Metodika nácviku grafomotoriky Musí být vhodná motivace. Přiměřeně dlouhá (optimální doba 5 – 7 minut) U spastiků uvolňujeme HK od ramenního kloubu. U hypotoniků posilujeme průběžně Fáze nácviku Rozvoj nervosvalové koordinace Rozvoj koordinace zraku a ruky Diferenciace a upevňování 1. Fáze: Rozvoj nervosvalové koordinace paže a ruky a její uvolnění: ►uvolnit křečovité držení ►zařazujeme rytmické pohyby všemi směry (jde o znázornění pohybu nikoli tvaru) ►cviky ve vzduchu, kreslení do písku ►postupně rozsah pohybů zmenšujeme, aby vycházel ze zápěstí, dlaně, prstů 2. Fáze: Rozvoj koordinace zraku a ruky při grafické činnosti: ►Nervosvalová koordinace je na lepší úrovni. ►Pohyby jsou cílené, dítě sleduje ruku a cíl (nápodoba tvarů) ►Nacvičujeme vodorovné, svislé a šikmé linie, lomená čára 3. fáze: Diferenciace a upevňování: po zvládnutí předchozích prvků zařazujeme - horní a spodní oblouk -vlnovku - horní a dolní kličky - oválky - stojatá a ležatá osmička - spojování dvou prvků. Příklady SPD techniky grafomotoriky: Kresba prstem. Kresba pastelem, křídou. Kresba tužkou. Malba štětcem, návyky, hygiena. Udržení směru čáry. Vymalovávání. Obkreslování, obtahování. Dokreslování. Napodobování. Vlastní kresba a malba. Zvládnutí přípravé techniky na psaní. SPD osvojených tvarů: Volné čmárání. Dotyky tužkou, obtisky štetcem. Klubíčko. Oblouky. Směrové čáry. Kružnice, ovály. Spirály. Spojené oblouky. Kličky. Zátrhy. Ostré obraty. Psaníčko. Náhradní způsoby psaní: Podrobněji viz E- publikace: Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením https://is.muni.cz/auth/elportal/?id=1173211