - nekoordinované pohyby - časté tiky, křečovité pohyby - potíže v oblasti sebeobsluhy Grafomotorika - potíže s uvolněním ruky – vliv na písmo - nevyhledávají kreslení – je důležité volit vhodné metody Motorika mluvidel - artikulační neobratnost, někdy až překotná mluva - asimilace (prázdniny – prázdnyny) Psychomotorické tempo - zpravidla zvýšené (u činností typu psaní naopak třeba pomalé – dysgrafie – rychle tyto činnosti pak dítě vzdává) Unavitelnost - nastupuje pak chybovost při úkolech a potíže s pozornosti - kolísání pozornosti (v rámci jednoho úkolu) - střídání činností Poruchy vnímání - potíže odhadnout vzdálenost - odkud přichází zvuk - potíže v oblasti percepcí Další projevy - potíže orientovat se v čase, v prostoru - potíže s organizací činností, s vytvářením plánu (x alternativní přístupy) - spí méně - sourozenecká rivalita - izolace rodiny - neochota okolí hlídat dítě - nepořádnost - potíže zklidnit se při hře - snadno se pro něco nadchnou - nedomyslí následky činů - samomluva (vnitřní řeč) Poruchy emocí - výkyvy nálad - snížená frustrační tolerance (snášení neúspěchu) - agresivita - úzkosti, deprese - nižší empatie a sebestřednost (nemám čas na potíže ostatních x impulzivita se může jevit jako nezájem o ostatní) Co doporučíte rodičům za zásady práce v domácím prostředí? Výsledek obrázku pro skupinová práce DOPORUČENÍ PRO RODIČE - klidné prostředí - řád a pevné hranice, pravidla, pochvala - důslednost - odměny x odejmutí výhody (jasně vymezit, zároveň „uhlídatelné“) - sjednocená výchova - soustředit se na kladné stránky - klidné pracovní místo – zvuky v pozadí? (Zentall, 2005 – nesmí jít o příkaz nebo výzvu) - volnočasové aktivity JAK NA DOMÁCÍ ÚKOLY? - Plán a organizace - cílová dráha - vizualizace úkolů - ohraničený čas – na úkoly a také na přestávky (vizualizace) - pozitivní vztahové signály – úsměv, dotyk, pochvala a povzbuzení, přidejte se a taky pracujte - odměny – „snězte gumového medvídka“ - prostor pro ventilaci emocí – zároveň hranice - dítě jako učitel - smlouva, plán ZAPOMÍNÁNÍ A CHAOS - úkolníček – proškrtnout, když není úkol - barevné složky - nástěnka, lepící štítky, rozvrh (místo předmětu nálepka, co mít na stole) - upomínací znamení, talisman DOPORUČENÍ PRO RODIČE - časový plán a rozvrh - dohody (předem se domluvit – v úterý v 8 ráno bude uklizeno) - připomínání – neverbální komunikace - odchod do školy – plán pro využití např. koupelny - sourozenci – pokoj - time-out - zviditelnit čas, režim Např. Kuprev, Kupoz, Ropratem KAŽDODENNÍ „RITUÁLY“ Ranní vstávání a večerní usínání – „expres“ Trezor na zlá slova S humorem jde všechno lépe „gumoví medvídci“ Prostor pro nadávání, vztek Čas na „tatranku“ Odměny Emoce Společenské hry Výsledek obrázku pro v hlavÄ› POMŮCKY Výsledek obrázku pro duch hra https://cdn.myshoptet.com/usr/www.autismus-a-my.cz/user/shop/detail_small/19547_emoce-obrazkove-kar ty-pro-porozumeni-emocim-a-rozvoj-socialnich-dovednosti.jpg?5bd064f7 https://mamiee.static.s1.upgates.com/_cache/3/3/33c52147a755c595a85edb64f9e48240.png SouvisejÃcà obrázek MÉ SILNÉ JÁ Silná stránka, kterou se vyznačuje někdo z členů mé rodiny: Co na sobě oceňuji: Nějaká událost, při níž jsem byl sám se sebou spokojený: Kdy jsem udělal někomu něčím radost: Něco, co se mi líbí na mém zevnějšku: Vlastnost, která se mi na mě líbí: Co se mi v poslední době povedlo: Situace, v níž jsem prokázal odvahu: Co si můžu říct, když si chci dodat odvahu a sílu: TIPY PRO NAVOZENÍ BDĚLOSTI - jasné světlo - hlasitá a rytmická hudba - změny poloh - mnemotechnické pomůcky – „bdělý a čilý – jak v úlu včely“ - cvičení pro navýšení pozornosti – žonglování, křížení, skákání přes švihadlo, … TIPY PRO ZACHOVÁNÍ KLIDU - tichá hudba, ztlumené světlo - tlakové masáže - relaxační techniky dýchání - vypít čaj - přestávka - pomalé houpání Výchovné styly? Výsledek obrázku pro výchova CO RODIČE POTŘEBUJÍ? http://www.rdasia.com/sites/default/files/slides/adhd_bed_770.jpg https://www.greatschools.org/gk/wp-content/uploads/2014/12/ADHD-resized-360x180.jpg https://www.youtube.com/watch?v=1GIx-JYdLZs https://slideplayer.cz/slide/12522712/75/images/17/Doporu%C4%8Den%C3%AD+rodi%C4%8D%C5%AFm+Hranice%2 1%21%21+L%C3%A1skypln%C3%A9+p%C5%99ijet%C3%AD.jpg MŠ SouvisejÃcà obrázek https://www.youtube.com/watch?v=pTK9rHqO0Ps - ADHD nekončí v dětství https://www.youtube.com/watch?v=OwS0_zhTxlg - Šance dětem https://www.youtube.com/watch?v=T4Dtp1wcnjk – dospělí https://www.youtube.com/watch?v=0dIwOzpv3ng – konference https://www.youtube.com/watch?v=2NIl9vdG7iA – pohled matky https://www.youtube.com/watch?v=1GIx-JYdLZs – jak poznat ADHD? https://www.youtube.com/watch?v=WddfBzE1AuU – dítě s ADHD http://www.pprch.cz/d/doc_file_188_5f7183c04e241e504784b73ba95673e2___pdf/Modelova-kazuistika.pdf - kazuistika ZDROJE Wolfdieter, J., ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou, rádce pro rodiče. Brno, Edika, 2013. ISBN 9788026601586 Winter, B., Jak na ADHD a problémy s pozorností. Brno, Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1304-6 Rietzler S, Grolimund F, Jak se úspěšně učit s ADHD. Bratislava, Noxi, 2018. ISBN 978-80-8111-471-7