Didaktická teorie učení dospělých Základní vhled „boj o motivaci účastníků“ —Žádná motivace není tak úspěšná jako úspěch — —Zvládnu to ----Stačím na tu záležitost? — —(lektor povzbuzuje a motivuje, vylučuje strach a pozůstatky dřívějšího zatrpknutí) Pyramida motivace učení pyramida1 faktory2 Didaktická kostka didaktickakostka Učební postup —Poslechem: — —opakovat si důležité poznatky, jak byly vysvětleny —zapisovat / kreslit si při výkladu —názorně si připravovat vysvětlovanou látku Čtením —důležité pasáže číst nahlas —rozčlenit si text (vyznačit klíčová slova) —důležité věci si vypsat —sestavit schéma —názorně si látku představovat/hledat příklady Viděním — —zobrazení si opatřit nápisy —stanovit průběh procesu – sled dějů —samostatně označovat, namalovat —představit si vzhled/pohyb Jednáním —rozpoznávat jednotlivé celky/procvičovat —jednotlivé celky pojmenovávat —rozpoznávat schéma průběhu děje a logicky je promýšlet —sledovat vhodné modely —představovat si v myšlenkách jednání/procvičovat Pro dospělého platí —slyším a zapomenu — —vidím a vzpomenu si — —jednám a osvojím si Uchované vědění lidske_smysly Způsoby učení —Trénováním (není mezi dospělými populární) —učební látku si rozdělit na určité dávky —automatizovat učení (vyloučit přepracováním učením) —opakovat si ve správných intervalech —neučit se podobné věci za sebou —často zařazovat krátké přestávky —Strukturováním (intelektuální práce – pochopení souvislostí) vtrénovat vytváření smysluplných bloků vvyhledávat nadřazené pojmy/pravidla vneočekávat ihned zřetelný učební pokrok vspojovat látku s vlastními zkušenostmi vformulovat pravidla/kriticky je přehodnocovat —(strukturování přímo navazuje na motivační faktory) prvky_strukt_uceni Učební základna —Ujasnit si vlastní motivy učení —Vytvořit si uvolněnou učební atmosféru —Učit se na základě úspěchu —Vliv nejen lektora, ale i ostatních účastníků — > Z vnějšku — —časté kontroly úspěšnosti učení —plánovat ocenění a odměny —zahrnout krátkodobě termínované dílčí cíle —vyloučit konkurující motivy Od druhých kolegů —pracovat jako učební skupiny —najít si vhodného partnera v učení —správně dávkovat soutěživost Z vlastního nitra —vždy a znovu si sám klást otázky —vytvářet přitažlivé učební prostředí —pěstovat smysluplné učební návyky —pečovat o klidnou, uvolněnou atmosféru Přístup dospělých k učení —Hašteřivec —Klaďas (přitakávač) —Vševěd (brouk Pytlík) —Mluvka (žvanil) —Plašmuška (bojácný člověk – bojí se druhých i sám sebe) —Notorický odmítač (odmítá vše z „principu“) —Nudista (nudí se) —Velké zvíře (nadřazenost) —Šťoural (zpochybňovač) > Skupinová práce —Řídící člen skupiny(řídí a koordinuje) —Aktivista (iniciuje, motivuje, tvůrčí duch, nové pohledy) —Asistent (zřizuje jádro učební skupin) —Integrátor (formuluje, hledá souvislosti, odstraňuje napětí) —Kritik(napětí pozitivní nebo blokace skupiny) Největší nebezpečí skupinové učební práce —pasivnost některých učících —didaktické formy sledují jediný cíl – zapojit každého > Hierarchie učení dospělého — —cvičení a vědění —strukturace a porozumění —řešit problémy praxe —kreativita Produkty učení —Informace —Vědomosti —Dovednosti —Návyky — Postup při učení 1.Vštípení a upevnění informací, vědomostí a dovedností (návyků) — —Co je kde? Kde je co? Kdo a jak se jmenuje? —Učební proces – asociační učení —Výsledek učení – informace, vědomosti… —Postup učení – opakování a automatizování šetří čas a energii —2. Porozumění souvislostem a operacím — —Jak to funguje? O co jde?… —Učební proces – pochopení vztahů —Výsledek – přehled, smysl, vzory… —Postup učení – formulace svými slovy podporuje jistotu v učení —3. Hledání aplikovaných řešení problémů —Konkrétní úkoly ve firmě, řešení problémů, přenos zkušeností z jiných zemí, firem, …. — —Učební proces – produktivní myšlení (použití známého pro nové) —Výsledek učení - idea pro řešení, strategie hledání, —Postup - analýza situace v klidných podmínkách, stavění kvalifikovaných otázek —4. Tvůrčí výkony —Individuální vyjádření, hledání řešení… —Učební proces – odbourávání fixací, hledání nových syntéz —Výsledky učení – nové, jednorázové, originální jednání —Postup učení –intuice,představivosti, vizualizace a dalších prvků kreativity — —Významná – optimální koncentrace na učení Fyziologické vlivy na učení dospělého —Zrak – 85% učení se uskutečňuje prostřednictvím zraku —Pokles ostrosti vjemu mezi 45 a 55 lety —(různé techniky, správné osvětlení, přestávky,…) q Sluch – souvisí se zrakem, v pozdějším věku obtížnější rozlišování souhlásek —Senzomotorická činnost závislá na fyziologickém stavu jedince —Ztráta rychlosti klesá po padesátce – pozvolna —Zpomalenější výkon vede k preciznosti —Individuální tempo učení, dostatek času,… —Podmínkou dobrého průběhu vnímání, paměti, myšlení je jistá úroveň vědomí a pozornosti. — —Dospělý člověk vnímá přesněji a objektivněji než mladý student – životní zkušenosti, probíhající činnosti a zaměřenost jednotlivce — —Řeč – tempo řeči se zvolňuje, hlas se stává vyšším —Zvyšuje se počet slov, které se člověk umí vybavit —Dospělý je schopen zařadit stále větší počet informací do širších logických celků a zobecnit je Paměť —Vizuální typ – vyžaduje řád, klid, přesné instrukce, informace prostřednictvím grafů, tabulek —(klidně sedí, pozoruje, častěji mrká, dýchá horní polovinou těla, mluví vyšším hlasem) —Auditivní – více učiva ze zvukových signálů, při samostudiu si nahlas opakuje a předříkává —(má problémy v klasickém učebním prostředí, naklání hlavu na bok – preferenční ucho, neposlouchá mluvčího, obtížně udržuje tělo v klidu) —Kinestetický – učí se jednáním, konáním, učivo si sám zaznamenává (nepotřebují klid na učení, výrazná gestikulace, nepravidelné pohyby, hlubší hlas) —S věkem se paměť mění, transformuje se na schopnost logického uspořádání učiva, roste schopnost zapamatování abstraktních pojmů a obrazů. — —Rozvíjí se profesní paměť Věk —Dospělý člověk se nemůže něco naučit, protože má nedostatek schopností osvojit si určitou věc, —slabou motivaci nebo —špatný návyk. — —Mladší dospělý má velmi dobré předpoklady k pokračujícímu učení —Vzdělání jako prostředek k cíli (20-30let) —Učení a pracovní postavení. —Konkrétní úkol v zaměstnání (30-45let) —Přicházejí tělesné potíže, ubývá energie x kompenzace bohatými i životními zkušenostmi, svědomitostí a postoji —Individuálně organizované kurzy (45-60let) —Pokračování ve studijních návycích (60 a více let) — Desetiletý posun —Člověk dříve opouští dětství —Déle dospívá – až do 30 let —Dospělými se cítí až po čtyřicítce —Déle se potýkají s adolescenty —Střední věk daleko za padesátkou —Období po padesátce – nový přechod do životních období, o kterých se našim předkům ani nezdálo Didaktický proces Didaktický proces —Ve vzdělávání dospělých důležité: — —Učební plán – témata, rozvržení, rozpis zkoušek a ověřování —Učební osnova —Kvalita výuky — —Didaktický proces —ve vzdělávání dospělých - prezentace učební látky - reakce účastníků - aplikace výsledků —přenesení do praxe účastníků —Cíle vyučování —formulace učebních cílů —(příklad andragogika, sociální práce, multikulturní výchova) Učební atmosféra; pro vzdělávání dospělých je typický strach z chyb —Jak překonávat: — —přijímejte strach —dovolte sobě a jiným dělat chyby —(dát účastníků čas, pochválit – povzbudit i k hloupým otázkám) —Na počátku: —buďte osobní, diskutujte o tématu, —iniciovat práci ve skupinách a ve dvojicích, —průhlednost vyučování — —přestávky Principy v didaktické andragogice — —vědeckosti —orientace na praxi —orientace na volný čas —orientace na praxi —aktuálnosti —didaktické redukce (výběr nejdůležitějších informací) —motivace a participace —individuální přístup —členění výukového procesu —zpětné vazby a transferu(do reality)