MOŽNOSTI „LÉČBY“ ADHD LÉKY •Úspěšnost léčby 70-90% •Goetz – léky mezi 5. a 7. rokem •Vliv na domácí přípravu do školy – dítě dokáže uplatnit to, co se naučilo •Individuální vlivy a dávkování •Stimulancia: • Ritalin –nejčastěji od 6 let (3-5 hodin) x Concerta (long term Ritalin)– • delší doba působnosti (8-12 hod) • - účinek cca do hodiny od užití • - léčba stimulancii může zpomalit růst •Nestimulační látky: • Strattera – celý den, zlepšuje usínání, nezhoršuje tiky • - zvyšuje množství noradrenalinu (zvyšuje pozornost, snižuje impulzy) • •Risperidon - snižuje agresivitu, dráždivost a hyperaktivitu. Jako jediný zástupce své skupiny získal registraci pro léčbu poruch chování u dětí od pěti let. • • http://www.prolekare.cz/dbpic/jp_35776_t_5-x1000_1600 tb2.jpg ALTERNATIVA A DOPLNĚNÍ LÉČBY •Videotrénink – nalezení spouštěčů chování •Biofeedback – princip zpětné vazby, hra na monitoru a snímání EEG • (ovládáno pouze vůlí) • - nutno opakovat několik desítek sezení • - „sebe-učení mozku pomocí tzv. biologické zpětné vazby“ •„nácviky“ chování, relaxace (nácvik) , autoregulace chování •Autogenní trénink •Psychomotorická cvičení •Svépomocné skupiny •PSYCHOTERAPIE – často KBT • - A-B-C – posilovat efektivní • ADHD A DOSPĚLOST • Tabulka 1. Typické příznaky v dětství: Nepozornost -obtížně se koncentruje na úkoly - nedokáže udržet pozornost - zdá se, že neposlouchá - nedokončuje započaté činnosti -vyhýbá se úkolům s velkým mentálním úsilím - je nepořádný - je roztržitý, ztrácí věci, zapomíná Hyperaktivita -neposedný, vrtí se, nevydrží sedět na místě -Pobíhá - vyrušuje, je hlučný, obtížně zachovává klid - pořád je v pohybu - mnohomluvný Impulzivita -nezadržitelný v řeči -odpověď vyhrkne bez přemýšlení - nedokáže čekat -přerušuje ostatní v činnostech, skáče do řeči Tabulka 2. Typické příznaky v dospělosti (a dospívání) Nepozornost -špatné plánování a nakládání s časem - problémy se započetím a dokončením úkolu, problémy přecházet mezi úkoly -prokrastinace – odkládání nepříjemných úkolů - vyhýbání se činnostem vyžadujícím soustředění Hyperaktivita -nepříjemný vnitřní pocit neklidu, potřeby stále něco konat -drobné příznaky zevního neklidu, např. poklepávání nohou, rukou -zapojení do mnohých aktivit, workoholismus - snadno se nudí a vyhýbají se situacím, kdy „není co dělat“ Impulzivita - nízká frustrační tolerance - časté změny zaměstnání, partnerů -rychlá jízda a pokuty za dopravní přestupky -rychlá rozhodnutí, netolerance nejistoty - skákání do řeči Emoční dysregulace ADHD od dětství do dospělosti MUDr. Pavel Theiner, Ph.D. Psychiatrická klinika FN Brno a MU Brno POTÍŽE V DOSPĚLOSTI? •problémy soustředit se na konverzaci • ztrácejí a hledají běžné předměty •zapomínají na schůzky a termíny •často selhávají při organizaci práce, postupují chaoticky, nedokončují úlohy •jsou impulzivní - netrpělivost, ukvapená rozhodnutí a nákupy, •častěji riskují při jízdě •Narůstá větší pravděpodobnost užívání drog •Kriminalita •Volba povolání •Nestabilní vztahy •Alkoholismus • • https://www.youtube.com/watch?v=Wi_4Cg34RbA ZDROJE •http://www.remedia.cz/Clanky/Farmakoterapie/Soucasny-pohled-na-lecbu-ADHD/6-L-F9.magarticle.aspx •Drtílková I, Hrdlička M, Paclt I. Hyperkinetické poruchy u dětí. In: Raboch J, Anders M, Praško J, Hellerová P (eds). Psychiatrie: Doporučené postupy psychiatrické péče II. 1. vyd. Praha, Psychiatrická společnost ČLS JEP, 2006, s. 141–149. •www.adehade.cz • •