KT_Diagnostické domény u žáků s tělesným postižením - příklad Hrubá motorika Způsob sezení, rovnováha, vnímání tělesného schématu chůze po rovině, chůze ze schodů a do schodů, pohyb v terénu a překonávání překážek, schopnost udržet rovnováhu, orientace v prostoru, koordinace pohybů, celková obratnost, náhradní formy lokomoce a využití pomůcek. Jemná motorika Manipulace s předměty, koordinace pohybů, přesnost provádění pohybů, orientace na ploše, využití jedné nebo obou rukou, koordinace obou HK. Úchop Grafomotorika Držení tužky, kresba, obkreslování, písmo, používání PC – psaní na klávesnici a ovládání pomůcek. Lateralita Komunikace Motorika mluvidel, fatické funkce verbální – impresivní × expresivní, fatické funkce nonverbální – impresivní × expresivní, extralingvistická komunikace a paralingvistická komunikace, alternativní a augmentativní komunikace. Intelektuální funkce Norma a excelence, hraniční pásmo, mentální retardace – lehká, střední, těžká a hluboká mentální retardace, disproporce verbální a neverbální složky intelektu. Kognitivní funkce Myšlenkové operace – klasifikace, komparace, analýza, syntéza, abstrakce, generalizace, úsudek, organizace a plánování, náhled, řešení problémů. Smyslové vnímání Hmat, sluchové vnímání, zrakové vnímání, dílčí funkce ovlivňující vnímání, poruchy učení. Pozornost Udržení záměrné pozornosti, přesouvání pozornosti, rozdělení pozornosti. Paměť Krátkodobá paměť, dlouhodobá paměť – mechanická × selektivní. Emocionalita Schopnost řídit emoce, adekvátnost a rozsah emocí. Adaptibilita a sociabilita Spolupráce a kontakty s dospělými, spolupráce a kontakty s vrstevníky, vyjádření potřeb, aktivita, schopnost snášet stres a neúspěch. Pracovní dovednosti Samostatná práce, tempo, střídání činností, motivace a potřeba struktury. Sebeobsluha Hygiena, oblékání, stravování, péče o své zdraví, příprava pomůcek a pracovního místa ve škole, obsluha kompenzačních pomůcek. Sociokulturní schéma Rodina – výchovný styl, kultura, systém hodnot, motivace, podnětnost prostředí, třída jako vrstevnickáskupina a edukační prostředí.