Název studijního předmětu (SP) Andragogika - přednáška Typ SP Rozsah Způsob zakončení Počet kreditů Forma Kód prezenční 1 Zk 3 Přednáška Garant předmětu Mgr. Lenka Gulová, Ph.D Vyučující a zkoušející Mgr. Lenka Gulová, Ph.D Stručná anotace předmětu Studenti získají vhled do různých oblastí andragogiky, budou se zabývat významem vzdělávání dospělých v kontextu společenských změn. Budou se zabývat celoživotním učením a didaktikou andragogiky. Osvojí ji znalosti o distančním vzdělávání, pokusí se o tvorbu vlastního distančního textu. Budou se zabývat vybranými oblastmi srovnávací andragogiky a mimo jiné také problematikou vzděláváním dospělých v rozvíjejících se společnostech. Získají povědomí o rekvalifikaci a profesním vzdělávání. Součástí předmětu je téma seniorů, zejména v kontextu aktivizace a vzdělávání v postproduktivním věku. Základní doporučená literatura a informační zdroje Beneš, M. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1997. Mužík, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. Mužík, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: ASPI, 2000. Stuart-Hamilton, I. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. Pacovský, V. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. Rabušic, L. Česká společnost stárne. Brno: MU, 1995. Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama 1989. Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5. Šindlerová, I. Základy distančního vzdělávání. Olomouc: UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1224-1. Hrdlička M., Kuric.J, Blatný, M. Krize středního věku – úskalí a šance. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-168-9. Průcha, J., Veteška, J. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1. Janečková, H., Vacková, M. Reminiscence. Využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-581-3. Grun, A. Život je teď. Umění stárnout. Praha: Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-749-7. Kulich, J. Komparativní studium andragogiky. Olomouc, UP v Olomouci, 1999. Bez ISBN Vidovicová, L. Stárnutí, věk a diskriminace – nové souvislosti. Brno: MUNI, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6. Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-681-0. Plamínek, Jiří. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. Machonin, P., Tuček, M., a kol. Česká společnost v transformaci. Praha: SLON, 1996. Rabušic, L. Česká společnost a senioři. Brno: FF UK, 1997. Tournier, P. Osamělost mezi lidmi. Praha: Návrat domů, 1998. Kulich, J., ed. Komparativní studium andragogiky - příklady, 1-5. Olomouc: Andragogé, 1999. Všetulová, M. Klíčové role v distančním vzdělávání. Olomouc: CDV UP, 2005. E-learningová lekce ANDRAGOGIKA Návrh portfolia a rozsah práce studentů Studium literatury a jiných zdrojů, příprava k písemné zkoušce. Tvorba a odevzdání myšlenkové mapy Další úkol si studenti mohou vybrat Esej – Moje vlastní celoživotní učení (a vzdělávání) – „anamnéza a prognóza“ Sylabus předmětu Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice Didaktická teorie andragogiky, didaktické formy ,didaktické metody. Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita v andragogice Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých, volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Rekvalifikace Distanční studium. Stáří jako společenský fenomén, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, Univerzity III. věku, Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích. Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) Vzdělávání dospělých v zemích třetího světa Úvod do profesního vzdělávání Andragogika v souvislosti se sociální prací, multikulturní výchovou a sociální pedagogikou Návrh základních okruhů ke zkoušce, požadavky na ukončení předmětu Zkouška probíhá písemnou formou: Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých. Výchova a vzdělávání dospělých, didaktika andragogiky, vzdělávání dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn Nové trendy ve výchově a vzdělávání dospělých. Rekvalifikace, distanční studium, celoživotní vzdělávání Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, aktivní stáří, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, soužití generací, uplatnění sociálních pedagogů v práci pro seniory Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích Zpracoval(a) Mgr. Lenka Gulová, Ph.D Datum 8. 2. 2019 Podpis