SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ – podklady pro samostudium (červeně označené doplnit, dohledat) Definice „Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému. I když se porucha učení může vyskytovat souběžně s jinými formami postižení (jako např. smyslové vady, mentální retardace, sociální a emociální poruchy) nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitelé), není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů.“ (Matějček, 1995, s. 24) Terminologie · Specifické vývojové poruchy učení, specifické poruchy učení, vývojové poruchy učení. · Legasthenie, Lese-Rechtschreib-Schwierigkeiten, spezielle Lernprobleme, Teilleistungsschwächen . · Learning disabilities, Specific learning difficulties, Specific learning disability . · Výskyt: přibližně 2 – 4%, u chlapců až třikrát vyšší. Nespecifické poruchy učení · Projevují se jako zanedbanost, onemocnění, sociálně patologický vývoj, negativismus, chronické onemocnění (alergie, poruchy imunity). · Dítě zaostává ve všech předmětech, doučováním a procvičováním se dá vše napravit. Didaktogenní poruchy učení · Jedná se o obtíže, které vznikají jako doprovodný efekt buď špatného přístupu učitele k dítěti nebo nevhodným výběrem, aplikací a užitím metod ve výuce počátečního čtení, psaní a počítání. · Ve svých projevech mohou být takřka totožné s projevy SPU. Neverbální poruchy učení * Diferenciace uvnitř SPU. * Obtíže v prostorové orientaci. * Obtíže v sociální orientaci. * Nedostatek smyslu pro rytmus. * Nápadnosti ve čtení a vývoji řeči. * Nižší performační než verbální IQ. (doplnit bližší charakteristiku) PROJEVY JEDNOTLIVÝCH SPU DYSLEXIE je specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. Postihuje rychlost a správnost čtení, techniku čtení, porozumění čtenému textu. Objevují se následující obtíže: * záměny tvarově podobných písmen (inverze statické a dynamické); * záměny akusticky podobných hlásek, obtíže ve sluchové diferenciaci a diskriminaci hlásek; * neschopnost akustické a optické analýzy a syntézy slov; * obtížné skládání hlásek a písmen do slabik, pomalé slabikování; * přidávání nebo vynechávání písmene/ slabiky/ slova, * přehazování pořadí slabik, slov ve větě; * přetrvávání tzv. dvojího čtení; * domýšlení textu, odhadování slov, odříkávání textu zpaměti; * poruchy čtení s porozuměním – neznalost obsahu textu ani bezprostředně po přečtení, také tzv. mechanické čtení; * pravolevé čtení, vracení se na začátek slova/ řádku; * vynechávání řádků. Doplnit další definice, typy dyslexie, pravo- a levohemisférová dyslexie, pseudodyslexie, hyperlexie. DYSGRAFIE Je to porucha psaní, která postihuje grafickou stránku písemného projevu, tedy čitelnost a úpravu. Je vázána na estetickou úroveň psaní. Projevuje se v následujících oblastech: * obtíže v zapamatování tvarů písmen, jejich napodobování; * písmo je příliš velké/ malé, často obtížně čitelné; * nestejná velikost grafémů; * opačný sklon písma; * neschopnost udržet písmena na řádku; * neupravený písemný projev – časté škrtání, přepisování písmen; * neúměrně pomalé tempo psaní; * křečovité držení psacího náčiní, neúměrný přítlak; * písařský výkon vyžaduje neúměrně mnoho energie, vytrvalosti a času. DYSORTOGRAFIE Je to specifická porucha pravopisu, která je velmi úzce a často spojena s dyslexií. Vystupují zde do popředí specifické poruchy řeči a nedostatky ve sluchovém vnímání. 1. Zvýšený počet specifický dysortografických chyb (doplnit). 2. Obtíže při osvojování gramatického učiva a při aplikaci gramatických jevů. Z čeho mohou pramenit obtíže jedince s dysortografií? DYSKALKULIE Je to porucha matematických schopností, která postihuje manipulaci s čísly, číselné operace, matematické představy, geometrii. Typy dyskalkulie (doplnit včetně projevů): Členění poruch matematických schopností dle Nováka * Kalkulastenie – jedná se o mírné narušení matematických dovedností, nepovažuje se za poruchu učení. Bývá zde nesprávná stimulace ve škole nebo v rodině. * Hypokalkulie – mírné narušení schopností pro matematiku. Schopnosti se jeví jako podprůměrné, přitom všeobecné rozumové předpoklady jsou v pořádku. * Dyskalkulie – specifická porucha učení. Jedná se o specifické postižení dovednosti počítat, které nelze vysvětlit mentální retardací ani nevhodným způsobem vyučování. Týká se základních početních výkonů. * Oligokalkulie – nízká úroveň rozumových schopností včetně předpokladů pro matematiku. DYSPINXIE Je to specifická porucha kreslení. Kresebný projev dítěte je nápadně primitivní, charakteristická je neschopnost zpodobnit danou představu nebo tvar způsobem adekvátním k věku dítěte. Projevuje se následujícími obtížemi: * neobratnost v zacházení s tužkou při kreslení jako při psaní; * křečovité, tvrdé tahy kreslícím náčiním – silný přítlak; * roztřesené, nejisté linie; * neproporcionalita jednotlivých nakreslených objektů; * obtíže v napodobení určité sestavy čar nebo ploch; * neefektivní rozložení kresebné plochy; * časté opravy, gumování, problémy s kresebným nářadím. DYSMUZIE Je to specifická porucha schopnosti vnímání a reprodukce hudby, osvojování hudebních dovedností. Rozlišujeme následující typy: * dysmuzie impresivní (receptivní); * dysmuzie totální (centrální); * dysmuzie expresivní (motorická). Dítě s dysmuzií má potíže také při vnímání a reprodukci rytmu. DYSPRAXIE Je to specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony. Je nazývána též syndrom nešikovného dítěte. Charakteristická je: * celková neobratnost dítěte; * poruchy koordinace pohybů (hrubá i jemná motorika); * poruchy rovnováhy; * sekundárně se buduje nechuť k motorickým činnostem; * porucha vnímání vlastního tělesného schématu; * neschopnost adekvátně napodobit daný pohyb. Jedinci s dyspraxií bývají okolím hodnoceni jako nešikovní, lajdáci, neposední a neukáznění. Mají problémy v běžném životě. Osobnostní specifika jedinců s SPU Sociální a emocionální vývoj Obtíže v sociálních vztazích: * fyzická nezralost (ve srovnání s vrstevníky); * neadekvátní chování v sociálních situacích; * potíže v orientaci v sociálním chování; * narušení komunikačních schopností – problém s vyjadřováním, při reakcích na dotazy; * obtíže v sociálním učení (nepoučí se z chyb); * trpí často pocity úzkosti, frustrace, může být i hněv a agresivita → snížení sebehodnocení; * obtíže se zapamatováním a uspořádáním pořadí; * časté deprese. Poruchy chování u žáků s SPU Primární symptomatologie: * poruchy pozornosti, * infantilní chování, * zvýšená vzrušivost. Sekundární symptomatologie jako důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení. NÁPADNÉ CHOVÁNÍ U ŽÁKŮ S SPU 1. obrané a vyhýbavé mechanismy; 2. kompenzační chování; 3. agresivita a projevy nepřátelství; 4. úzkostné stažení se do sebe. Vzniká tzv. začarovaný kruh poruch učení (Pokorná, 2001). Rodina dítěte s SPU Funkce rodiny: výchovná, citová, ekonomicko-zabezpečovací, biologicko-reprodukční. Výchova: proces záměrného působení na osobnost člověka, jejímž cílem je dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji s ohledem na jeho individuální dispozice a stimulující vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností; Typy výchovy v rodině: * výchova zavrhující, * rozmazlující, * perfekcionalistická, * úzkostná, * autoritářská, * demokratická Nejčastěji uváděné rysy rodin dětí s SPU * Zvýšená míra zakoušení stresu, * častý výskyt úzkosti a pocitů viny, * menší míra uspokojení ze svého života zakoušená jednotlivými členy rodiny, * příliš velká míra ochraňování svých dětí, * obavy z budoucnosti, * obtíže s přijetím skutečnosti SPU u svého dítěte, * zvýšený důraz na rozvoj sourozenců, * konflikty v rámci rodinných systémů, nedostatečná vzájemná podpora mezi členy rodiny. Co mohou rodiče udělat? Rodič je zároveň i učitelem – přistupovat k učení pečlivě, učit efektivně. Pracovat po menších celcích, v klidném prostředí, výt povzbudivý, přiměřeně dítě chválit. Dobrá je spoluúčast rodičů na společné činnosti (ne jen zadávání úkolů). Snaha zabránit neúspěchu dítěte. Dobrá rodinná atmosféra – podpora dítěte, spolupráce. Umožnit dítěti volnou spontánní hru, dostatek pohybu. Vysvětlit dítěti, že i když se snaží, jsou pro něj některé věci velmi obtížné. Zamyslet se včas nad perspektivou dětí – otázka dalšího studia, volby zaměstnání. Podpora poskytovaná rodinám dětí s SPU v ČR