Reedukace dysortografie Specifické dysortografické chyby Postup reedukace: 1. sluchové rozlišování tvarů s využitím multisenzoriálního přístupu; 2. osvojení si jevu ústně; 3. speciální písemná cvičení; 4. aplikace jevu v běžné praxi; 5. automatizace jevu. Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek · bzučák, hudební nástroje, stavebnice · cvičení se bzučákem · doporučené procvičování: o urči, zda jsou slova stejná nebo ne o znázorni slovo pomocí stavebnice o grafické znázornění slova o doplňování samohlásek do textu o podtrhávání dlouhých samohlásek + zdůraznění výslovnosti o tvoření vět ze slov lišících se délkou (dráha - drahá) o žáci zapisují pouze samohlásky · nutnost diktovat si polohlasně, psát znaménka hned!!! Rozlišování dy-ty-ny a di-ti-ni · tvrdé a měkké kostky (podle J. Křivohlavého), mačkadlo · práce s kostkami: o U předříkává slabiky, Ž opakuje a ohmatává kostky o vyhledávání slov s danou slabikou o určování slabik ve slově (začátek, konec, střed) o rozlišování slov lišících se tvrdostí o slova s více kritickými slabikami o musí si diktovat, učit si po sobě zkontrolovat zapsané!!! Rozlišování sykavek s-c-z, š-č-ž · karty s písmeny, obrázky se slovy · postup procvičování: o rozlišení sykavek ve slabikách o rozlišení ve slovech o vyhledávání slov se sykavkami o rozlišení sykavek měnících význam slova (sem - zem) – s-š, z-ž, c-č, s-z-c, š-ž-č o rozlišování více sykavek v jednom slově (vyslovování po učiteli, karty, způsob artikulace) Vynechávání, přidávání, přesmykování písmen/ slabik · písmena/ slabiky na tvorbu slov · postup procvičování: o písemná analýza a syntéza slov o tvoření slov ze zpřeházených písmen o podtrhání správně napsaných slov o psaní na stroji – nápodoba Hranice slov v písmu · stavebnice, prvky znázorňující slovo, obrázky, karty s předložkami · postup procvičování: o vyznačení slov ve větě předměty nebo písemně o určování počtu slov ve větě o čtení slov s předložkami s pomocí obrázků o grafické znázornění náročnějších vět – předložky, krátká slova Gramatické chyby Aplikace gramatických pravidel: 1. pochopení pravidla, 2. vybavení (použití) ve správnou dobu, 3. ústní zdůvodňování, 4. doplňovací cvičení, 5. diktát, 6. automatická aplikace v písemném projevu.