Specializace: Edukace žáků se sluchovým postižením 1 (jaro 2019) Vyučující: PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D. Organizace výuky: · 18.2. - úvodní setkání, informace k průběhu semestru, požadavky vyučujícího, náplň předmětu, zadání samostatných prací, informace k praxím, apod. · 25.2.- 22.4. výuka · praxe jen surdopedická (deníky ze surdopedické části praxe – do Odevzdávarny pod předmětem specializace Ukončení předmětu: ve zkouškovém období, v jeden den: · test / písemná část zkoušky – společně s ústní částí · ústní část zkoušky Požadavky: · aktivní účast ve výuce · vytvořit seznam prostudované literatury + anotace 2 odborných publikací k vybraným tématům · úspěšné složení písemné a ústní části zkoušky · samostatný úkol: I. Zpracování stručné případové studie reflektující dosaženou úroveň komunikačních dovedností a jazykových kompetencí jedince se sluchovým postižením (v jakémkoli věku, dle místa konání praxe) – bude součástí deníku z praxe. II. Projekt – realizace projektu ve skupinách – různé cílové skupiny a) „Studenti studentům“ – projekt na téma „Jaké je to neslyšet, jak komunikovat s osobami s postižením sluchu, jak komunikovat s žáky s postižením sluchu….“ – cca- 60 min. workshop pro studenty PdF MU (jiné obory). Možnost využít workshopu / projektu z Bc. studia. b) Projekt pro děti / žáky MŠ či ZŠ – dle domluvy – v jiné škole, stejný projekt, popř. s úpravami, z Bc. studia. c) Workshop – jeho návrh – pro pedagogy běžných škol – kde jsou, popř. mohou být vzděláváni žáci s postižením sluchu- III. Úprava textu – dle výběru studenta, ideálně vhodný pro skupinu dětí / žáků (věková skupina), u kterých / kterého bude student absolvovat praxi v jarním semestru. - dle výběru studenta, ideálně vhodný pro skupinu dětí / žáků (věková skupina), u kterých / kterého bude student absolvovat praxi v jarním semestru. Zpracovat text samostatně (či ve dvojicích), včetně otázek a cvičení na porozumění a ověření jazykových znalostí dětí / žáků – témata např. jak se chovat, když má někdo úraz, je dopravní nehoda, hoří apod., dále např. co budu dělat, když … ztratím klíče; ujede mi autobus; někdo se mi bude posmívat, nebo se bude smát někomu jinému apod. Bude se jednat o krátký text (cca. 1 – 2 A4 strany), s ilustrativním obrázkem, s vysvětlivkami (může být pak i bez vysvětlivek). Okruhy: 1. Terminologická východiska oboru surdopedie – vymezení základních pojmů - obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie 2. Historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením - průkopníci vzdělávání neslyšících (obd. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o jedince se sluchovým postižením ve 20. století v českých zemích, osobnosti ve světě osob se sluchovým postižením 3. Sluch - anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, význam sluchu, důsledky sluchového postižení 4. Klasifikace a etiologie sluchového postižení - faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového ústrojí. 5. Osobnost jedince se sluchovým postižením, psychologické zvláštnosti. 6. Diagnostika sluchových vad - diagnostika sluchového postižení, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningové vyšetření sluchu, depistáž, preventivní prohlídky. Speciálně pedagogická diagnostika. 7. Řeč u jedinců se sluchovým postižením - ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině, jazykové roviny. 8. Logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením - charakteristika mluveného projevu osob se sluchovým postižených, individuální logopedická péče, včasná sluchově-řečová výchova, vyvozování hlásek, rozvoj lexikální a gramatické stránky řeči, globální čtení, individuální logopedická péče v poradenských a školských zařízeních pro sluchově postižené, kompenzační a logopedické pomůcky užívané při rehabilitaci u jedinců s postižením sluchu 9. Český jazyk v komunikaci neslyšících - mluvená řeč, psaná forma řeči, recepce psaného textu, úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících 10. Komunikace - charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační systémy osob se sluchovým postižením – přehled a popis, legislativní opatření. 11. Včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením - raná péče, speciálně pedagogická centra, formy spolupráce s rodinou, situace rodičů dítěte se sluchovým postižením, zdravotnická péče, screening, depistáž, speciálně pedagogická diagnostika, výběr školského zařízení, včasná sluchově řečová výchova. 12. Podpůrná opatření žáky pro žáky s potřebou opory z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání