Diskuse •Dokument •Četba •Vohlídalová, M. (2012). Muži, ženy a neplacená práce v domácnosti v číslech. Pečuj a vypečeme tě: zpráva o neplacené práci v ČR, s. 39-45. •Jaký je trend v podílu mužů a žen na výkonu domácích prací v ČR? •Jakou roli zde hrají proměnné, jako je příjem, ekonomická aktivita/neaktivita pro muže a pro ženy, přítomnost a věk dětí v rodině • • •Dudová, R., & Volejníčková, R. (2014). Proč ženy pečují? Gender a neformální péče o seniory. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 15(1). •Jaké kulturní a strukturní faktory přispívající k tomu, že ženy tvoří většinu neformálních rodinných pečovatelů, jsou v textu popsány? •Jak text popisuje roli genů, tedy přirozeného nadání žen pro péči? •Jaké tři informace si budete z textu pamatovat? Jaké informace vás překvapily? • •Feministický komiks – Měla jsi mi to říct •https://a2larm.cz/2017/06/mela-jsi-mi-to-rict-feministicky-komix/ •Co je označováno jako „psychická zátěž“ v souvislosti s domácími pracemi? Jak je tentýž jev označován v prvním textu? •Jak jsou pojmenovávány kořeny/zdroje tohoto fenoménu a v čem tkví možnosti změn? • Gender pay gap Rozdíl v průměrné měsíční mzdě v % a v Kč měsíčně a za rok podle vzdělání (rovnaodmena.cz) rovnaodmena.cz rovnaodmena.cz Jaké faktory se promítají do výše GPG? •Přímá diskriminace (ženy dostávají za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty nižší mzdu než muži) •Nepřímá diskriminace (zdánlivě neutrální zacházení, které v důsledku znevýhodňuje ženy) •Horizontální segregace trhu práce (ženy jsou častěji zastoupeny v odvětvích, ve kterých je nižší úroveň mezd) •Vertikální segregace trhu práce (do vedoucích pozic se častěji dostávají muži než ženy) •Péče o rodinu a domácnost (ve větší míře vykonávají ženy) •Genderové stereotypy (ženám a mužům jsou přisuzovány rozdílné vlastnosti, schopnosti a společenské role, např. žena – pečovatelka, muž – živitel rodiny) promítající se i do ostatních faktorů • rovnaodmena.cz Zaostřeno na ženy a muže, ČSÚ Zaostřeno na ženy a muže, ČSÚ •Text 1: Výběr základní školy v ČR a faktory, které jej ovlivňují. •Čtěte text pečlivě, včetně teoretické části. Něco z toho by vám mělo připomínat to, co jsme probírali v Sociologii. Pokuste se odpovědět na následující otázky: •Co to je diferenciace vzdělávacích drah? Jakými mechanismy v ČR probíhá, a jaké má dopady? •Co to je kulturní kapitál? Kdo s tímto pojem přišel a jak se to měří v citovaném výzkumu? Jakou roli hraje kulturní kapitál pro diferenciaci vzdělávacích drah? •Jaký typ rodičů častěji vybírá pro dítě základní školu? •Myslíte si, že podobné mechanismy, jaké jsou zde popsány, fungují i v předškolním vzdělání? • •Text 2. Přečtěte si článek a promyslete, zda, případně jak spolu souvisí sportovní aktivita dětí a bohatství jejich rodičů. Jít venku a kopat si s míčem je přece zadarmo a ojeté kolo stojí pár tisíc. Formulujte svůj názor (1-3 věty). •https://www.idnes.cz/onadnes/deti/deti-sport-cviceni-vaha-pohyb-zdravi.A190406_134742_deti_abr • Zpráva OECD o stavu českého školství •Nízká vzestupná mobilita •Nízké investice do školství (od předškolního vzdělání) •Nízké platy učitelů • •Zpráva zde: https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2018/czech-republic_eag-2018-42-en#p age4 •Domluvit téma příští hodiny •Kontrola úkolů