Národní plán vyrovnání příležitostí pro občany se zdravotním postižením (1998, s. 9): Raná péče je systém služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho následky a poskytnout rodině i dítěti možnosti integrace“. Východiska rané péče: Od narození prodělávají mozkové buňky překotný rozvoj, zásadní roli hrají první 3 roky života Kompenzační schopnosti mozku umožňují rozvinout náhradní mechanismy při vzniklých poškození. Za pomoci včasných speciálních výchovných procesů podporujeme vývoj mozku a zvyšujeme socioemocionální jistotu dítěte. Kognitivní, komunikativní a sociální nedostatky ve vývoji postiženého dítěte mohou mít nepříznivé důsledky pro další vývoj Dítě se dozvídá o materiálním a sociálním okolí prostřednictvím pečovatele (rodiče) Pro raně poradenskou péči je nejvhodnějším prostředím domov dítěte Služby rané péče mají být poskytovány: Od zjištění rizika nebo postižení Tak, aby zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v ohrožených oblastech Do doby zařazení do některého typu školského zařízení Ranou podporou rozumíme: Všechna odborně použitá opatření (intervence, aktivity, spec. edukace) sloužící: ke zlepšení organických funkcí k vybudování přiměřených způsobů chování k vývoji osobnosti Názvy “opatření“ jsou podle spojitosti s obory: Medicínské: užívají pojem včasná terapie (fyzioterapie, medikamentózní ad.) Pedagogické: užívají pojem raná výchova, pedagogická raná podpora, včasná intervence nebo raná péče ASOCIACE PRACOVNÍKŮ V RANÉ PÉČE je celostátní profesní organizace jejím posláním je prosazování oboru rané péče jako terénní sociální služby poskytuje se rodinám dětí raného věku se zdravotním postižením či ohrožením vlivem sociálního prostředí Společnost pro ranou péči Střediska rané péče centra pro podporu a provázení rodin dětí se zrakovým a kombinovaným postižením rodiny dětí s těžkým postižením zraku ve věku do 4 let rodiny dětí se zrakovým a kombinovaným postižením do 7 let Cíle a výhody rané péče Učit odpovědným postojům Pomoci k co nejmenší závislosti na sociálních službách Minimalizovat důsledky postižení na vývoj dítěte a jeho socializaci Vytvořit dítěti co nejpřirozenější prostředí (speciálního pouze tolik, kolik ne nezbytně nutné) Služby jsou poskytovány adresně, nikoli plošně (sestaveny individuálně) Respektuje individualitu dítěte, kulturní, sociální a výchovné zvláštnosti rodiny Tým raně poradenských služeb: Cestující speciální pedagog příslušné specializace Sociální pracovnice Psycholog Fyzioterapeut, ergoterapeut Instruktor specialista (videotrenér, instruktor zrakové stimulace, facilitátor alternativní komunikace apod.) Technický pracovník Lékaři Rodiče Programy RP Podpora rodiny Podpora vývoje dítěte Působení na veřejnost Raná péče v ČR: Většinou oddělena část medicínská a pedagogická Medicínští pracovníci vstupují do kontaktu včas oproti pedagogům ad. Zákon 108/2006 Sb. O sociálních službách definuje RP v § 54 Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění novely vyhlášky č. 197/2016 Sb. s účinností od 1. září 2016 Služba RP dle zákona 108/2006 obsahuje tyto základní činnosti: a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, c) sociálně terapeutické činnosti, d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.