SPp908 Český jazyk pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Jazyková výchova RVP ZV 2.období žák ČJL-5-2-01 porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová ČJL-5-2-02 rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku ČJL-5-2-03 určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu ČJL-5-2-04 rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary ČJL-5-2-05 vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty ČJL-5-2-06 odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí ČJL-5-2-07 užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje ČJL-5-2-08 píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách ČJL-5-2-09 zvládá základní příklady syntaktického pravopisu Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření: žák ČJL-5-2-03p pozná podstatná jména a slovesa ČJL-5-2-06p dodržuje pořádek slov ve větě, pozná a určí druhy vět podle postoje mluvčího ČJL-5-2-08p rozlišuje tvrdé, měkké a obojetné souhlásky a ovládá pravopis měkkých a tvrdých slabik - určuje samohlásky a souhlásky - seřadí slova podle abecedy - správně vyslovuje a píše slova se skupinami hlásek dě-tě-ně-bě-pě-vě-mě - správně vyslovuje a píše znělé a neznělé souhlásky Učivo: zvuková stránka jazyka – sluchové rozlišení hlásek, výslovnost samohlásek, souhlásek a souhláskových skupin, modulace souvislé řeči (tempo, intonace, přízvuk) slovní zásoba a tvoření slov – slova a pojmy, význam slov, slova jednoznačná a mnohoznačná, antonyma, synonyma, homonyma; stavba slova (kořen, část předponová a příponová, koncovka) tvarosloví – slovní druhy, tvary slov skladba – věta jednoduchá a souvětí, základní skladební dvojice pravopis – lexikální, základy morfologického (koncovky podstatných jmen a přídavných jmen tvrdých a měkkých) a syntaktického (shoda přísudku s holým podmětem) Význam jazykové výchovy: - osvojování spisovné podoby českého jazyka - vede žáky k přesnému a logickému myšlení - předpoklad jasného, přehledného a srozumitelného vyjadřování. - uplatňují se a prohlubují i jejich obecné intelektové dovednosti (porovnávat různé jevy, jejich shody a odlišnosti, třídit je podle určitých hledisek a dospívat k zobecnění atd.). Vyučování: motivace seznámení s učivem procvičování učiva systematizace učiva opakování učiva ověření výsledků – zpětná vazba (hodnocení, klasifikace) Žáci se SVP a jazyková výchova - diferenciace - názor (přehledy, pomůcky) - ověření pochopení učiva - specifické chyby při SPU Literární výchova Literatura a odkazy: Čtenářská gramotnost ve výuce, metodická příručka, NÚV, Praha, 2011 Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha, 2010 https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14941/METODICKA-DOPORUCENI-PRO- ROZVIJENI-CTENARSKE-GRAMOTNOSTI.html/ ČÁP, J. MAREŠ, J, Psychologie pro učitele, Praha: Portál, 2001. ČERNÁ, O. Čtení není žádná nuda. Preaha: Portál, 2014 HAVEL, J.NAJVAROVÁ,V. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ, Masarykova univerzita Brno:2011 HOLT, J. Jak se děti učí číst. Praha: Agentura Strom, 1995. MAREŠ, J. PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník,Portál:2001 DOLEŽALOVÁ, J. Jazyková a literární gramotnost v předškolním věku. Zlín, Univerzita T. Bati, 2018 RVP ZV RVP ZV Očekávané výstupy – 2. období žák • ČJL-5-3-01 vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je • ČJL-5-3-02 volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma • ČJL-5-3-03 rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů • ČJL-5-3-04 při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření: žák • ČJL-5-3-01p, ČJL-5-3-02p dramatizuje jednoduchý příběh • ČJL-5-3-01p, ČJL-5-3-02p vypráví děj zhlédnutého filmového nebo divadelního představení podle daných otázek • ČJL-5-3-02p čte krátké texty s porozuměním a reprodukuje je podle jednoduché osnovy • ČJL-5-3-02p určí v přečteném textu hlavní postavy a jejich vlastnosti • ČJL-5-3-04p rozlišuje prózu a verše • - rozlišuje pohádkové prostředí od reálného • - ovládá tiché čtení a orientuje se ve čteném textu Učivo • poslech literárních textů • zážitkové čtení a naslouchání • tvořivé činnosti s literárním textem – přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod • základní literární pojmy – literární druhy a žánry: rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň, pohádka, bajka, povídka; spisovatel, básník, kniha, čtenář; divadelní představení, herec, režisér; verš, rým, přirovnání Co je úkolem literární výchovy? Faktory ovlivňující čtenářskou gramotnost - endogenní - exogenní Roviny čtenářství (Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha, 2010): - vztah ke čtení - doslovné porozumění - vysuzování a hodnocení - metakognice - sdílení - aplikace Smysl současné literární výchovy Metody kritického myšlení Volné psaní Pětilístek Čtení s předvídáním Čtení s tabulkou předpovědí Ano – ne I.N.S.E.R.T Dílna čtení Skládankové učení Klíčová slova Myšlenkové mapy Metoda Kostka Metoda V-Ch-D Žáci se SVP - dyslexie a rozvoj čtenářství - diferenciace – hodnocení - motivace