Český jazyk pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP. Na konci kurzu má student dovednosti v práci s RVP, orientuje se v něm a umí jej aplikovat ve výuce, volí vhodné přístupy k žákům se SVP ve výuce českého jazyka, promýšlí kritéria hodnocení ve výuce těchto žáků. Literatura: HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002. 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003 ISBN 80-7178-800-7 Hodnocení Předmět je ukončen písemnou zkouškou (75% správných odpovědí) a splněním úkolů individuálních a skupinových 1.část 1. Kdo je žák se speciálními vzdělávacími potřebami? 2. Stupně podpůrných opatření – kolik jich je?______________ 3. Podpůrná opatření jsou např. 4. RVP ZV Obsah vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace se realizuje ve vzdělávacích oborech: - - - 5. Učivo Systém poznatků a činností, které si mají žáci osvojit při výuce ve škole při procesu učení. Očekávaný výstup Požadavky na žáka v RVP ZV v 5. a 9. ročníku, jak má zvládat probrané učivo. Školní výstup Požadavky na žáka z RVP ZV jak má zvládat probrané učivo zapracované do školního vzdělávacího programu. Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření – upravené očekávané výstupy (v RVP ZV od roku 2016) určené pro žáky s mentálním postižením; jsou obvykle na nižší úrovni než odpovídající očekávané výstupy daného vzdělávacího oboru. 6. Český jazyk a literatura – význam - - - - 7. Tři složky předmětu Český jazyk a literatura: - - - 8. Klíčové kompetence: 9. Jazykovědné disciplíny: A) rovina zvuková (fonetika a fonologie) nebo grafická (grafémika) – zvukové jednotky a prostředky lidské řeči - hlásky, fonémy, slabiky, mluvní takty, modulace a členění řeči, pauzy, přízvuk, - grafické jednotky – písmena (grafémy), interpunkční znaménka a značky B) rovina mluvnického významu (gramatická) - realizována prostředky tvaroslovnými, tj. mluvnickými významy slov (tvarosloví – morfologie) - skladebnými prostředky větné stavby (skladba – syntax) C) rovina věcného obsahu - realizovaná slovní zásobou (lexikologie) D) rovina slohová - realizovaná prostředky slohové výstavby (stylistika) 10.Didaktické zásady ve výuce českého jazyka - zásada zřetele k věkovým zvláštnostem žáků - zásada vědomého osvojování učiva - zásada aktivnosti - zásada názornosti - zásada soustavnosti - zásada trvalosti Komunikační a slohová výchova RVP ZV Porovnejte výstupy 1. a 2.období prvního stupně Porovnejte výstupy s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření Učivo Sloh a jeho náměty Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6433 http://www.nuv.cz/t/rvp https://rvp.cz/ Žák se SVP a komunikační a slohová výchova úkol – vymyslet diferencované zadání pro žáky se SVP (zvolit ročník, popsat problémy žáka, podpůrná opatření, zadání…)